رفتن به مطلب

پناهگاه های حیات وحش


ارسال های توصیه شده

پناه‌گاه حيات وحش چوکام، انزلی

[TABLE]

[TR]

[TD=class: class9, width: 59%] نام انگلیسی: Chookam nature reserve

نام فارسی : پناه‌گاه حيات وحش چوکام

 

 

[/TD]

[TD=class: class9, width: 36%] rasht.gif[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

پناهگاه حيات وحش چوكام با مساحت 347 هكتار، در موقعیت جغرافیایی E493234 N372444 در استان گیلان قرار دارد. این منطقه با وسعت در بخش شرقی تالاب انزلی قرار دارد و محل زمستان گذراني پرندگان آبزي و كنار آبزي و هزاران قطعه پرندگان مهاجر مي باشد.

 

 

 

3b46a78d-3838-44bc-8672-7f9eaa812022.jpg

لینک به دیدگاه

پناه‌گاه حيات وحش سمسكنده، سارى

[TABLE]

[TR]

[TD=class: class9, width: 59%] نام انگلیسی: Semeskandeh nature reserve

نام فارسی : پناهگاه حيات وحش سمسكنده

 

 

[/TD]

[TD=class: class9, width: 36%] kaleh%282%29.gif[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

پناهگاه حيات وحش سمسكنده بين N3632 عرض شمالي و E5207 طول شرقي و در اطراف استان مازندران و شهرستان ساري واقع شده است. مساحت آن در حدود 990 هكتار مي باشد. پوشش گياهي: بلوط , انجيلي و ممرز. پستانداران : گوزن زرد ايراني و قرقاول . اين منطقه كه از سال 1352 تحت حفاظت بود در سال 1354 به عنوان پناهگاه حيات وحش تعيين شد.

این منطقه با ۱۰۰۰ هکتار مساحت در ۱۰ کیلومتری جنوب شرق ساری واقع شده و مسیر دسترسی آن از ساری تا سمسکنده بوده و در ادامه با یک جاده روستایی به داخل محوطه راه می‌یابد.

اين منطقه به وسعت ۱۰۰۰ هکتار از گونه‌هاى جنگلى - جلگه‌اى تشکيل شده است.اين مناطق به صورت دو منطقه جداگانه و با مساحت 1041 هكتار و 56 هكتار واقع در حومه شهرستان ساري و مديريت يكپارچه به صورت اراضي جنگلي مناطق جلگه اي خزري با گونه هاي شاخص بلوط ، انجيلي ،‌آزاد ،‌توسكا مي باشـــــــــد و به عنوان زيستگاه و محل تكثير گوزن زرد پس از تكثير و پرورش در پناهگاه به زيستگاه اصلي گونه در دز و كرخه و همچنين ديگر زيستگاهها چون جزيره اشك و ميان كــتل فارس انتقال و رهاسازي شده اند. شغال ، گربه جنگلي ، سنجاب و سمور جنگلي و گراز از گونه هاي پستاندار و عقاب جنگلي ، جــغد و كبوتر جنگلي نيز از پرندگان شاخص اين مناطق مي باشند.

اين پناهگاه از معدود جنگل هاي جلگه اي بازمانده از جنگل هاي خزري به شمار مي آيد .

 

تاریخ تاسیس منطقه از ابتدا تاکنون : از سال 1352

 

موقعیت عمومی منطقه : جنوب شرقی شهرستان ساری و بصورت اراضی جنگلی جلگه ای

 

وسعت منطقه : 1041 هکتار

 

ویژگی و سیمای عمومی منطقه( شامل وضعیت توپوگرافی , چشم انداز, پو شش گیاهی وگونه های شاخص گیاهی , وضعیت عمومی حیات وحش و گونه های شاخص و کریدورها )

بصورت اراضی جنگلی جلگه ای ، دامنه های جنگلی کم ارتفاع

 

جاذبه های اکوتوریستی : اراضی جنگلی جلگه ای و نزدیک به شهر و روستا و جاده اصلی ساری - نکا

 

وضعیت عمومی اقتصادی اجتماعی : جوامع محلی و سکونت گاههای روستائی و معیشت کشاورزی و باغداری

 

تعارضات مهم منطقه : تجاوز به عرصه و تخریب اراضی منابع ملی ، تغییر کاربری اراضی ،

 

تجهیزات و امکانات : تجهیزات و امکانات حفاظتی مراکز محیط بانی و سر محیط بانی و با 1 دستگاه خودرو و 3 موتور تریل

 

سایر ملاحظات :در حال حاضر با انتقال چند راس مرال بعنوان مرکز تکثیر مرال در حال فعالیت می باشد.

