Shiva-M 8295 اشتراک گذاری ارسال شده در 8 تیر، ۱۳۹۳ برترین فیلمهای ۲۰۱۴ (تا اینجا) از نگاه منتقدان برتر ورایتی شاید سه منتقد برتر ورایتی همیشه متفق القول نباشند، اما حداقل در یک چیز اشتراک نظر دارند: «هتل بزرگ بوداپست» یکی از بهترین فیلمهای وس اندرسون و یکی از قویترین فیلمهای امسال است، سالی که تا اینجا هیچ چیز از یک سال سینمایی عالی کم نداشته است. در ادامه فیلمهای برتر سه تن از منتقدان برتر ورایتی در ۶ ماه اول سال و نظر کوتاهشان در مورد این فیلمها آمده است: [TABLE] [TR] [TD=bgcolor: transparent][/TD] [TD=bgcolor: transparent]پیتر دبِروژ (Peter Debruge)[/TD] [/TR] [/TABLE] ۱- «هتل بزرگ بوداپست/The Grand Budapest Hotel» IMDb | برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام وقتی یادداشتم را بر «قلمرو طلوع ماه/Moonrise Kingdom» دوباره مرور میکردم به خطی رسیدم که گفته بودم: "[وس] اندرسون به خاطر ساخت فیلمهایی که در محیطی شبیه به خانههای عروسکی میگذرند و در آنها شخصیتها به دقت و با وسواس تمام متناسب با محیطهای بهگزین شده آراسته شده اند، قطعا یک مینیاتوریست تمام عیار است. در عین حال فیلمی پس از فیلم دیگر او، ناظر فعالیتش با بلندپروازی در مقیاسی بزرگتر است." جدیدترین فیلم اندرسون عالیترین درجهی هنر اوست؛ مجموعهای از داستانهای تودرتو که مانند یک ساعت سویسی پیچ در پیچ و با جزئیات ریز و دقیق نگاشته شده و رالف فاینس بزرگ به آن روح بخشیده است. ۲ – «چگونه اژدهایتان را آموزش دهید ۲/How to Train Your Dragon 2» برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام | برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام امسال با این انیمیشن و «فیلم لگو» بیش از حد انیمیشنهای فوقالعاده داشتیم. سطح انتظارم از دنباله انیمیشن دریمورکس که همراه با بالا رفتن سن شخصیتهایش بود بسیار بالا بود و کارگردان/نویسنده آن یعنی دین دبلویس حتی پا را فراتر از آن گذاشت و دنبالهای بی نقص ارائه نمود؛ دنبالهای که با پنج سال بالارفتن سن شخصیتها کماکان ارزش فیلم اصلی را حفظ و دنیایش را گستردهتر میکند. اگر بدانید بارت سیمپسون ۲۵ سال گذشته را به تکرار پایه چهارم در کلاس خانم کراباپل گذرانده است، به میزان نادر بودن این اتفاق در این مدیوم بیشتر پی میبرید. ۳- «لاک/Locke» IMDb | برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام عجب تجربه دلچسبی! با استفاده از تنها یک بازیگر (تام هاردی)، یک لوکیشن (یک بیامو در حال حرکت) و چند تماس تلفنی به عنوان دیالوگهای فیلم، استیون نایت یک درام شخصیت محور به شدت تاثیر گذار ساخته است. این فیلم دقیقا ۱۸۰ درجه نقطه مقابل فیلمهای کامیک بوکی که این روزها به پردههای سینما چنگ میزنند قرار میگیرد. نه فقط به خاطر کمبود زرق و برقها و جلوههای ویژه آن فیلمها در این فیلم، بلکه به این علت که لاک به خوبی میفهمد که یک انسان آسیب دیده بی نهایت جذابتر از یک ابرقهرمان است. ۴ – «غریبه در کنار برکه/Stranger by the Lake» IMDb همانطور که از فیلمهای اروپایی از این دست انتظار میرود، این فیلم هم احتمالا بیش از حد برای نمایش در سینماها مشکلدار بوده است، اما شدیدا توصیه میکنم که آن را در خانه هم که شده تماشا کنید. این درام روانشناختی هیچکاکی که نامزد معادل فرانسوی اسکار شده بود، تماما به گشت و گذار دو همجنس باز میپردازد و چنان بیپرده است که هیچ ابایی در نمایش