رفتن به مطلب

آموزش نرم افزار پاورپوینت


ارسال های توصیه شده

از مجموعه برنامه های بسته نرم افزاری آفیس (PowerPoint) نرم افزار پاورپوینت،محصول شرکت مایکروسافت است. اگر تاکنون با نرم افزار پاورپوینت آشنایی نداشته اید (Office) اصلا نگران نباشید! قدم به قدم با این دوره آموزشی پیش بروید و با استفاده از تصاویر، همزمان به اجرای دستورالعمل ها بپردازید. خواهید دید که در پایان این دوره، به راحتی به نرم افزار پاورپوینت مسلط شده اید.

 

پاورپوینت، به چه دردی می خورد؟پاورپوینت برای ارائه بهتر سمینارها و سخنرانی ها بکار می رود. شما می توانید محتوای مورد نظرتان را با نرم افزار پاورپوینت، به طور بهتر و زیباتری ارائه دهید. در تصویر زیر، در یک کنفرانس، یک شخص مطالبی را با استفاده از نرم افزار پاورپوینت توضیح می دهد.

 

ایجاد یک سند پاورپوینت

پس از آنکه مجموعه نرم افزاری Office را در سیستم عامل خود نصب کردید، خواهید دید که در لیست برنامه های ویندوز، نرم افزار PowerPoint، به همراه دیگر مجموعه نرم افزارهای آفیس در پوشه مربوطه نمایش داده می شود

 

 

برای ایجاد یک سند PowerPoint:

از منوی Start در ویندوز، گزینه All Programs را انتخاب کرده و با کلیک بر روی پوشه Office Microsoft، روی آیکون Microsoft Office PowerPoint 2007 کلیک کنید.

در این صورت یک سند PowerPoint، ایجاد می شود.

 

 

1nwkgzm7kjyzqvtwqtsi.jpg

 

 

 

معرفی بخش ها و زبانه های اصلی در یک سند PowerPoint

پیش از آنکه نخستین پروژه پاورپوینت را انجام دهیم، بهتر است با بخش ها، گزینه ها و زبانه ها در یک سند پاورپوینت و همچنین کاربردهای آنها آشنا شویم. همانطور که در تصویر زیر می بینید، در صفحه اصلی یک سند پاورپوینت، گزینه ها و ابزارهایی وجود دارد که در زیر به طور خلاصه کاربرد هر مورد را توضیح می دهیم. برخی از گزینه ها نیاز به توضیح مفصل تر دارد که در درس های بعدی با آنها بیشتر آشنا خواهیم شد.

 

 

q01gcq46rcqf085vxzy.jpg

 

 

 

 

 

شماره ۱: در اینجا سه گزینه می بینید که در کنار آنها یک فلش آبی رنگ وجود دارد. نام این بخش Access toolbar است.

در نرم افزار پاورپوینت برخی ابزارها هستند که کاربرد زیادی دارند. شما می توانید با کلیک بر روی فلش آبی رنگ، ابزارهای دلخواه تان را به این بخش اضافه کنید تا دسترسی به آن ساده تر و سریع تر باشد.

 

شماره ۲: زبانه های اصلی نرم افزار پاورپوینت در این بخش قرار دارد. با کارکرد این زبانه ها در همین درس آشنا خواهیم شد. با کلیک بر روی هر کدام از این زبانه ها، بخش ها و منوهای مربوط به آن نمایش داده می شود.

 

شماره ۳: همانطور که در توضیح مربوط به بخش شماره ۲ اشاره شد، هر زبانه از چند بخش و یک سری گزینه تشکیل شده، که هر کدام از آنها، کارکرد و قابلیت خاص خودشان را دارند. در تصویر فوق و در عدد شماره ۳، بخش های مربوط به زبانه Home نمایش داده شده است. اگر بر روی زبانه Insert کلیک کنید، خواهید دید که بخش های Insert، کاملا با بخش های Home متفاوت است.