لینک به دیدگاه

پناه‌گاه حيات وحش سوتاو، بوکان

[TABLE]

[TR]

[TD=class: class9, width: 59%] نام انگلیسی: Sootav nature reserve

نام فارسی : پناه‌گاه حيات وحش سوتاو

 

 

[/TD]

[TD=class: class9, width: 36%] mir%281%29.gif[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

پناه‌گاه حيات وحش سوتاو در موقعیت جغرافیایی N3633 E4611 در استان آذربایجان غربی واقع است. در ایران هم اکنون دشت « سوتاو » بوکان مهمترین زیستگاه پرنده میش مرغ در کشور است. این مکان به دلیل شرایط مطلوب و منحصر بفرد خود به مهمترین زیستگاه پرنده نادر میش مرغ در سطح کشور تبدیل شده‌است. دشت سوتاو که یک پهنه تپه ماهوری به وسعت ۴۰۰ هکتار را در روستای حمامیان از توابع شهرستان بوکان شامل می‌شود، سالانه پذیرای ۲۰ تا ۲۵ قطعه از این‌نوع پرنده نادر است. اخیرا از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی، این منطقه به عنوان پناهگاه میش مرغ در آذربایجان غربی اعلام شده ‌است. محل زیست این پرنده در آذربایجان غربی مناطق «آزاد»، «باجوند» و «کانی سیب» در مهاباد و «دشت سوتاو»، «حمامیان» و «ینگجه» در بوکان است.

این پرنده طی سال ‌های گذشته به دلیل محدود شدن زیست‌ گاه‌های طبیعی، شکار بی‌رویه و اختلال در مناطق زیست و تخمگذاری آن، در معرض تهدید انقراض قرار گرفته‌ است. میش مرغ یک پرنده نادر در جهان به شمار می‌رود که در حال حاضر در فهرست سرخ اتحادیه بین ‌المللی حفاظت از جمعیت و منابع طبیعی قرار گرفته ‌است.

ميش مرغ كه در زبان محلي 'چه رگ' ناميده مي شود، پرنده‌اي از خانواده 'هوبرگان' است كه در دشت‌هاي وسيع بي‌درخت، زمين‌هاي استپي و كشتزارهاي پهناور حبوبات و علفزارها زندگي مي‌كند. اين پرنده داراي گردن و پاهايي كشيده، بالها و منقار پهن و پرهاي رنگارنگ است و روي زمين لانه‌سازي مي‌كند. ميش مرغ در فصل بهار در هر دوره، دو تا چهار تخم مي گذارد كه پس از 25 تا 27 روز جوجه‌ها به دنيا مي‌آيند.

ميش مرغ يكي از بزرگترين پرندگان ايران است و از نظر شكل و جثه شباهت زيادي به بوقلمون دارد. در گذشته اين پرنده به صورت پراكنشي در شمال غرب كشور زيست مي كرد، اما هم اكنون، بوكان به آخرين پناهگاه اين پرنده نادر در كشور تبديل شده است. ميش مرغ، پرنده نادري است كه درفهرست سرخ اتحاديه بين‌المللي حفاظت از جمعيت و منابع طبيعي قرار دارد و مشاهده 33 قطعه از اين پرنده در دشت هاي بوكان اميد تداوم حيات اين گونه مهاجر را تقويت كرده است.

