رفتن به مطلب

نورپردازی با وی ری ( Lighting with V-Ray for SketchUp – definitive guide part 1)


ارسال های توصیه شده

خب امروز در خدمتتون هستم با ترجمه بخش اول آموزش وی ری برای اسکچاپ definitive guide part 1 از وب سایت اسکچاپ آرتیستس:icon_gol:

1vug8ohm3emg921egd06.jpg

این قسمت شما عزیزان رو با ویژگی ها و کاربرد نورهای Spot light و rectangular light آشنا میکنه.

blkn5pgjl8pc5ylevdc.jpg

 

در این آموزش من از وی ری نسخه بتا 1.48.99 و اسکچاپ نسخه 7 استفاده میکنم. توی این قسمت من قصد دارم روی نورهای IESو spotlight, Rectangularو خاصیت Emissive فوکوس کنم. شما در این آموزش یاد میگیرید که چطوری یک لامپ نورانی واقعی رو درست کنین و اینکه نورهای صفحه ای رو چطوری در طرحتون جایگذاری کنین تا یک سایه روشن مناسب بوجود بیارید.

اینجا من یک اسکرین شات از قسمتی رو که قصد داریم روش کار کنیم رو براتون قرار دادم.

fo4w9rxyr4j4zopwwzg.jpg

 

اوکی بیاین شروع کنیم

من نحوه ساخت این منبع نور رو در آموزش قبلی یادتون دادم تنها تفاوتش با آموزش قبلی اینه که من اینجا برای ایجاد منبع روشنایی بجای اسفاده از Rectangular Lightاز خاصیت Emissive استفاده کردم

6ipffcdhfrz6rz7nb2u.jpg

 

متریال و تنظیماتی که برای Emissive استفاده کردم رو در تصویر زیر میبینید

 

w6h9076b5c9eodmlx5j.jpg

 

این اولین رندرمون هست

 

9n6cnv0lpgqhrrzl1919.jpg

 

نور Spotlight :

مثل نور IES این نور هم از ویژگی های جدید نسخه 1.48.66 وی ری و نسخه های بالاتر هستش. من در 4 نقطه از صحنه کارم از این نور در قالب لامپها استفاده میکنم.

 

dczacixhtv3d37b8auss.jpg

 

 

تصویر زیر جایگیری spotlight رو در صحنه نشون میده.

 

4ouyjbffl9tza6shhw4b.jpg

 

اینجا تنظیمات نورspotlight کار من رو میبینید. برای من حیاتی ترین تنظیمات ، شعاع سایه ها و کنترل نرمی سایه ها هستش، shadow subdivision میزان نرمی سایه ها رو کنترل میکنه و در آخر تنظیمات penumbra angle هست که من مقدار 0.3 رو برای اون درنظر میگیرم.

 

i60ufggsedvddd79yxr7.jpg

 

در این رندر من از رزولوشن پایینی استفاده کردم به همین دلیل رندر من نقطه نقطه شده یا اصطلاحا دارای نویز هستش که برای حل این مشکل کافیه مقدار subdivisions وsample ها رو بالا ببرید

 

l6bepfxan2pthgzyzzb.jpg

  • Like 6
لینک به دیدگاه

اینجا من یک لامپ ساده رو در اسکچاپ مدل کردم حالا میخوام به شما نشون بدم که چطوری میتونیم با rectangular light به اون نور بدیم.

ir4292ut8ylt2snmn813.jpg

من توی این مدل سه تا صفحه نوری به صورت شکل زیر قرار دادم . در صفحات 1 و 2 گزینه های double sided و visible فعال هستن ولی shadow اعمال نشده اما در صفحه 3 گزینه shadowو double sided وinvisible فعال هستن. تنظیمات رو در زیر میتونید ببینید.

vojigby5bu2ykll6857.jpg

 

6ae37mfw1174003c6r6s.jpg

 

wfsrsvg58uuk0eqo1wer.jpg

تنظیمات متریال پوسته رویی لامپ : یک متریال دوطرفه با رنگ خاکستری 70 درصد قرار دادم

fyb7rosc0ggd1mzot0g.jpg

اینم نتیجه کار بعد از رندر

 

4pvq9rwuhbbhiusnr.jpg

 

در آخر من یه تعداد کامپوننت به صحنه اضافه کردم و یک رندر دیگه از کار گرفتم.

n63z3n2dw3epc8hnxd1q.jpg

 

g0680jeeuw9gayg2w60w.jpg

 

 

این هم یه رندر دیگه از همون صحنه که در اون سعی کردم با تنظیمات رنگ در GI و BG نورهای طبیعی رو هم به صحنه اضافه کنم.

 

abvmawiwkcvts0mfvnj3.jpg

 

موفق باشید.:icon_gol:

  • Like 11
لینک به دیدگاه
×
×
  • اضافه کردن...