رفتن به مطلب

لایف پلن چیست وچگون لایف پلن داشته باشیم


ارسال های توصیه شده

قسمت دوم

برای اینکه موضوع لایف پلن بایک نظم وانسجام کافی پیش برده شود این موضوع به مولفه های زیر تقسیم میگردد:

اهمیت لایف پلن

تعریف لایف پلن

اجزا ء اصلی تشکیل دهنده لایف پلن که شامل :هدف گذاری کمی /برنامه ریزی/ نحوه کشف ضعفها وتوانایی ها /روشهای استفاده بهینه از زمان (وقت شناسی)/اندازه گیری شاخصها واهداف /تعهد به خود وروشهای تقویت آن /تامین انرژی درونی مثبت جهت طی مسیر

در این پست اهمیت وتعریف لایف پلن تقدیم دوستان میگردد.

درخصوص اهمیت یک لایف پلن شاید با یک مثال از یک قسمتی از لایف پلن بسیار ساده اما بسیار مهم بتوان ارزش یک لایف پلن را به صورت واضح شرح داد...ساده ترین نوع لایف پلن همون برنامه هفتگی دوران مدرسه تا دانشگاهه ..شنبه زنگ اول ...زنگ دوم ..زنگ سوم ....والی آخر تصور کنید آیا با نبود یه همچین برنامه ای طی کردن مسیر تحصیلی امکان پذیر بود ؟

از یک زاویه دیگه لایف پلن موضوعیست که تو کشور ما به صورت منسجم روی اون کار نشده وجای کار زیاد داره واز طرفی با اندکی خلاقیت وپشت کار میتوان در جهت برگزاری مراکز آموزشی وشناساندن این موضوع به قشرهای مختلف افراد از دانش آموز .دانشجو ،کارمند،صاحبان مشاغل و...به راحتی اقدام کرد ..یعنی مطمئن باشید در آینده نه چندان دور کلاسهای مدیریت زمان ..برنامه ریزی ..هدف گذاری ...پیشرفت شغلی ...جایگاه ویژه ای خواهند داشت

شاید برای دوستانی که تو این انجمن هستند لایف پلن مهمترین وحامی ترین ابزار باشه برای پیشرفت تحصیلی مخصوصن جهت خروج از یک مقطع وورود به مقطع بالاتر وامیدوارم بتونم با ارسال پستهای به موقع واتمام موضوع وحداقل نوعی آشنایی دوستان به این مسئله مسیر مطمئننی رو به صورت علمی وبا پشتکار خوب طی کنن واین ابزار ضامن موفقیت آنها گردد .

وهمچنین برای دوستانی که به نوعی فعالیت اقتصادی دارند نیز مطمئنن درجهت پیشرفت وطی کردن سکوی موفقیت موثر خواهد بود .واز طرف دیگه امیدوارم دوستان بتونن با داشتن یک لایف پلن عالی برای خودشون بتونن تمام فعالیتهاشونو مدیریت کنن وحتی برنامه ای برای حضورشون تو مجازی ها داشته باشن تا هیچگاه به خاطراحساس خستگی و دلزدگی وحتی احساس فوت وقت شاهد از دست دادن دوستانمون نباشیم .

واما تعریف :لایف پلن نقشه راهی است برای رسیدن به موفقیتهای چند بعدی .این چند بعد موفقیت شامل تحصیلات وعلم ،کار ،سلامتی ،درآمد ،خانواده ،دوستان ،ارتباط با محیط زیست وتفریحات

وشاید اهمیت پیشرفت چند بعدی برای همه دوستان واضح باشد مثلن فدا کردن سلامتی ها به خاطر درآمد ...نبود تفریحات در کنار کار ...و...

لایف پلن برنامه منسجمی است که برای اجرا سه شرط بسیار مهم میخواهد:تعهد ،یادگیری ،عمل کردن

لینک به دیدگاه

جلسه سوم

هدف گذاری

کلن مهمترین قسمت لایف پلن هدف گذاریه ..اونم یه هدفی که مهمترین خصوصیتش کمی بودنش باشه یعنی بتونید با اعداد وارقام اونو اندازه گیری کنید ...حتمن میگید چه چه جوری ؟مثلن هدف شما رسیدن به یه وزن متعادله ...که برای اون هدف لازمه یه برنامه غذایی ورژیم خاصی براخودتون تنظیم کنید اما این وقتی خیلی خوب جواب میده که شما باتوجه به فیزیک بدنتون وزن ایده آلی رو که می خواید بهش برسید رو به صورت یه عدد عنوان کنید ..بعد هرروز خودتونو وزن کنید ببینید آیا دارید به هدفتون نزدیک میشید یا خیر ....این موضوع به همه چی بسط پیدا میکنه هدف قبولی تو ارشد یا دکترا ...باید کمی بیان کنید ..من باید بتونم حداقل 4تا درس رو بالاتر از 55درصد بزنم (البته به طور مثال )