لینک به دیدگاه

پناهگاه حيات وحش انگوران، زنجان

[TABLE]

[TR]

[TD=class: class9, width: 59%] نام انگلیسی: Angooran nature reserve

نام فارسی : پناهگاه حيات وحش انگوران

 

 

[/TD]

[TD=class: class9, width: 36%] tal%281%29.gif[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

پناهگاه حيات وحش «انگوران» در اطراف استان زنجان، بين N3636 تا N3647 عرض شمالي و E4715 تا E4750 طول شرقي واقع شده و مساحت آن در حدود 24 هزار و 764 هكتار است.

پوشش گياهي: گياهان بوته اي و علفي از خانواده های گندميان و‌ گون و بالشتكي

پستانداران : كل و بز، قوچ و ميش ارمني، روباه، آهو، ‌كبك،‌ پرندگان شكاري نظير دليجه پناهگاه حيات وحش «انگوران» در اطراف استان زنجان، بين 50/36 تا 50/47 عرض شمالي و 15/47 تا 50/47 طول شرقي واقع شده و مساحت آن در حدود 24 هزار و 764 هكتار است.

 

پوشش گياهي: گياهان بوته اي و علفي از خانواده های گندميان و‌ گون و بالشتكي

 

پستانداران : كل و بز، قوچ و ميش ارمني، روباه، آهو، ‌كبك،‌ پرندگان شكاري نظير دليجه

 

تاریخ تاسیس: در سال 1354 به پناهگاه حیات وحش تبدیل شد.

 

موقعیت عمومی منطقه:این منطقه در شهرستان ماهنشان استان زنجان واقع گردیده است و بخشی از جنوب شرق منطقه حفاظت شده انگوران می باشد.

 

وسعت منطقه: 29833هکتار

ویژگی و سیمای عمومی منطقه(شامل وضعیت توپوگرافی،چشم انداز،پوشش گیاهی و گونه های شاخص گیاهی،وضعیت عمومی حیات وحش و گونه های شاخص و کریدور): دامنه ارتفاعی 1280 تا2200 متر بارندگی و دمای متوسط سالیانه 400 میلیمتر و 10درجه سانتیگراد، منطقه را دارای اقلیم نیمه خشک معتدل کرده است.گیاهان شاخص منطقه عبارتند از :بادام،بنه،خینجوک و گیاهان دیگرآن شامل: زرشک، تنگرس، کما، درمنه، لاله واژگون،گل حسرت، آویشن گون و انواع گندمیان اشاره کرد. وجود رودخانه های قزل اوزن، انگوران چای به همراه شرایط توپوگرافی خاص منجر به تشکیل زیستگاه های متنوع جانوری شده است .گونه های شاخص جانوری عبارتند از:قوچ و میش ارمنی،سیاه گوش و گونه های دیگر شامل:پازن،خرس قهوه ای،گرگ، شنگ،کفتار، روباه معمولی،کبک دری،کبک، دلیجه، عقاب، شاهین، اگرت بزرگ، انواع کوکرها، خوتکا، اردک سرسبز، درنا، باکلان، حواصیل، افعی زنجانی، افعی دماوندی،کورمار، لاک پشت برکه ای و ماهیانی چون زرده پر، سس ماهی، سفید رودخانه ای و اسبله می شود.این منطقه دارای یک منطقه امن به اسم قره بوق می باشد.از دشت های منطقه می توان به دشت مسکون دوزی می توان اشاره نمود.کوههای منطقه شامل:چال داغ،قره یال،گچی قیران می باشند.

 

جاذبه های توریستی

کوه ها ،دره ها،دامنه ها،پهنه هاو جریان های آب سطحی چون رود،چشمه،آبشخور،آب بندان در کنار ذخیره های زیستی، رستنی ها و وحوش،گیاهان دارویی در منطقه، مهم ترین جاذبه های بصری و دیداری منطقه محسوب می شود.افزون بر این برخی جلوه های انسان ساخت که در نتیجه زندگی و فعالیت مردم منطقه ایجاد شده است،درکنار جاذبه های طبیعی و غیر طبیعی،چشم انداز ها و مناظر بدیع و زیبایی در منطقه به وجود آورده است،مهم ترین جاذبه های گردشگری منطقه:قلعه بهستان،دودکش جن،کلیسایی اطراف روستای بیانلو.

