رفتن به مطلب
Mohammad Aref

فضاهای پیاده

پست های پیشنهاد شده

بر خلاف آنچه تصور می کنیم این پیاده روها هستند که شریان حیاتی شهرها هستند نه خیابانها . توجه به فضای پیاده ( واژه ای مناسب تر برای پیاده رو ) در واقع توجه به ساکنین اصلی و در اولویت شهرها یعنی عابرین پیاده است . یکی از کمبودهای اصلی شهرهای ما همین فضاهای پیاده است . در این فضاهاست که شهروندان با هم و با شهر ارتباط برقرار می کنند و نیازهای اصلی خویش را برطرف می سازند . این فضاها شهرها را زنده و پویا نگاه داشته و محل تعاملات اجتماعیست . پیاده روهای شهرهای ما ( بخصوص مشهد ) نه تنها چنین فضاهائی نیستند بلکه کارکردی معکوس یافته اند و باعث دوری شهروندان از شهر می شوند و آنها را به داخل اتوموبیل های شخصی می رانند . ازدیاد اتوموبیلهای شخصی و نبود وسائل نقلیه عمومی بسامان یعنی انزوای شهرها و تعریض هرروزه خیابانها و ساخت پلهای روگذر و زیر گذر و . . . هیچ مشکلی از ترافیک حل نکرده و شهر ها را بیشتر و بیشتر از تعاملات اجتماعی می کاهد . آنچه در زیر می آید قوانینی خشک برای داشتن حداقل یک فضای عابر پیاده است که باید با زندگی آمیخته شود .

 

 

 

ضوابط مربوط به پياده رو ها به شرح ذيل مي باشد:

حداقل عرض پياده رو 120سانتي مترمي باشد.

 

رعايت حداقل 120سانتي متر فاصله از ديوار براي هر نوع مانعي كه به هر علت نصب آن در پياده رو برنامه ريزي مي گردد اجباري است.

 

·حداكثر شيب عرض پياده رو2درصد مي باشد.

 

·حداكثر شيب طولي پاده رو هشت درصد مي باشد.

 

·حداكثر شيب قسمت اتصال بين دو پياده رو كه نسبت به هم اختلاف سطح دارند در سر پيچ سه درصد مي باشد.

 

·ايجاد جدول يا اختلاف سطح بين پياده رو وسواره رو الزامي است .

 

·ايجاد جدول به ارتفاع حداقل 5 سانتي متر بين پياده رو ،باغچه يا جوي كنار پياده رو الزامي است .

 

·پوشش كف وپياده روها بايد از مصالح سخت وغير لغزنده باشد.

 

·هر گونه شير فلكه وساير اجزاي تاسيسات شهري در كف معابر بايددرمحفظه مناسب در نظر گرفته شود.

 

·همسطح بودن هر گونه درپوش با سطح پياده رو الزامي است.

 

·پيش بيني پلهاي ارتباطي بين پياده رو وسواره رو حداكثر شيب در 500متر فاصله الزامي است.

 

·حداقل عرض پلهاي ارتباطي كه در امتداد مسير پياده رو نصب مي شوند برابر عرض پياده رو باشد.

 

·حداقل عرض پلهاي عمود بر مسير پياده رو150سانتي متر باشد.

 

·محل ارتباط پياده رو باسواره رو بايد داراي علايم حسي قابل تشخيص نابينايان باشد.

 

·ايجاد خط كشي عابر پياده در سواره رو در كليه تقاطها حداكثر شيب در هر 500متر الزامي است.

 

·ايجاد خط كشي عابر پياده در محل تردد معلولان و در مكانهاي خاص آنها الزامي است.

 

·ساختن پلهاي ارتباطي بين پياده رو وسواره رو در امتداد خط كشي عابر پياده الزامي است.

 

·در محل خط كشي عابر پياده حذف جدول شماره جزيره اي وسط خيابان الزامي است.

 

·براي توقف وسيله نقليه به منظور پياده وسوار شدن معلولان در خيابانها ي اصلي شهر ايجاد خليج(پيشرفتگي پياده وسواره رو )به عمق 60/3 متر و طول حداقل 12متر با ارتباط مناسب با پياده رو الزامي است.

 

·در توقفگاه اختصاصي 3درصد فضاي توقفگاه به معلولان جسمي حركتي الزامي است.

 

·در سطح شيب دار بيش از 3متر طول (تا حد مجاز 9متر) در ازاي هر متر افزايش طول 5سانتي متر وعرض مفيد آن اضافه و 5/0درصد از شيب آن كاسته مي شود.

 

·پيش بيني يك پاگرد به عمق حداقل 120سانتي متر ودر هر 9متر طول الزامي است. در سطوح ئشيب دار دو جهته عرض پاگرد برابر سطح شيب دار خواهد بود.عرض پله جهت رفت يا برگشت كمتر از120سانتي متر و آن بيش از 5/17سانتي متر نباشد.

 

·نصب ميله دستگرد در طرفين سطح شيبدار الزامي است.

 

 

منبع :urbanfurniture.blogfa.com

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از ۷۵ اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به عنوان یک لینک به جای

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.


×
×
  • جدید...