هدفها به دوقسمت تقسیم میشن هدف اصلی یا بلند مدت GOALواهداف کوتاه مدت وفرعی Objective

براینکه بتونید راحت تر به هدف بلند مدت برسید باید اهداف کوتاه مدت دیگه ای رو براخودتون قرار بدید ..که اونم از همون مهمترین خصوصیت یعنی کمی بودن برخوردار باشه ..باز برای مثال هدف قبولی در ارشد رو در نظر بگیرید ..این شامل اهداف فرعی دیگه میشه ..ساعات مطالعه روزانه ..حجم خاص مطالعه هر درس در طول ماه ..تعداد دروسی که باید مطاله بشه در طول این مثلن 8ماه باقی مونده برای کنکور .. ...ساعات حضور در نت ...ساعات ارتباط با دوستان ...این شمارو مجبور میکنه که برای همه اینها عدد بدید ونسبت به رعایت این اعداد وارقام شمارو از نظر فکری تقویت میکنه ...

یادتون باشه هدف اصلی وهدف فرعی یکی از مهمترین دلایل رشد شرکتهای تجاریه ...مثلن اونها برآورد میکنن فروش محصولشون باید در سه سال آینده به یک میلیارد تومان سود در ماه برسه..بعد اینو براش تناسب میبندن وهرسال سه ماه به سه ماه ارزیابی میکنن تا ببینن فروششون چه قد افزایش یافته وتمام عناصر بازاریابی رو رفته رفته رعایت میکنن تا به فروش تارگت یا هدف برسن...

بر ای اینکه پستها طولانی نباشه ودوستا ن با دقت بیشتری مطالعه کنند من بقیه مطلب هدف گذاری رو توی یه پست دیگه عنوان میکنم ...

ادامه دارد ...

لینک به دیدگاه

جلسه چهارم

هدف گذاری (ادامه )

علاوه بر مورد مهمی که در قسمت قبل درمورد تعینن اهداف گفته شد زمان رسیدن به هدف هم از اهمیت بسیار مهمی برخورداره ..یعنی شما دقیقن اون زمانی رو که می خواید به هدفتون برسید رو مشخص کنید ..خو این برا مسائلی مثل کنکور و..که مشخصه اما برای برنامه های غیر اون باید حتمن یه زمانی روخودتون مشخص کنید ..معمولن برای کسب وکارها وسازمانها اهداف 5ساله یا کمتر سه ساله درنظر گرفته میشه اما شما برای هر برنامه ای که دارید میتونید به سلیقه خودتون زمان مناسبی رو انتخاب کنید .

من درادامه به یکسری ویژگی های مهم تعیین هدف اشاره میکنم :

ا-اهداف باید مشخص باشند Specified:

یعنی کلی وغیر شفاف نباشه وهمیشه سعی کنید اهدافتون روبه ویژگیهای مثبت قرار بدید مثلن هیچ موقع هدفتون رو اینجوری قرار ندید من سال دیگه این موقع بیکار نباشم بلکه به این صورت عنوان کنید من سال آینده در این تاریخ یک فعالت اقتصادی رو استارت بزنم .انرژی های حقیقی عالم جوری هستن که انسان رو به طرف موضوعی سوق میدن که تو فکرفرد متمرکزه .

2-اهداف باید قابل سنجش باشند Measurable:

3اهداف باید قابل دسترسی باشند Achivable:

یعنی واقعن بتوان به اون اهداف تو اون فاصله زمانی دست یافت ..

4-اهداف باید واقعی Realstic:

توهمی وخیالی نباشه ..مثلن هدفتون این باشه توی یه رشته ای تو کنکور قبول بشید که اصلن وجود نداره

5-باید دارای زمان مشخص باشد Time bounded:

که قبلن توضیح دادم .وباز عنوان میکنم زمان قسمت مهم هدف شماست .

پس این 5مورد یه هدف گذاری هوشمنده نه رو تشکیل میدن واگه دقت کنید حروف ابتدایی این 5بند هم همون کلمه SMART میشه که یعنی هوشمندانه .