 

شماره ۴: هر سند پاورپوینت از یک سری صفحاتی تشکیل شده که به آنها اسلاید (Slide) می گویند. اسلایدها در این ستون نشان داده می شوند.

 

 

شماره ۵: اسلاید به صورت بزرگنمایی شده در این بخش نشان داده می شود. هر اسلاید از دو بخش «تیتر» و «زیر تیتر» تشکیل می شود.

 

شماره ۶: هر اسلاید می تواند «پاورقی» هم داشته باشد. برای درج «پاورقی» از این بخش استفاده می شود.

 

شماره ۷: این بخش، وضعیت سند پاورپوینت (شماره اسلاید و نمایش زبان انتخابی) را نمایش می دهد.

 

شماره ۸: حالت های نمایشی است. با استفاده از این ابزار و علامت «درصد» که در سمت چپ آن مشاهده می کنید، می توان در متن نوشته شده «زوم» کرد و حروف را به صورت درشت تر دید. کافی است ماوس را بر روی زبانه مشخص شده نگه داشته و آن را به سمت چپ و راست ببرید تا تغییرات را مشاهده کنید.

در سمت چپ علامت درصد سه گزینه می بینید. با استفاده از این گزینه ها می توان یک حالت نمایشی مناسب برای نوشتن متون انتخاب کرد که در بخش تنظیمات نمایشی، به آن ها خواهیم پرداخت.

لینک به دیدگاه

معرفی زبانه های اصلی

همانطور که در تصویر بالا دیدیم، زبانه های اصلی نرم افزار پاورپوینت به ۷ دسته تقسیم می شوند. البته یک سری زبانه های «مخفی» هم وجود دارد که در درس های بعد با آنها آشنا خواهیم شد. در زیر به معرفی کارکرد زبانه های اصلی می پردازیم.

 

زبانه Home

 

t1icebyn3er6aobkukor.jpg

 

 

گزینه های این زبانه، امکان تایپ متن، ویرایش متن، رسم شکل و کاربردهای اولیه برای ایجادی یک مجموعه اسلاید را به شما می دهند.

 

زبانه Insert

 

u87a6m7ncf2wm5mn50x.jpg

 

 

 

 

 

با استفاده از مجموعه گزینه های زبانه Insert، می توانید مواردی از قبیل جدول، عکس، نمودار و,.. را در یک سند درج کنید. به طور کلی برای «درج» هر چیزی در یک سند، از این زبانه استفاده می شود.

 

زبانه Design

 

 

bc2k9l3yquofarfrc9zl.jpg

 

 

 

 

 

از مجموعه گزینه های این زبانه برای طراحی زیباتر اسلایدها استفاده می شود. به عنوان مثال می توان پس زمینه اسلایدها را از طریق گزینه های بخش Theme در این زبانه تغییر داد.

 

زبانه Animation

 

 

6po9d7xosekgson1xlwy.jpg

 

 

برای ایجاد انیمیشن در اسلایدها و همچنین تغییر اسلایدها با انیمیشن خاص، از گزینه های این زبانه استفاده می شود.

 

زبانه Slide Show

 

tb2x4ax4131txv9bswu.jpg

 

 

 

برای تنظیم و بررسی وضعیت نمایشی اسلایدها و تماشای پروژه انجام شده، از گزینه های زبانه Slide Show استفاده می شود.

 

زبانه Review

 

ki85gk6ld49w680964j3.jpg

 

 

 

 

 

با استفاده از گزینه های این زبانه می توانید تغییرات خاصی در نرم افزار ایجاد کنید. مثلا تصحیح گر واژگان را به دلخواه خودتان تنظیم کنید، از مترجم اسناد پاورپوینت برای بهبود کیفیت متن خود استفاده کنید، متن تان را با متون دیگر مقایسه کنید، از پروژه پاورپوینت تان به طور امنیتی محافظت کنید و... .