وضعیت عمومی اقتصادی –اجتماعی: وضعیت اقتصادی در منطقه: ازدامداری وکشاورزی تامین می گردد. وضعیت اجتماعی منطقه: تعداد روستا 18 ،تعداد خانوار 726 ،تعداد جمعیت 3174 نفر،تعداد مرد1558 نفر،تعداد زن 1616نفر،تعداد باسواد 2064 نفر،تعداد بی سواد 770نفرمی باشد.

 

تعارضات مهم منطقه

شخم و کشت غیر مجاز،شکار غیر مجاز، اجرای طرحهای عمرانی نظیرجاده کشی، عبور خطوط انتقال نیرو، گاز،برق و مخابرات،گسترش راههای ارتباطی ، ساخت و سازهای انسانی ،ورود فاضلاب و پسماندهای روستایی،وجود احشام زیاد در منطقه .

از مهمترین عوامل تهدید میتوان از وجود معادن وهمچن مستثنیات داخل منطقه نام برد.

تجهیزات و امکانات

* محیط بانی بلندپرچین: ،موتورسیکلت2 دستگاه ، پرسنل3 نفر،ساختمان 4000مترمربع و زیربنا120 مترمربع*محیط بانی طومارخانلو: خودرو 1 دستگاه ،موتورسیکلت 1 دستگاه،پرسنل3 نفر،ساختمان 5000 مترمربع و زیر بنا120مترمربع.

سایر ملاحظات:

پناهگاه حیات وحش انگوران از سمت شمال و غرب با منطقه حفاظت شده انگوران مجاورت دارد.

لینک به دیدگاه

پناهگاه حيات وحش بيستون، کرمانشاه

[TABLE]

[TR]

[TD=class: class9, width: 59%] نام انگلیسی: Bistoon nature reserve

نام فارسی : پناهگاه حيات وحش بيستون

 

 

[/TD]

[TD=class: class9, width: 36%] biston.gif[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

این پناهگاه حيات وحش در اطراف شهرستان كرمانشاه، بين N3435 عرض شمالي و E4630 طول شرقي واقع شده و مساحت آن در حدود 40 هزار و 651 هكتار است. قرارگرفتن اين منطقه در بخش مهمي از زاگرس و وجود شرايط مناسب از نظر ژئومورفولوژي و توپوگرافي که با برقراري تغييرات ارتفاعي چشمگير همراهي مي شود در کنار ساير استعدادهاي محيطي از جهات اقليمي باعث استقرار پتانسيل هاي منابع بيوفيزيکي در محدوده شده و از اين طريق موجبات غناي تنوع زيستي از دو بعد گونه اي و اکو سيستمي گرديده است . ميانگين بارندگي اين منطقه 400 تا 450 ميليمتر در سال و متوسط حداکثر دما 30 تا 35 درجه و متوسط حداقل دماي آن 12- تا 13- درجه سانتيگراد است . بيشترين ميزان بارندگي در فصول بهار تا پائيز انجام شده و تابستان خشک در منطقه حاکم مي شود.

 

حيات وحش منطقه

به مناسبت موقعيت و شرايط خاص ارتفاعات منطقه به تبعيت از شرايط اقليمي زاگرس ، داراي محيط و ويژگي هاي منحصر به منطقه بوده و عوامل مساعد زیستگاهي براي تنوع حيات وحش را در خود دارد .

ويژگي هاي عمده حيات وحش به شرح زير مي باشد :

 

پستانداران :

گونه اصلي پستاندار بزرگ منطقه ، کل و بز و گوسفند وحشي ( قوچ و ميش ) مي باشد که در نواحي کوهستاني و صخره اي و تپه ماهورها پراکنده مي باشند . بهترين پناهگاه براي گونه کل و بز ارتفاعات و نقاط صخره اي مي باشد ، اين ارتفاعات با داشتن پوشش علفي و بوته اي خوش خوراک و دره هاي پرآب شکاف ها و پناهگاه هاي متعدد استعداد پذيرش تعداد قابل توجهي کل و بز را دارد . لازم به ذکر است که در حال حاضر در اين پناهگاه مقررات منع چراي دام در منطقه 5/1 امن اجرا مي گردد . کلهاي منطقه حفاظت شده بيستون فربه و داراي شاخ هاي بلند و بسيار قطور مي باشند . قوچ و ميش دومين پستاندار بزرگ علفخوار منطقه است و چون اين جانور از نظر زيستگاه بيشتر با دام اهلي در رقابت مي باشد جمعيت آن صدمه بيشتري ديده است .