لینک به دیدگاه

نکته :

باتوجه به اینکه برخی دوستان از اینجانب در حاشیه لطف ومحبتهاشون درخواست کردند که برای مطالبم منبعی رو ذکر کنم از همین جا خدمت همه دوستان باید عرض کنم طبق توضیحی که تو پست دوم برای لایف پلن دادم این موضوع توی کشورما با این محوریت خیلی پرنگ مورد بحث قرار نگرفته ولذا من فقط باتوجه به پیکره اصلی موضوع لایف پلن از منابع فارسی نه تحت این عنوان اما تاحدودی مرتبط با این بحث وبرخی منابع لاتین استفاده کردم وبه صورت نکته برداری از همه این منابع یه جمع بندی انجام دادم وهرجلسه مقداری از اون رو برای دوستان تقدیم میکنم.این مطالبی که اینجا عنوان میکنم با این نحوه نگارش به عنوان کپی پیست از جای دیگه نیست اما مطمئنن از سایتهای زیادی کمک گرفتم تا این جمع بندی صورت گرفته شود .

این چند آدرس لایف پلن لاتینه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

لینک به دیدگاه

بایه چندتا جمله از دانشمندان رفتار وروانشناسی موضوع هدف گذاری رو پایان میدم .

مطالعات 15ساله یکی از دانشمندان دانشگاه ملبورن نشان میدهد شاد ترین مردم آنهایی هستند که اهداف روشن ومشخصی دارند هم کوتاه کدت وهم بلند مدت

 

دکتر کارولین آدامز میلر نویسنده "ایجاد بهترین های زندگی "میگوید اگر نمیتوانید باتدبیربرای خود برنامه ریزی کنید به آینده اصلن فکر نکنید وفقط منتظر باشید چه میشود وچه برسرتان می آید .

دکتر سونجالایبومیرسکی نویسنده کتاب "چگونه به خوشبختی دست یابیم "معتقداست برای داشتن یک زندگی شاد باید همواره به طرف اهداف معنی دار خود قدم بردارید وبرای رسیدن به آن تلاش کنید .نظر ایشان اصلن رسیدن قطعی به هدف نیست بلکه تلاش در مسیر رسیدن به هدف باعث شادمانی میشود .

 

یادتون باشه همیشه اهدفتونو بنویسید ...واونو در معرض دید خودتون قرار بدید .به طور خودکار محیط اطراف ما شرایطی ایجاد میکند ما به طرف اهداف ثبت شدمون قدم برداریم ...

 

بحث بعدی برنامه ریزیه که تو پست بعدی تقدیم خواهد شد .

لینک به دیدگاه

جلسه پنجم

 

برنامه ریزی

افراد موفق می دانند که باید هر روزشان مفید و پربار باشد و به همین دلیل سعی میکنند از هر روزشان بیشترین استفاده را ببرند، برنامه ریزی انگیزه ای می شود برای بهتر انجام دادن کارها، وقتی عادت کنید که برای هر روزتان برنامه داشته باشید، روی کارها تمرکز بیشتری داشته و اولویت های آن روز را خوب می فهمید. با این روش احتمال انجام شدن کارها خیلی بیشتر است .

تفكر و برنامه‏ریزی به صورت ناخودآگاه باعث شكوفایی توانایی‏های شما و افزایش نیروهای ذهنی و جسمی شما می‏شوند.

برای هر روزتان از شب قبل برنامه ریزی کنید

20-15 دقیقه را هر شب صرف برنامه ریزی برای روز آینده کنید. متخصصین می گویند یک دقیقه برنامه ریزی، در 10 دقیقه وقت شما در اجرای کار صرفه جویی می کند. اگر برای برنامه ریختن تا روز بعد صبر کنید، ممکن است خیلی اتفاقات بیفتد که فکرتان را منحرف کند و نتوانید روی برنامه تمرکز داشته باشید. وقتی از روز قبل برنامه تان را آماده داشته باشید، می توانید هر اتفاق دیگری که در طول روز افتاده را در نظر گرفته و به برنامه تان اضافه و کم کنید. همچنین وقتی شب قبل برنامه ریزی می کنید، باعث می شوید که ذهن ناخودآگاهتان در طول شب روی این برنامه ها کار کند و بعد که صبح بیدار شدید، می دانید که دقیقاً چه کار باید بکنید و دیگر وقتتان را برای اینکه ببینید چه باید بکنید یا نکنید هدر نمی دهید.

- یک لیست کلی تنظیم کنید

این لیست از همه کارهایی که فکرش را بکنید تشکیل شده است. اگر کاری به فکرتان می رسد که لازم است انجام دهید، فوراً آنرا در این لیست جای دهید. اجباری برای انجام همه کارهایی که در لیست نوشته اید ندارید هدف این لیست این است که آن کارها را فراموش نکنید. هر کار دیگری هم که در طول روز به ذهن شما می رسد را به این لیست اضافه کنید.

