رفتن به مطلب

خربزه،هندوانه یا طالبی؟


afa

ارسال های توصیه شده

به نظر می رسد در میان تمام صیفی جات، انرژی حاصل از خوردن خربزه به دلیل قند فراوان از دیگر اعضای این گروه، بیشتر باشد. حال قصد داریم به شما خواص و برتری های هر یک از این صیفی جات را بگوییم.

 

خیلی شیرین نیستند متاسفانه گاهی برخی افراد به خصوص آنهایی که دچار اضافه وزن هستند، گمان می کنند اگر هندوانه یا خربزه ای شیرین نباشد، قند و کالری ندارد و می توانند با خیال راحت به هر میزان که دلشان خواست، از آن بخورند. در صورتی که اصلا این طور نیست.قند موجود در صیفی جات، با تبدیل نشاسته موجود در محصول به قند در مدت رسیدن آن، تشکیل می شود. یعنی دلیل این که صیفی جات، شیرینی لازم را ندارند، وجود نداشتن شرایط آب و هوایی یا زراعی مناسب برای تبدیل نشاسته به قند درون آنهاست، اما همین صیفی جات کم شیرین هم کالری دارند و مصرف بیش از اندازه آنها می تواند باعث چاقی شود.

 

خربزه؛ آزادکننده هیستامین حتما شما هم تابه حال شنیده اید که معمولا به افرادی که دچار سرماخوردگی شده اند، توصیه می شود خربزه نخورند؛ چون عامل آزادکننده هیستامین در خربزه وجود دارد که احتمال تشدید سرماخوردگی و آلرژی را در افراد مستعد بالا می برد. اما چنین عاملی در هندوانه و طالبی وجود ندارد و مصرف این میوه ها نمی تواند باعث تشدید سرماخوردگی شود.البته ناگفته نماند که خربزه، نمی تواند به خودی خود باعث ابتلا به سرماخوردگی شود و فقط اگر زمینه بروز بیماری در فردی وجود داشته باشد، خوردن آن می تواند باعث جلو انداختن یا تشدید علایم بیماری شود. یکی دیگر از باورهای شایع در مورد خربزه این است که نباید آن را با عسل خورد. گاهی تداخلات غذایی می تواند مشکلاتی را برای افراد به وجود بیاورد اما واقعیت این است که هنوز هیچ تحقیق علمی و معتبری که بتواند ضرر خوردن خربزه با عسل را توجیه کند، انجام نشده است.

 

هرچه پررنگ تر، بهتر رنگدانه ها، از عوامل ایجاد رنگ در انواع میوه ها، سبزی ها و صیفی جات هستند. هر چقدر که رنگ طالبی و خربزه زردتر باشد و رنگ هندوانه هم قرمزتر، یعنی رنگدانه های بیشتری در آنها وجود دارد و ارزش غذایشان هم بالاتر است. تحقیقات مختلف، ثابت کرده اند که مصرف مداوم خوراکی های حاوی رنگدانه ها می تواند از ابتلا به انواع سرطان و حتی بیماری های قلبی عروقی هم پیشگیری کند.هنگام خرید صیفی جات، حواستان باشد که پررنگ ترین آنها را انتخاب کنید تا بیشترین فایده را با مصرف آنها به بدنتان برسانید.

 

از مصرف صیفی جات تا نفخ بسیاری از افراد پس از خوردن صیفی جات یا تخمه آنها، دچار نفخ و دل درد می شوند. نفخ پس از مصرف صیفی جات به دلیل نوع مواد قندی موجود در آنها اتفاق می افتد. بخش قابل توجهی از صیفی جات را قند فروکتوز تشکیل می دهد و اگر مقدار زیادی هندوانه، طالبی، خربزه و سایر خوراکی های حاوی قند فروکتوز را مصرف کنید، مقدار زیادی از این قند وارد بدنتان می شود.عمل جذب قند فروکتوز در دستگاه گوارش برخلاف قند گلوکز به کندی صورت می گیرد و چون فرصت کافی برای جذب این قند در دستگاه گوارش فراهم نمی شود، بخشی از آن به روده بزرگ می رود و در آن جا تخمیر می شود و همین مساله می تواند زمینه ایجاد نفخ را پس از مصرف فراهم کند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...