رفتن به مطلب

ساخت قطار ابرمغناطیسی با سرعت 2900 کیلومتر/ساعت


ارسال های توصیه شده

دانشمندان دانشگاه جیاوتانگ چین خبر از ساخت یک قطار مغناطیسی یا مگ‌لو (MAGLEV) با توانایی دسترسی به سرعت 2900 کیلومتر/ساعت را داده‌اند. بنا به اعلام Daily Mail، از یک محفظه‌ی خلا برای به حداقل رساندن مقاومت هوا و جهت افزایش سرعت قطار استفاده شده است. سرپرست این پروژه دکتر دنگ ژیگانگ (Deng Zigang) ادعا کرده که می‌توان از رویکرد این قطار در سیستم‌های نظامی و فضایی استفاده نمود.

 

 

51oxn8omgdziel5900ix.jpg

 

قطارهای مغناطیسی از الکترومغناطیس جهت بالا بردن قطار از زمین و تولید نیروی محرکه استفاده می‌کنند. با حذف نیاز تماس چرخ‌های قطار با سطح ریل، اصطکاک عملا کاهش یافته و سرعت می‌تواند زیاد شود. همچنین راندن چنین قطارهایی ساده‌تر بوده و کمتر تحت تاثیر شرایط آب‌وهوایی قرار می‌گیرند.

 

 

6usi2gfn9ylpgr5u2jpl.jpg

 

در حال حاضر سریع‌ترین قطار مغناطیسی که وجود دارد می‌تواند با سرعت 431 کیلومتر/ساعت به حمل مسافران بپردازد و همچنین یک بار نیز به سرعت 501 کیلومتر/ساعت در تست‌های پیش از عرضه دست یافته بود. قطار مگ‌لو شانگهای در آوریل سال 2004 رونمایی شد و مسیر 30.5 کیلومتری مرکز ناحیه‌ی پودانگ شانگهای تا فرودگاه بین‌المللی پودانگ شانگهای را می‌پیماید.

در چنین سرعت‌هایی، مقاومت هوا از مشکلات عمده به شمار می‌رود. در Mail article مقاله‌ای از پروفسور ژیگانگ منتشر شده که در آن وی چنین می‌گوید: "اگر سرعت از 400 کیلومتر/ساعت تجاوز کند، بیش از 83 درصد از انرژی کشش در مقاومت هوا به هدر می‌رود."

ایده‌ی قطار مغناطیسی ظاهرا ایده‌ای منطقی به شمار می‌رود. این نوع از قطار قادر به افزایش حداکثر سرعت و همچنین بهبود مصرف سوخت خود است. قاعده‌ی کلی ساخت این نوع از قطارها مشابه با لوله‌ی خلا است که از نظر تئوری قادر به انتقال مسافران از نیویورک به پکن در عرض دو ساعت است.

 

vxtkchavuypvm6kdhw2h.jpg

 

هایپرلوپ الون ماسک از دیگر وسایل نقلیه‌ی این چنینی است که به نظر نمی‌آید از لوله خلا برای کاهش مقاومت هوا استفاده کرده باشد، اما با این حال توانایی دستیابی به سرعت 1220 کیلومتر/ساعت را دارد. کانسپت ژیگانگ از این سرعت فراتر می‌رود.

 

ژیگانگ در توسعه‌ی این قطار، ابتدا یک نسخه‌ی خط/مسیر حلقوی ریموت کنترل و کوچک از سیستم مورد نظر خود را ساخت تا وسیله نقلیه مغناطیسی وی بتواند بر روی آن تا 25 کیلومتر/ساعت شتاب گیرد. این دستاورد در فوریه‌ی سال گذشته حاصل شد، پس از آن لوله‌ی خلا به آن برای ساخت محفظه‌ی خلای درونی اضافه شد.

با ساخت محفظه‌ی خلا، این وسیله قادر به دستیابی به حداکثر سرعت 50 کیلومتر/ساعت شد. البته نمونه‌ی اولیه‌ی این قطار بدون سرنشین و تنها در یک تونل کاملا بسته‌ی به شعاع 6 متر حرکت می‌کند.

 

2ao1qdzdc87reks1jo8a.jpg

ژیگانگ گفته است: "هدف از این پروژه شناسایی وسایل نقلیه‌ی نسل آینده‌ی مبتنی بر لوله‌های خلا می‌باشد. در حال حاضر، ما در حال اجرای تست‌هایی بر روی نمونه‌ی خود هستیم و دستاوردهای خود را پس از دستیابی به موفقیت‌های چشمگیر در آینده‌ای نزدیک منتشر خواهیم کرد."

 

منبع: توپترینها

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...