رفتن به مطلب

مگس شناسی


masi eng

ارسال های توصیه شده

آخر مگس هم فایده ای دارد؟ اصلا چرا خداوند این موجود مزاحم را آفریده است؟ شاید برای شما هم این پرسش ها پیش آمده باشد اما جالب است بدانید مگس یکی از ستاره های همیشگی آزمایشگا ه های علمی است و برخی از انواع مگس ها الگوهایی هستند که متخصصان ژنتیک روی آنها تحقیق می کنند. ما بسیاری از کشفیات در زمینه ژنتیک و بیولوژی را مدیون این حشره کوچک هستیم. عکس العمل های مگس ها نیز بسیار جالب است و دانشمندان از آن برای ساخت روبات ها الگو می گیرند...

به تازگی آزمایشگاه مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه از حرکات مگس برای ساخت یک نوع میکروهلیکوپتر بهره گرفته و موسسه تکنولوژی کالیفرنیا برای اولین بار تلاش کرده تا عکس العمل های مگس را به طور دقیق با استفاده از یک دوربین فوق العاده سریع که قادر است ۵۴۰۰ عکس در ثانیه بگیرد، ضبط کند. به این صورت محققان متوجه می شوند که این حشره در یک صدم ثانیه چگونه عمل می کند.

تحقیقات اخیر محققان کالیفرنیایی نشان داده که مغز مگس، هر چند کوچک است اما می تواند تمامی راه های فرار را مورد بررسی قرار دهد. چشم مگس از ۵۰ هزار سلول گیرنده عکس تشکیل شده که قادر است ۳۶۰ درجه بچرخد و حتی پشت سرش را نشان دهد. ۱۸ جفت ماهیچه نیز ۳ جفت پا و بال های مگس را تحت کنترل دارد.

وقتی مگس روی جایی می نشیند تمامی حس های او بیدارند و مدام موقعیت او را مورد بررسی قرار می دهد. وقتی خطری نزدیک می شود مگس شکل قرار گرفتن پاهایش را اصلاح کرده و آماده فرار می شود. با نزدیک شدن خطر در عرض ۲۰۰ میلی ثانیه موقعیت بدنی خود را اصلاح کرده و پیش از آنکه از بال هایش کمک بگیرد جهشی به سمت بالا می زند و به سرعت از مهلکه دور می شود. مگس برخلاف بسیاری از حشرات که ۲ جفت بال دارند تنها یک جفت بال دارد. با این حال بال ها تعادل مگس را حفظ می کنند. این اندام های نازک مملو از سلول های عصبی هستند و می توانند به کمک ماهیچه های قوی بال ها و تارهای پیچیده روی بدن صدها بار در ثانیه تکان بخورند.

مگس یک آکروبات باز واقعی است. می تواند زیگ زاگ برود، درجا پرواز کند یا حتی دنده عقب بپرد. شاخک های مگس نیز طوری طراحی شده که می تواند سرعت باد و سرعت پروازش را اندازه گیری کند. هرچه مگس تندتر بپرد شاخک هایش بیشتر به سمت عقب خم می شود و در عین حال تمامی اطلاعات را در مورد نحوه پرواز به مغز مخابره می کند.

بدن مگس طوری طراحی شده است که بتواند به راحتی از تله بگریزد. برای آنکه بتوانید یک مگس را بگیرید باید خیلی سریع تر از آن باشید. تنها یک راه برای زدن یا گرفتن مگس وجود دارد و آن انتخاب زاویه مناسب است. برای آنکه سریع تر از مگس باشید باید ۱۰ سانتی متر جلوتر را نشانه بگیرید اما با این حال خیلی امیدوار نباشید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...