رفتن به مطلب

الکترو لارینکس


ارسال های توصیه شده

روش‌هاي مختلفي جهت توان بخشي آوايي افراد مبتلا به ‏laryngectom‏ به كار گرفته شده است. ‏Laryngectomes‏ به افرادي كه قدرت صحبت كردن را به واسطه جراحي حنجره از دست داده‌اند، مي‌گويند. بسياري از اين افراد روش صحبت كردن حلقي را ياد مي‌گيرند و از يك ارگان حلقي براي توليد صدا به جاي تارهاي صوتي استفاده مي‌كنند اين روش به خصوص براي مسن‌ترها بسيار مشكل است و بايد تمرين فيزيكي داشته باشند تا بتوانند در اين كار مسلط شوند.

 

طراحي ‏electro-larynx‏ پوشيدني اين وسيله از سه جزء تشكيل شده است:‏

- يك ارتعاش‌كننده باريك با يك بست ترموپلاستيكي

- يك سوئيچ on/off‏ بي‌سيم ‏

- يك جعبه كنترلي ارتعاش‌كننده باريك

 

ويبراتور بر روي گردن بيمار قرار مي گيرد. اين ويبراتورها در دو سايز مختلف ‏mm‏19*‏mm‏32‏‎ ‎‏ و ‏mm‏31*‏mm‏35 با وزن‌هاي 32 گرمي و 48 گرمي وجود دارند. از آنجا كه سايز عضلات گردن در افراد، مختلف است از بست ترموپلاستيكي استفاده مي‌شود تا در دماي 70 درجه سانتي‌گراد نرم و در دماي بدن سفت شوند.

 

سوئيچ ‏on/off‏ بي‌سيم

اين سوئيچ شامل يك ‏push-button‏ انگشتي و يك فرستنده است كه دور مچ بسته مي‌شود. به وسيله فشار دادن سوئيچ دور انگشتي، يك موج بي‌سيم توان پايين به كنترلر انتقال مي‌يابد.

 

جعبه كنترلي

شامل مدار كنترلي كامپيوتري، يك گيرنده بي‌سيم و يك باتري 9 ولتي با ابعاد ‏mm‏24*‏mm‏120*‏mm‏60 است و ‏gr‏ 117 وزن دارد كه اين مدار كنترلي، سيگنال بي‌سيم را از فرستنده دريافت و به ارتعاش‌كننده كوچك مي‌دهد‏Electro-larynx ‏ كه صحبت كردن آن بسيار راحت‌تر از سخن گفتن حلقي است، يك ابزار كمك صحبتي براي كساني است كه نمي‌توانند از روش حلقي استفاده كنند. شكل 1 نمايي از دستگاه ‏electro-larynx‏ و ويبراتور الكترومكانيكي را نشان مي‌دهد. دستگاه ‏electro-larynx‏ از يك ويبراتور الكترومكانيكي تشكيل شده كه به منظور ايجاد صداهاي ارتعاشي به گردن وصل مي‌شود. ارايه اطلاعات آواشناختي مانند لهجه و آهنگ با استفاده از اين دستگاه بسيار سخت است. بنابراين صداهاي توليدي يكنواخت است و شبيه صداي انسان سالم نيست. ‏Electro-larynx‏ رايج در استفاده روزمره بسيار مشكل‌ساز است. زيرا همواره نياز به گرفتن با دست و كنترل آن دارد. در سال 1988 يك ژاپني اين وسيله را با نام "‏your tone‏" به بازار عرضه كرد. ‏‏‏

 

منبع: dezmed90.blogfa.com

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...