رفتن به مطلب

سرعت نور کندتر از آنچه اینشتین تصور می کرد!


ارسال های توصیه شده

یک فیزیکدان آمریکایی طی یک مطالعه جنجالی «سرعت ثابت نور در خلاء» را زیر سؤال برده و مدعی شده سرعت نور کندتر از آنچه می باشد که اینشتین محاسبه کرده، بود.

 

در سال ۱۹۰۵، آلبرت اینشتین محاسبه کرد که سرعت نور در خلاء ۲۹۹۷۹۲ کیلومتر در ثانیه است، اما مطالعات جدید نشان می دهد که شاید اینشتین اشتباه کرده است.

3n9pof479d69hq4zs1v9.jpg

 

به گزارش ایسنا، در سال ۱۹۰۵، آلبرت اینشتین محاسبه کرده بود که سرعت نور هنگامی که از خلا می‌گذرد، ۲۹۹ هزار و ۷۹۲ کیلومتر در ثانیه به صورت ثابت باقی می‌ماند. در حالی که این نظریه برای بیش از یک قرن پذیرفته شده است، اما مطالعه جنجالی جدید نشان می‌دهد اینشتین شاید مرتکب اشتباه شده و این که سرعت نور کندتر از آنچه تصور می‌شود، است.

 

یک فیزیکدان در بالتیمور به نام «جیمز فرانسون» طی مطالعاتش به دنبال پاسخ به این سوال بود که چرا ذرات نور ابرنواختر «SN 1987A» حدود پنج ساعت دیرتر از حد انتظار به زمین رسیدند؟ از هم پاشیدن این ستاره که در سال ۱۹۸۷ از زمین رصد شد، انفجار نوترینوها را در پی داشت. نوترینو یک ذره زیراتمی ابتدایی بوده که از لحاظ الکتریکی خنثی و دارای تعامل ضعیف است. بر اساس نظریه اینشتین، انفجار نوترینوها باید تقریبا سه ساعت پیش از انفجار نور مرئی (optical) رخ داده باشد و از آن لحظه به بعد پالس‌ها باید با سرعت نور حرکت کرده باشند. با این حال، نور مرئی با ۷.۷ ساعت پس از رسیدن نوتروینوها یا ۴.۷ ساعت دیرتر به زمین رسید.

fpclg4brdzztt2wg2nha.jpg

 

 

تصویری از ابرنواخر۱۹۸۷A SN که این مطالعات از روی ذرات نور آن انجام شده است.

 

بر اساس ادعای جدید دانشمند دانشگاه مریلند، این تاخیر شاید به دلیل حرکت کندتر نور در اثر قطبیت‌ خلا رخ داده باشد. در طول این پدیده، فوتون‌ها پیش از این که دوباره با یکدیگر ترکیب شوند، به مولفه‌هایی موسوم به پوزیترون‌ها و الکترون‌ها تجزیه می‌شوند. زمانی که آن‌ها از یکدیگر جدا می‌شوند، مکانیک کوانتومی نوعی پتانسیل گرانشی را بین این جفت ذره مجازی خلق می‌کند و به گفته دکتر فرانسون، چنین فرآیندی می‌تواند دارای تاثیری تدریجی بر سرعت فوتون باشد.

 

این بدین معناست که طی ۱۶۸ هزار سال نوری، فوتون‌ها ممکن است یک تاخیر تقریبا پنج ساعته را تجربه کرده باشند. چنانچه ادعای این فیزیکدان صحیح باشد، دانشمندان باید همه چیز را از فاصله زمینیان تا خورشید گرفته تا دورترین شی مشاهده‌شده در دیگر کهکشان‌ها، دوباره محاسبه کنند. مقاله فرانسون به مجله New Journal of Physics ارائه شده و هم‌اکنون در حال بررسی است.

 

منبع: بینگ بنگ

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...