 

زبانه View

 

3osl2wdlczutodomsg07.jpg

 

 

 

از گزینه های این زبانه برای شیوه نمایش یک سند پاورپوینت استفاده می شود. مثلا می توان شکل نمایش صفحه را انتخاب کرد، می توان سند را در حالت بزرگنمایی تماشا کرد و... . همچنین می توان گزینه های دلخواهی را در صفحه نمایش یک سند پاورپوینت اضافه یا حذف کرد.

لینک به دیدگاه

ذخیره سازی، دسته بندی، نامگذاری، تغییر نام و حذف اسناد

ذخیره سازی یک سند

بعد از ایجاد یک سند پاورپوینت و درج اسلایدهای مورد نظر، نیاز به ذخیره سازی آن سند دارید.

برای ذخیره کردن یک سند ابتدا بر روی دکمه Microsoft Office Button که در تصویر زیر نشان داده شده کلیک کنید و سپس گزینه Save را انتخاب کنید.

 

mkpmq0koi6my39oaqnpa.jpg

 

 

در صورتی که برای نخستین بار بر روی گزینه Save کلیک کنید، ویندوز از شما محلی برای ذخیره سازی می خواهد.

با انتخاب نام و محلی برای ذخیره سازی، می توان سند مورد نظر را ذخیره کرد.

 

 

y1cxmht2e8ndyq4ai2w.jpg

 

 

 

دسته بندی اسناد

درست مثل دسته بندی کتاب هایتان در کتابخانه، بهتر است پیش از شروع کار با پاورپوینت، برای هر سند یک نامی انتخاب کنید و آن را در محل مناسب ذخیره کنید. تاکنون با شیوه ایجاد یک سند آشنا شده اید. اکنون بهتر است محلی برای ذخیره اسنادتان در کامپیوتر در نظر بگیرید. (به طور مثال، یک پوشه به نام Project_Darsnameh در یکی از درایوهای کامپیوترتان ایجاد کنید و پروژه هر درس را با نام آن درس به صورت یک سند مجزا ذخیره کنید.)

 

مثال:

 

zfaff18rwzq15efny5ih.jpg

 

 

تغییر نام یک سند

برای تغییر نام یک سند، کافی است بر روی سند راست کلیک کنید و گزینه Rename را انتخاب کنید.

در این صورت مشاهده می کنید که نام سند مجددا برای نوشتن فعال می شود و می توانید نام جدیدی برای سندتان انتخاب کنید.

 

lsxpg544bbmkte72ux.jpg

 

 

 

حذف یک سند

برای حذف یک سند کافی است بر روی سند راست کلیک کنید و گزینه Delete را انتخاب کنید. در این صورت با پیغامی انگلیسی روبرو خواهید شد که از شما می پرسد: «مطمئن هستید که می خواهید سند مربوطه را به سطل آشغال ویندوز منتقل کنید؟» که در صورتی که دکمه Yes را بزنید، سند مورد نظر حذف خواهد شد.

 

mt34y1ibegq75doxi4a.jpg

 

 

 

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 3 هفته بعد...

می توان از Web برای دسترسی به نمایش هایی که در یک سرور وب(Web Server) قرار گرقته اند،استفاده کرد.برای مشاهده صفحات وب نیاز به یک مرورگر(Browser) مانند IE-Internet Explorer ویا Netscape وجود دارد.

 

 

صفحات وب با قالب html ذخیره می شوند که میتوان این کار را در پاورپوینت به راحتی انجام داد.

 

 

اصطلاح:

 

صفحاتی که در قالب html ذخیره می گردد را صفحه وب گویند.در این حالت،تصاویر گرافیکی و دیگر فایل های مرتبط،در پوشه وابسته به صفحات وب ذخیره می شود.

برای ذخیره اسلایدها به شکل یک صفحه وب کافی است از پنجره Save as و در قسمت Save as Type گزینه Web Page را انتخاب کنیم.