از گونه هاي ديگر پستاندار منطقه که مشاهده مي شود خرس قهوه اي است اين حيوان در سراسر منطقه در ارتفاعات و دره ها پراکنده بوده مخصوصاً در نقاطي که تردد انسان کمتر است بيشتر ديده مي شود . خرس قهوه اي در اين نواحي از ميوه بلوط و ساير گياهان به ندرت از جوندگان ، خزندگان و حتي لاشه جانوران بزرگ وحشي و اهلي تغذيه مي کند به احتمال زياد خرس قهوه اي در اين منطقه زمستان ها در خواب به سر مي برد از پستانداران ديگر مي توان به پلنگ و گربه جنگلي اشاره نمود زيستگاه پلنگ به خاطر نوع شکارش با کل و بز يکي مي باشد . گرگ آسيايي و شغال و روباه سه گونه پستاندار از خانواده سگ سانان هستند که در منطقه ديده مي شوند . گراز ( خوک وحشي ) از ديگر پستانداران بزرگ منطقه است که در تقسيم بندي پستانداران منطقه جاي دارد . اين جانور روزها به ارتفاعات رفته و شبها به بيشه مي رود .

گونه هاي ديگري از حشره خواران ازجمله خارپشت ( جوجه تيغي ) و همچنين انواع جوندگان به خصوص خرگوش نيز در منطقه مشاهده مي گردد .

 

پرندگان منطقه :

در محدوده و حوالي منطقه بيستون بسياري از پرندگان بومي و مهاجر کشور به صورت جمعي و يا دسته هاي کوچک و انفرادي مشاهده مي شوند . هر چند در بين اين گونه ها نمونه کمياب و مشخصي که پرنده شناسان را جلب و راهي منطقه کند به ندرت ديده مي شود . يکي از با ارزشترين پرندگان منطقه که ميتواند قابل بحث باشد کبک مي باشد اين پرنده بومي منطقه با نام علمي ( Ale Ctoris Chukar ) در اکثر کوهستان هاي بلند ايران که در تابستان قلل آن برف داشته باشد وجود دارد . کبک ها معمولاً آشيانه خود را زير بوته ها ، سنگ ها و گاهاً نيز در پرتگاه ها مي سازد . از ساير پرندگان قابل شکار حلال گوشت مي توان کبوتر چاهي ، کبوتر کوهي و فاخته را نام برد .

کبوتر چاهي در دره هايي که دو طرف آن داراي صخره باشد – در طاقچه هاي سنگي و همچنين هموار حاشيه شمالي ديده مي شود . فاخته ( کبوتر جنگلي ) در فصل تابستان در درختزارهاي حاشيه و نيز در جنگلهاي داخل منطقه زيست مي کند . فاخته که با پرواز سنگين و پر صدا و خال سفيد گردنش از ساير کبوتر ها مشخص مي شود . به واسطه گوشت لذيذش مورد علاقه شکارچيان محلي منطقه مي باشد . از پرندگان شکاري دليجه بحري و شاهين که از پرندگان شکاري نجيب قابل تربيت و جزء سياه چشمان مي باشند در منطقه مبادرت به آشيانه سازي مي کنند . عقاب طلايي و چند گونه عقاب ديگر در منطقه زاد و ولد مي کنند . از لاشخورها دال و کرکس در منطقه مشاهده مي شود از پرندگان گنجشک سان سهره و گنجشک و .... در منطقه ديده مي شود . از کلاغها : کلاغ معمولي ، کلاغ نوک سرخ و زاغي در منطقه فراوانند .

