رفتن به مطلب

اعلام جزییات کنکور ۹۳ اعلام شد


ارسال های توصیه شده

در حالی که حدود سه هفته دیگر به برگزاری کنکور سراسری باقی‌مانده است، مسئولان سازمان سنجش ضمن اعلام جزئیات آماری شرکت‌کنندگان، عنوان کرده‌اند سوالات کنکور سراسری امسال، مفهومی خواهد بود.

 

به گفته مشاور عالی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور، مفهومی بودن سوالات به معنی دشوار بودن سوالات نیست، بلکه افرادی که کتاب‌های درسی‌شان را با دقت مطالعه کرده‌‌اند، قادر خواهند بود به همه سوالات پاسخ دهند.

حسین توکلی در گفت‌وگو با جام‌جم تاکید می‌کند: در کنکور امسال، همه سوالات به‌صورت مفهومی تنظیم شده است؛ به این معنی که اگر داوطلبی فقط مطالب کتاب‌های درسی‌اش را خوب خوانده باشد، نتیجه خوبی می‌گیرد و نیازی به خواندن مطالب کمک آموزشی و شرکت در کلاس‌های کنکور ندارد.

این مقام مسئول یادآوری می‌کند که در سال‌های اخیر تلاش شده است سوالات کنکور به صورت مفهومی تنظیم شود تا داوطلبی نتواند با استفاده از حدس و گمان یا فن تست زنی به جواب سوالات برسد. به اعتقاد توکلی، همین رویکرد موجب شده است که در سال‌های اخیر، رتبه‌های برتر کنکور از شهرستان‌هایی باشد که در آن شهرها امکانات چندانی برای برگزاری کلاس‌های کنکور وجود ندارد و این مساله نشان می‌دهد داوطلبان برتر مقیم این شهرستان‌ها، صرفا با تکیه بر محتوای کتاب‌های درسی‌شان توانسته اند به موفقیت برسند.

در حالی که تب کنکور در دهه ۹۰ به نسبت دهه‌های قبل، فروکش کرده است، اما رقابت برای قبولی در دانشگاه‌های مطرح دولتی و پذیرش در رشته‌های پرطرفداری مثل حقوق، پزشکی و برخی مهندسی‌ها، همچنان داغ است و همین موضوع موجب شده است که در تبلیغات برخی موسسه‌های کنکور، قول قبولی ۱۰۰درصد به داوطلبان این رشته‌ها داده شود؛ وعده‌هایی که به گفته توکلی، صحت ندارد و صرفا می‌توان با مطالعه دقیق کتاب‌های درسی به نتیجه دلخواه رسید.

 

 

حضور ۶۰ درصدی زنان در کنکور امسال

داوطلبان شرکت در آزمون سراسری برای دریافت کار

ت شرکت در آزمون و برگ راهنمای مربوط می‌توانند از روز یکشنبه اول تیر به سایت سازمان سنجش مراجعه کنند.

 

حسین توکلی درباره آمار شرکت‌کنندگان کنکور امسال به فارس می‌گوید: ثبت‌نام از داوطلبان آزمون سراسری برای پذیرش دانشجو در دوره‌های روزانه، نوبت دوم (شبانه)، نیمه‌حضوری، مجازی و بین‌الملل دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و کدرشته‌های تحصیلی با آزمون دانشگاه آزاد، پیام نور و موسسات آموزش عالی، غیرانتفاعی و غیردولتی در دو مرحله انجام شد که در مجموع یک میلیون و ۳۱ هزار و ۳۲۲ نفر متقاضی شرکت در آزمون سراسری بودند.

به گفته وی، از این تعداد ۶۰۸ هزار و ۸۵۲ نفر زن و ۴۲۲ هزار و ۴۷۰ نفر مرد هستند. با این حساب می‌توان عنوان کرد که امسال حدود ۶۰ درصد جمعیت شرکت‌کنندگان کنکور سراسری را خانم‌ها تشکیل داده‌اند. آمار شرکت‌کنندگان کنکور ۹۳ نیز نسبت به آمار داوطلبان آزمون سراسری ۹۲، حدود ۵۲ هزار و ۲۴۹ نفر، نسبت به سال ۹۱ تعداد ۳۴ هزار و ۹۵۲ نفر، نسبت به سال ۹۰ تعداد ۱۰۱ هزار و ۶۵۸ نفر و نسبت به سال ۸۹ تعداد ۲۵۵ هزار و ۴۹۱ نفر کمتر شده است.بنابراین می‌توان تحلیل کرد که از سال ۸۹ تا امروز، تعداد شرکت‌کنندگان کنکور سیر نزولی داشته است؛ به‌طوری که می‌توان گفت در پنج سال اخیر، حدود ۲۵۵ هزار نفر از جمعیت کنکوری‌ها کم شده است.

 

 

تجربی‌ها؛ پرجمعیت‌ترین گروه کنکور

 

در آزمون سراسری سال ۹۳ همانند سال گذشته به هر یک از داوطلبان گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی، علوم انسانی و زبان‌های خارجه اجازه داده شده بود که در صورت علاقه در گروه آزمایشی هنر نیز علاقه خود را در فرم ثبت‌نام اعلام کنند که بر این اساس تعداد ۴۳ هزار و ۵۱۴ داوطلب علاقه‌مندی خود را اعلام کردند. مشاور عالی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور عنوان می‌کند که در گروه آزمایشی زبان‌های خارجه نیز تعداد ۱۱۹ هزار و ۷۹۳ داوطلب علاقه مندی خود را اعلام کردند.

به گفته توکلی، با توجه به آمار داوطلبان واقعی (ثبت‌نام‌کنندگان) یعنی یک میلیون و ۳۱ هزار و ۳۲۲ نفر، ‌آمار علاقه‌مندان هنر و زبان‌های خارجی علاوه بر گروه‌های اصلی تعداد ۱۶۳ هزار و ۳۰۷ نفر است. بنابراین برای برگزاری آزمون تعداد یک میلیون و ۱۹۴ هزار و ۶۲۹ کارت صادر شده است.

براساس آمارهای سازمان سنجش، برای داوطلبان گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی تعداد ۲۲۲ هزار و ۵۰۷ نفر، گروه آزمایشی تجربی ۵۲۲ هزار و ۸۳۳ نفر، گروه آزمایشی علوم انسانی ۲۶۳ هزار و ۷۲ نفر، گروه آزمایشی هنر با توجه به آمار علاقه‌مندان ۵۷ هزار و ۲۴۱ نفر و گروه آزمایشی زبان خارجه با توجه به آمار علاقه‌مندان ۱۲۸ هزار و ۹۷۶ کارت صادر شده است.

 

 

۵ تیر؛ آغاز ماراتن کنکور

 

براساس برنامه زمانی پیش‌بینی شده، آزمون سراسری سال ۹۳ در صبح و بعدازظهر پنجشنبه پنجم تیر، جمعه ششم تیر و صبح شنبه هفتم تیر در ۳۶۴ شهرستان و بخش کشور و ۱۵ کشور خارجی برگزار می‌شود.

آزمون گروه ریاضی و فنی صبح و آزمون گروه هنر بعدازظهر پنجشنبه پنجم تیر، آزمون گروه علوم تجربی صبح و آزمون گروه زبان‌های خارجه بعدازظهر جمعه ششم تیر و آزمون گروه علوم انسانی صبح شنبه هفتم تیر برگزار می‌شود. نتایج نهایی کنکور ۹۳ هم در نیمه دوم شهریور امسال اعلام می‌شود.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...