دادن آنچه در پس بوتهها میگذرد یا سر این دو مرد از کجا سر در میآورد ندارد. ۵ - «آخر هفته/Le Week-end» IMDb | برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام بر فرض هم که تماشای اولین تجربه عاشق شدن جوانان مسحورکنندهتر باشد، اینکه ببینید چطور یک سفر به پاریس با اتفاقاتی روبرو میشود و در نهایت جرقههای عشق میان یک زوج پیر و ایرادگیر شکل میگیرد، لذتی وصف ناپذیر دارد. احساس شرمندگی میکنم از اینکه عنوان کنم لیندسِی دونکان، بانویی که در نقش اول ظاهر شده بود را نمیشناختم، کسی که قریب به چهار دهه به بازیگری مشغول بوده است و همچنان نمایشی بدیع در مقابل جیم برودبِنت (و جف گلدبامِ بی نهایت بامزه) به اجرا میگذارد. [TABLE] [TR] [TD=bgcolor: transparent, align: center][/TD] [TD=bgcolor: transparent]اسکات فاندس (Scott Foundas)[/TD] [/TR] [/TABLE] ۱- «هتل بزرگ بوداپست/The Grand Budapest Hotel» IMDb | برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام روایت بلندپروازانه وس اندرسون از وقایع یک اروپای خیالی در آرامش میان طوفان دو جنگ نچندان خیالی، با بکارگیری نسبتهای طول به عرض تصویر مختلف به اقتضای داستان، نبوغ در استفاده از مینیاتورها و هتلی لوکس که برازنده توماس مَن است، آمیزهای است حیرت انگیز از تکنولوژی و طراحی، که از اندرسون جز این هم انتظار نمیرود. برگ برنده این فیلم اندرسون در این است که درکش از گذشتهی از دست رفته، عشقهای اول، دوستیهای حقیقی و اندکی قهرمانبازی به یک میزان غنی (و در آخر به شدت تاثیرگذار) است. ۲- «آیدا/Ida» برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام | برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام پاول پاولیکوفسکی (کارگردان «آخرین پناه/Last Resort») کارگردان لهستانی که به دور از میهنش زندگی میکرده است، در اولین باری که در سرزمین مادری خود فیلم میسازد، جواهری به سبک فیلمهای هنری کلاسیک ارائه کرده، که تقریبا تمامی وجوهش استادانه تراش خورده است: یک فیلم جادهای تلخ و شیرین در دهه ۱۹۶۰، تصویری از ملتی که هنوز که هنوز است سایه وحشت هولوکاست را بر خود میبیند. Agata Trzebuchowska که اولین نمایشش را در این فیلم تجربه میکند، تجلی خاموشی است از یک راهبه نوآموز یهودی که به مرور با گذشته هولناک خانوادهاش آشنا میشود. تک تک فریمهای تصاویر سیاه و سفیدی که Ryszard Lenczewski و Lukasz Zal به صورت فول فریم تصویربردای کردهاند، کتابی آموزشی برای شیوه نقاشی با استفاده از نور هستند. ۳- «مهاجر/The Immigrant» برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام فیلمی که حس و حال یک کلاسیک آمریکایی دارد، حتی اگر اولین باری باشد که آن را تماشا میکنید. تصویر استادانه جیمز گرِی از یک مهاجر لهستانی (با بازی ماریون کوتیار) در دهه ۱۹۲۰ که راه خود را از میان آپارتمانها و نمایشهای نازل باز میکند، یک سال تمام بعد از نمایشش در جشنواره کن به زحمت توانست در آمریکا به تعداد انگشتشماری سینما راه یابد، اما نقدهای مثبت و تشویقهای تماشاچیان تنها یادآور این بود که این فیلم لیاقتش بسیار بیشتر از اینها بود. اما مهم نیست، چراکه «مهاجر» از آزمون زمان سربلند بیرون خواهد آمد. از نمای آغازین فراموش نشدنیاش از مجسمه آزادی که از پشت دیده میشود بگیرید، تا تصویر نابودکننده پایانیاش از وداع و جدایی به مقصدی نامعلوم. ۴- «نُرته، پایان تاریخ/Norte, the