 

خزندگان و دوزيستان منطقه :

اقليم ، آب و هوا ، توپوگرافي و زيستگاه از عواملي هستند که در پراکندگي جغرافياي زيستي خزندگان ايران موثرند . متأسفانه تا کنون بررسيهاي زيادي در مورد خزندگان ايران بالاخص ناحيه زاگرس به عمل نيامده و معدود نمونه هايي که جمع آوري شده نتيجه مطالعات زيست شناسان خارجي بوده در صورتي که مطالعه و بررسي هاي همه جانبه درباره خزندگان ، هر سال در دنيا اهميت زيادتري پيدا مي کند و دانشمندان بيشتري جذب اين رشته از زيست شناسي مي شوند در منطقه حفاظت شده مي توان از خانواده آگاماها ( آگاماي صخره اي و آگاماي پوست شني ) نام برد . همچنين گونه هايي از انواع مارهاي سمي ايران و مارهاي آبي در منطقه وجود دارند . مار آبي غير سمي است دندان زهري ندارد و در کليه رودخانه ها و نهرهاي بزرگ منطقه ديده مي شود . شترمار استپي نيز ماري نسبتاً طويل و غير سمي به طول حدود 50/1 متر است که در نقاط نيمه استپي ديده مي شود . نقش بدن اين مار شبيه افعي مي باشد ولي برعکس ماري بي آزار مي باشد . مار ديم از جنس تير مار صحرايي ماري است نسبتاً نازک و بسيار سريع که از درختان نيز بالا مي رود و پرندگان را شکار مي کند .

ازجمله مارهاي کاملاً سمي منطقه ، گونه اي افعي از خانواده افعي هاي حقيقي ( ويپريده ) است که در نقاط ايران به گرزه مار معروف است . همچنين مي توان در منطقه لاک پشت معمولي و لاک پشت آبي(برکه اي) را مشاهده نمود .

 

علاوه بر آن گونه هايي از انواع حشرات و از جمله سنجاقک و ملخ ، لاک پشت ، مهميز دار آگاما ، گونه هاي متعددي از پرندگان ، جوندگان ، پستانداران ، دوزيستان در اين منطقه وجود دارد .

 

حدود اربعه

حد شمالي : از پل ميانراهان به طرف غرب در امتداد رودخانه طاهر آباد و گيلانه و ارمني جان – چشمه قنبر – کرتويچ پائين – چم علي آبادالي – چم کرتويچ بالا و از کرتويچ بالا در امتداد جاده جيپ رو پس از گذشتن از قراء چشمه آلوچه قريه خليل الله .

حد غربي : از قريه خليل الله به طرف جنوب در امتداد جاده مالرو در دره شور پس از گذشتن از گردنه چپاوي و قريه کريزاغله و گردنه چالاب جانه و چاه آب سيفله و گردنه گوشلکه الي قريه کنشت و سپس حد غربي منطقه منطبق بر حدود شرقي پناهگاه حيات وحش ورمنجه در امتداد حد شرقي زمينهاي ارتش و پس از عبور از دامنه ارتفاعات شهرک ظفر و شهرک دانش و سيم خاردار پادگان سپاه . تا تقاطع جاده نوکان با جاده شوسه قديمي طاق بستان .

حد جنوبي : از تقاطع جاده نوکان با جاده شوسه به طرف شرق در امتداد جاده قديمي تا اتصال آن به جاده آسفالته و سپس در امتداد جاده آسفالته .

 

پوشش گیاهی

چند نمونه از گونه هاي مذکور يا در حال انقراض هستند يا به کلي از بين رفته اند . گونه هاي گياهي با مصارف دارويي و خوراکي مثل بلوط و بند ، شيرين بيان ، جو وحشي ، يونجه وحشي ، کتيرا و ... وجود دارد .

نمونه هاي ديگر آن زالزالک ، موسير ، تره کوهي ، انجير کوهي ، کنگر ، ون ، ذغال اخته و انواعي از قارچ و ... مي باشد .

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...