 

 

 

 

 

همچنین می توان از منوی File گزینه Save as web page را انتخاب کرد.

هنگامی که نمایش خود را به صورت یک صفحه وب ذخیره می کنید نمایش به صورت اتوماتیک شامل قسمت های زیر می شود.

 

- یک Frame (قاب) که نمایش را به صورت Outline نشان می دهد.(سمت چپ صفحه)

- قاب اسلاید Slide Frame (سمت راست صفحه)

- گزینه ای برای کنترل نمایش دادن یا مخفی نمودن بخش Outline نمایش

- گزینه ای برای کنترل نمایش دادن یا مخفی نمودن کادر یادداشت ها(notes)

- گزینه مشاهده تمام صفحه ای،که گزینه های کنترلی را مخفی نموده و موجب تشابه صفحه به نمای Slide Show در پاورپوینت می شود(Slide Show)

 

 

هنگامی که از منوی File گزینه Save as web page را انتخاب می کنیم.پنجره Save as بازشده بعد ازدادن نام مناسب دکمه Publish را انتخاب می کنیم.

دکمه Publish یک کپی از نمایش برای انتشار آماده می شود.با انتخاب گزینه های موردنظر در کادر محاوره ای Publish as web page که با انتخاب دکمه Publish ظاهر می شود می توان ارائه نمایش در وب را سفارشی کرد.

 

گزینه Complete Presentation امکان انتشارهمه اسلایدهای نمایشی رافراهم می کند.

گزینه Slide Number دسته ای از اسلایدها را برای انتشار در وب مشخص می نماید.

 

Display Speaker notes امکان ظاهر شدن یادداشت های سخنران را در نمایش فراهم می سازد.

با استفاده از دکمه web option و کادر محاوره ای آن می توان تنظیماتی را برای انتشار در وب فراهم کرد از جمله برای مرورگرها،فایل ها،تصاویرو فونت ها.

 

در بخش Browser Support می توان نوع مرورگر وب را تعیین کرد از جمله ورژن ۴٫۰ و بالاتر IE .

در بخش Publish a copy as ،عنوان صفحه و محل قرارگیری صفحه وب را مشخص می کند که دکمه های Change وBrowser امکان تغییر در آنها را فراهم می کند.

 

گزینه Open Published Web Page in Browser امکان نمایش صفحه وب انتشاریافته در مرورگر بلافاصله بعداز کلیک کردن دکمه Publish را فراهم می سازد.بعد از انجام تغییرات دکمه Publish را می زنیم.

در پنجره save as با انتخاب Change Title می توانیم عنوان مناسبی برای صفحه وب داشته باشیم.عنوان یک صفحه در نوار ابزار پنجره دیده می شود.

 

 

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

یکی از بهترین ابزارهای سمعی و بصری ارائه و سخنرانی پاورپوینت است. امروزه اکثر سخنرانان در همایش‌ها برای انتقال هرچه بهتر مطالب خود از پاورپوینت استفاده می‌کنند. حتی استادان دانشگاه و معلمان مدارس برای آموزش از این نرم افزار استفاده می‌کنند تا محتوا به بهترین شکل توسط مخاطب درک شود.

 

ساختن پاورپوینت خوب یک هنر است. هر چقدر در ساختن صفحات پاورپوینت دقت به خرج دهید و آنها را مناسب شرایط بسازید، سخنرانی شما تاثیر بیشتری روی مخاطب می‌گذارد. در این مقاله به چند نکته مهم در ساختن پاورپونت اشاره خواهیم کرد.

 

قدم اول

مخاطب را بشناسید. ببینید برای چه گروهی می‌خواهید سخنرانی کنید. همان طور که متن سخنرانی و محتوا متناسب با مخاطب تنظیم می‌‎شود، ساختار پاورپوینت نیز باید متناسب با مخاطب طراحی شود.