با برنامه ریزی زمان آینده را به حال حاضر می آورید و سعی می كنید از هم اكنون برای آن تلاش كنید

- یک لیست از حتماً های روزانه تهیه کنید

این لیست از کارهایی تشکیل شده است که بالاترین اولویت را دارند و سنگین ترین نتیجه را در بر خواهند داشت، چه مثبت و چه منفی. برای تنظیم این لیست وقت بگذارید و خوب فکر کنید چون وقتی کاری وارد این لیست می شود باید تا آخر روز بعد بی بر و برگرد انجام شود. کارهایی که در این لیست نوشته می شوند به هیچ وجه نباید به تاخیر بیفتند چون باعث می شود که این کار برایتان شکل عادت درباید و به اولویت های روزانه تان بی توجه شوید. این لیست باید کوتاه بوده و بیشتر از 6 مورد روی آن نوشته نشده باشد.

- یک لیست از بایدهای روزانه تهیه کنید

این لیست شامل کارهایی می شود که باید در طول روز انجام دهید اما حتمی و لازم نیستند که بخواهید آنها را روی لیست حتماً ها قرار دهید. این کارها را باید بعد از اتمام کارهای نوشته شده در لیست حتماًها به انجام برسانید.

یادتان باشد . تا می توانید نباید بیشتر از سه روز کاری را به تاخیر بیندازید

- بعضی کارها را به دیگران محول کنید

خیلی از کارهای قید شده در لیست روزانه تان هستند که می توانید انجام آنها را به دیگران واگذار کنید. افراد موفق می دانند که نمی توانند همه کارهایشان را شخصاً تمام کنند و همیشه خیلی از کارهایشان را به کسانی می سپارند که انجام دهند.

- تنظیم وقت برای غذا

معمولاً چیزی که از خیلی برنامه ریزی ها جا می ماند تنظیم ساعتی برای خوردن غذاست. این مسئله اهمیت زیادی دارد ، زیرا برای سلامتی شما بهتر است. همیشه در برنامه ریزی هایتان وقتی برای غذا خوردن در نظر بگبرید، یادتان باشد اگر زمان را مدیریت کنید زندگی را مدیریت کرده اید و بالاترین اولویت در زندگی، خودتان هستید.

- سه بار تاخیر در انجام کار

اگر می بینید که چند روز پشت سر هم کارهایتان را نیمه تمام می گذارید آنوقت باید از خودتان بپرسید چرا آن روز اول این کار در لیستتان بوده است و چه ارزشی در زندگیتان دارد. تا می توانید نباید بیشتر از سه روز کاری را به تاخیر بیندازید.!

همیشه افكارتان را بر روی كاغذ بیاورید و با توجه به لیست نوشته شده کار هایتان را شروع كنید. با این روش حتی خودتان هم در برابر موفقیت‏هایتان شگفت‏زده می شوید .

با برنامه ریزی زمان آینده را به حال حاضر می آورید و سعی می كنید از هم اكنون برای آن تلاش كنید. با برنامه ریزی در کارها نتیجه بهتری خواهیم گرفت .

لینک به دیدگاه

گفته می شود که مردم معمولاً برنامه ریزی نمی کنند که شکست بخورند، بلکه در برنامه ریزی کردن شکست می خورند.

شما سه راه را می توانید انتخاب کنید، یا خودتان باعث روی دادن اتفاقات زندگی شوید، یا کنار بایستید و پیش آمدن آن اتفاقات را نظاره کنید، یا از اتفاق افتادن آنها مبهوت بمانید.

اگر واقعاً بخواهید که هماهنگ با رویاها و امیال خود زندگی کنید، باید جزء آندسته از افراد باشید که خود باعث پیش آمدن اتفاقات می شوند

 

برای گرفتن ماهی آنهایی برنده هستند که باخود تور به همراه دارند .برنامه ریزی یعنی تور ماهیگیری شاید در طول مسیر مزاحم ودست وپاگیر است اما تنها برگ برنده برای ماهیگیری است .