End of History» برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام این بازگویی آزاد و مدرن از «جنایات و مکافات»، دستاوردی است عظیم از سوی کارگردان فیلیپینی لاو دیاز، که به طرز تحسین برانگیزی موفق شده هنر داستایوفسکی در بیان اینکه چگونه فقدان ایدئولوژی در یک ملّت در زندگیِ از حرکت ایستادهی تک تک مردان و زنان آن جامعه نمود پیدا میکند را به تصویر در آورد. «نُرته (شمال)» طولانی است (حدود ۴ ساعت)، اما پاداش تماشایش را سخاوتمندانه میدهد و مملو است از چیزهایی که برخلاف انتظار موفق عمل میکنند (از جمله تواناییهای ماورائی یکی از شخصیتها). خوشبختانه در دسترسترین فیلم دیاز از «غرب باتانگ/Batang West Side» به این طرف بالاخره موفق میشود عدم توجه کافی به این فیلمساز با استعداد و نبوغ ذاتی و بیمهریهایی که نثار آثارش شده را جبران نماید. ۵- «نیمفومینیاک/Nymphomaniac» برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام | برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام شاید عموما نمایش ستارههای سینما در بیپرده ترین و واضحترین موقعیتهای جنسی به کمک جلوههای رایانهای به عنوان قلّابی برای چنگ زدن به گیشهها صورت گیرد؛ اما اثر هنری برجستهی دو قسمتی لارس فون تریر همانطور که انتظارش هم میرود، بیش از احساسات ذهن را تحریک میکند. محصول فیلم تریر که ریشههای درهم تنیدهای به درازای گفت و گوی پراکنده میان دو هم خانه نامتناسبش دارد – یک معتاد جنسی شهره (با بازی شارلوت گینزبرگ) و مرد مجرد سرد و بی روحی (با بازی استلان اسکارشگورد) که او را از سرما نجات داده است – آمیزهای است درهم و برهم از توضیحات در ظاهر ناهمخوان اما عمیقا مرتبط ادبی، علمی و فلسفی در مورد نحوه کارکرد دنیا. معجونی بیپروا همراه با یک چشمک و لبخند ... و مقداری شلّاق و زنجیر. [TABLE] [TR] [TD=bgcolor: transparent, align: center][/TD] [TD=bgcolor: transparent]جاستین چَنگ (Justin Chang)[/TD] [/TR] [/TABLE] ۱- «هتل بزرگ بوداپست/The Grand Budapest Hotel» برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام | برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام نبوغ وس اندرسون در معماری دنیایی که جزئیاتش با وسواس زیاد کنار هم چیده شدهاند، هیچگاه بر موضوع، سبک و تمی مناسبتر از این حکایت شاد و غمگین بی نظیر از هنرها و هنرمندان اروپایی در سالهای مابین دو جنگ، منطبق نشده بود. رالف فاینس در نقش یک مهماندار شیک پوش و جنتلمنی افسانهای که به هتل مجلّل عنوان شده رسیدگی میکند، با اجرایی پرشور و سرزنده یکی از جذابترین همکاریهای یک بازیگر با اندرسون را از بازی جین هکمن در «خانواده رویال تننبوم/The Royal Tenenbaums» به این طرف، به معرض نمایش میگذارد؛ فیلمی که احتمالا پیش از این عالیترین دستآورد این کارگردان بود. ۲- «آیدا/Ida» برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام | برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام پیوندی باریک میان دو زن یهودی کاملا متفاوت، هسته احساسی و فلسفی این بازخوانی پاول پاولیکوفسکی از وقایع فراموشنشدنی که بر سرزمین مادریاش، لهستان، در خلال دهه ۱۹۶۰ گذشته را تشکیل میدهد. یک درام شخصیت محور سیاه و سفید که شخصیتهایش را با سایه روشنهای بیشمار نقش انداخته است. از تصاویر خشک و ساده آغازین که از بالا نشان داده میشود و به حضور نیرویی معنوی بر بالای سرمان اشاره