 

برای مثال وقتی برای گروهی از متخصصان سخنرانی می‌کنید، ساختار پاورپونت رسمی‌تر است و بیشتر از نمودار و جدول استفاده می‌شود. در این حالت اسلایدها از ساختار ساده و تک رنگ بهره می‌برند ولی اگر برای آموزش کودکان می‌خواهید از پاورپوینت استفاده کنید، باید بیشتر از شکل استفاده کنید و رنگ‌های بیشتری به صفحات بدهید.

 

کودکان بیشتر جذب رنگ می‌شوند و این فاکتور در تاثیرگذاری مطلب مهم است و برعکس بزرگسالان در هنگام مواجه با صفحات بسیار رنگی سردرگم و کلافه می‌شوند.

 

قدم دوم

به محتوای مطلب توجه کنید. بسته به اینکه محتوای سخنرانی یا ارائه شما علمی، فنی، هنری، مدیریتی و… باشد ساختار پاورپوینت تغییر می‌کند. در سخنرانی‌های علمی و فنی مخاطبان ترجیح می‌دهند زودتر به اصل موضوع پرداخته شود و طرفدار حاشیه پردازی نیستند، پس پاورپوینت شما باید شامل نکات مهم ارائه باشد.

 

قدم سوم

به شدت از افکت‌های زیاد انیمیشنی بپرهیزید. البته این موضوع باز هم به مخاطب برمی‌گردد. اگر مخاطب کودک باشد از صفحات و نوشتار‌های چرخشی لذت می‌برد ولی اگر این اتفاق در ارائه‌های علمی و فنی بیفتد نشان‌دهنده غیر حرفه‌ای بودن شماست. شاید در اولین برخورد با پاورپوینت از انیمیشن‌های آن لذت ببرید ولی استفاده بیش از اندازه آنها باعث سردرگمی مخاطب می‌شود. بهتر است تنها تیتر و یا مطالب مهم با افکت خاصی نشان داده شود.

 

 

قدم چهارم

توجه کنید، پاورپوینت فقط جای مطالب مهم است نه کل مقاله! خیلی از ارائه دهندگان به این نکته توجه نمی‌کنند و کل مقاله را در صفحات پاورپوینت جا می‌دهند و این کار فلسفه استفاده از پاورپوینت را از بین می‌برد. شما از پاورپوینت استفاده می‌کنید تا مطالب مهم را در ذهن مخاطب حک کنید، نه اینکه او را مجبور کنید زمان ارائه را صرف خواندن صفحات پاورپوینت کند. همچنین با این کار مخاطب جذب خواندن صفحات پاورپوینت می‌شود و دیگر به سخنرانی شما گوش نمی‌دهد.

 

قدم پنجم

در هنگام ساختن پاورپوینت به زمان ارائه دقت کنید. وقتی تنها ۱۵ دقیقه برای ارائه به شما زمان می‌دهند ساختن ۳۰ اسلاید پاورپوینت درست نیست. وقتتان را تنظیم کنید تا اسلایدهای بهتری تهیه کنید. اسلایدهای بیشتر لزوما به معنای تاثیر گذاری بیشتر نیست.

 

قدم ششم

بیشتر سعی کنید از نمودار، شکل، تصویر، گراف و… استفاده کنید. برای مثال اگر در مورد صرفه جویی در مصرف سوخت سخنرانی می‌کنید، سعی کنید مثالی بزنید و عدد صرفه جویی را برای مخاطب قابل لمس کنید و آن مثال را در اسلاید خود جای دهید.

 

قدم هفتم

بهتر است اولین اسلاید بعد از اسلاید “عنوان”، اسلایدی باشد که در آن سوالی در ذهن مخاطب نقش ببندد. این سوال باید به گونه‌ای باشد که مخاطب لزوم سخنرانی و یا مقاله‌ی شما را بفهمد. با این کار مخاطبان را بیشتر به سمت خود جذب می‌کنید چون آنها می‌دانند برای چه باید این سخنرانی را گوش بدهند.

 

 

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...