 

من حس کردم پست قبل خیلی طولانی شد لازم دونستم به مهمترین نکته تو اون پست اینجا اشاره کنم.دوستان همیشه باخودتون یه دفترچه خیلی کوچیک یاداشت داشته باشید وهرشب قبل خواب هرفعالیتی رو که میخواهید برای فردا انجام بدید رو تو اون ذکر کنید .خیلی کوتاه وخلاصه ...حتی از ساعت حضورتون توی نت وساعات مطالعه .بیرون رفتن ..یه دفه این کار رو فقط برای تمرین انجام بدید نتیجه اش رو احساس خواهید کرد .وبهش عمل کنید ..زیاد هم نگران نباشید معمولن برای عمل کردن ممکنه دقیقن مثل اون چیزی که نوشتین پیش نره اما بیشتر اونا انجام میشه یه طرف ودوم اینکه بعد یه مدت این حالت تو وجودتون نهادینه میشه ومطمئن باشید بیشتر مطالبی که یاداشت کردید روز بعد توسط شما اجرا یا مدیریت خواهد شد .

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

نحوه کشف ضعفها وتواناییها درخصوص کشف ضعف وتوانایی شخصی شاید بهترین موردی که بشه بهش اشاره کرد همون جدول سوات swotباشه که

 

 

معمولن شرکتها برای ارزیابی وضعیت شرکتشون از اون تا حدودی استفاده میکنن .....این جدول از چهار ناحیه برخورداره ...ناحیه قوتها –

 

 

ضعفها –فرصتها –تهدیدها تو اینجا ما بیشتر با دوناحیه قوت وضعف سرکار داریم ..اما شما میتونید برای تدوین یه مسیر موفقیت از فرصتها

 

 

 

هم استفاده کنید .[TABLE=class: MsoTableGrid]

[TR]

[TD][/TD]

[TD=width: 138, bgcolor: transparent]

قوتها

[/TD]

[TD=width: 138, bgcolor: transparent]

ضعفها

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 132, bgcolor: transparent]

فرصتها

[/TD]

[TD=width: 138, bgcolor: transparent]

1

[/TD]

[TD=width: 138, bgcolor: transparent]

2

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 132, bgcolor: transparent]

تهدیدها

[/TD]

[TD=width: 138, bgcolor: transparent]

3

[/TD]

[TD=width: 138, bgcolor: transparent]

4

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

دراینجا برای ارزیابی نقاط ضعف وقوت خودتون هفته ای یک بار این جدول رو برای خودتون رسم کنید ...گفتم چون فعلن هدف ما تو این قسمت تدوین مسیر نیست همون دوتا ناحیه ضعف وقدرت رو ترسیم کنید وتو سلول مربوطه ضعفهایی که تو هفته باهاش مواجه بودید وقوتهایی که تو خودتون مشاهده کردید رو بنویسید.مثلن اینکه شما تو طول هفته یه قسمتهای خاصی از برنامه ریزیتونو انجام ندادید تو ضعفها بنویسید (فرض کنید تو برنامه روزمره تون مسواک زدن دندونها رو حتمن هرشب انجام بدید اما کوتاهی کردید..اینو توقسمت ضعفها بنویسید )ودرعوض تو برنامه ریزی روزانتون این بوده روزی 10لغت لاتین رو حفظ کنید از طریق جعبه لایتنر واین رو خیلی خوب پیش برددید واجراکردید ...خو اینو تو قوتهاتون ثبت کنید ...وبه همین ترتیب همه برنامهایی که چیده بودید رو برسی کنید ببینید چجوری از پسش براومدید ....حالا چون قراره هرهفته یه دفه این جدول رو تشکیل بدید انتهای هر هفته کارهاتونو بررسی کنید ...قوتهاتونو که ثبت کردید تقویت کنید وبسطش بدید وضعفهاتونو سعی کنید برای هفته بعد حداقل اگه تمامن برطرف نشد یه درصدی از اون رو حذف کنید ..بعد یه مدت خود به خود میبینید خیلی کارهاتون داره به صورت منسجم وتاحدودی کم نقص یا بی نقص جلو میره ...

لینک به دیدگاه
  • 1 سال بعد...
بسیار عالی بود.....نهایت تشکر....از شما....:hapydancsmil::icon_gol:....فوق العاده بود

 

زنده باااااااشید ..دلیل خاصی پیش اومد که دیگه از ادامه دادن این تاپیک منصرف شدم ...:w16:وکاش اونطور نمیشداون روزهاااااا:icon_gol:

لینک به دیدگاه
زنده باااااااشید ..دلیل خاصی پیش اومد که دیگه از ادامه دادن این تاپیک منصرف شدم ...:w16:وکاش اونطور نمیشداون روزهاااااا:icon_gol:

 

هر وقت اراده کنید و دوباره نیت اولی ک برا استارت تاپیک داشتید رو ببینید.....مطمئنم دوباره تاپیک رو جلو میبرید....:w16: :icon_gol::hapydancsmil:

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...