دارد گرفته، تا نمای پایانی که در سطح زمین گرفته شده و زن جوانی را نشان میدهد که آرام آرام به خود میآید، هیچ فیلمی را از فیلمهای امسال سراغ ندارم که این چنین هدفمند و هوشیارانه از دوربین برای کاوش در باورها، رنجها و پیچیدگیهای هویت فردی و ملّی بهره برده باشد. ۳- «نوح/Noah» برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام | برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام نگاه عریان و منحصر به فرد دارن آرونوفسکی به عصر کهن، مملو است از تمام خروشها، خشمها و احساسات آتشینی که از یک فیلم حماسی عهد قدیم انتظار دارید. تماشای این فیلم بسیار لذتبخش و هیجان انگیز است و حتی از آن لذتبخشتر غرق شدن در این دیدگاه است. حتی اگر این فیلم هنوز هم آن فیلمی نباشد که بتوان به اندازه «انجیل به روایت متی/The Gospel According to St. Matthew» اثر ۱۹۶۴ پازولینی مورد ستایش قرار داد، اما قطعا کمتر از آن مهر تاییدی بر این واقعیت نیست که اثربخشترین و نافذترین هنرهای مذهبی زاده محتوایی که صرفا آموزههای مسیحیت را تبلیغ کنند نیست، بلکه از آن محتوایی نشات میگیرد که با دلاوریهای یعقوب وار در کُشتی گرفتن [با فرشته] و پشت به خاک مالاندن همراه باشد. ۴- «تنها بازماندگان عاشقان/Only Lovers Left Alive» برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام به همان اندازه که جرعهای خون AB منفی کمیاب است و به همان میزان که قطعات آلبومی از بیل لَزوِل با وسواس گلچین شدهاند، اثر مسحورکننده جیم جارموش – یک اُود[۱] هیپنوتیزم کننده بر دستاوردهای هنری که در ویرانههای خاک خورده دیترویتِ پس از رکود تصویربرداری شده - با فاصلهی قابل اعتنایی بهترین فیلمی است که در این سالها ساخته است. همچنین این فیلم به واسطه اجراهای عالی از سوی تیلدا سوئینتون و تام هیدلستون، صادقانهترین، احساسیترین و قطعا ماندگارترین عاشقانهای است که تا اینجای ۲۰۱۴ ارائه شده است. عاشقانهای حول یک زوج خونخوار شیکپوش که سالهای سالی که تاریخ بشر را زیر نظر داشتهاند، بیش از آنکه یک نفرین باشد، یک موهبت برایشان بوده است. ۵- «زیر پوست/Under the Skin» برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام | برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام شاهکاری زیبا و نیشدار و سومین هنرنمایی (پس از «هیولای جذّاب/See. xy Beast» و «تولّد/Birth») از جاناتان گلیزر، فیلمساز صاحب سبک بریتانیایی که به نظر نمیرسد اعتقادی به "سینما مرده است" داشته باشد. تصاویر و صداهایی نامعقول، اعصاب خورد کن و کمابیش غیرقابل توصیف – رژلب خونرنگ و زهرآگین اسکارلت جوهانسن، شکارگاه لزج و مرطوبی که قربانیان بیخبرش را به سمت آن اغوا میکند، موسیقی متن گوشخراش میکا لِوی که مانند آجیر سوت میکشد - که در ذهن میمانند و هیچگاه پاک نخواهند شد. [۱] ode - معادل تلفیقی از قصیده و غزل در فارسی اختصاصی نقد فارسی مترجم: سید مجتبی حسینی منبع: سایت نقد فارسی 4 لینک به دیدگاه
Shiva-M 8295 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 9 تیر، ۱۳۹۳ البته خودم از این لیست فقط «نیمفومینیاک/Nymphomaniac» رو دیدم که فیلم عجیب غریبیه «هتل بزرگ بوداپست/The Grand Budapest Hotel» هم 10 مین ابتداییش رو دیدم خوب به نظر می رسه. البته باید منتظر بقیه فیلما هم موند. این لیست مخصوص نیمه ی اول 2014 هست 1 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده