رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

هزينه های کيفيت

 

امروزه قيمت و كيفيت از مهمترين مزيت هاي رقابتي در صنايع به شمار مي ‏آيند. از اين رو بررسي رابطه بين اين دو مزيت رقابتي در سال های اخير به ويژه در صنايع پيشرو و كشورهاي صنعتي بسيار مورد بحث بوده است. اين كه بدي كيفيت چه تاثيري بر قيمت محصولات و متعاقباً درآمد شركت خواهد داشت و نيز براي رسيدن به كيفيت مطلوب بايد چقدر هزينه كنيم، بحث هزينه يابي كيفيت را جايگاهي ويژه بخشيده است.

هزينه یابي كيفيت از مباحث جديد مديريتي است كه مي‏تواند وضعيت و عملكرد شركت را از ابعاد مختلف مانند حسابداري بهاي تمام شده (حسابداري صنعتي)، كنترل كيفيت، تعميرات و نگهداري، زنجيره تامين، مديريت توليد، انبارها، ايمني و بهداشت، آموزش و بهسازي و موارد ديگر نشان دهد و با تهيه ترازنامه كيفيت در شركت و مقايسه روند هزينه هاي كيفيت مي‏توان هزينه كيفيت در شركت را كنترل و بهبود بخشيد.

تاكيد و كار بر روي مفاهيم هزينه یابي كيفيت در طول زمان، نكات مهم و ارزشمندي را مشخص كرده است كه از اهميت بالايي برخوردارند. برخي از اين نكات عبارتند از:

- هزينه هاي كيفيت در گزارش های حسابداري به طور كامل ثبت نمی شوند و اغلب هزينه هاي واقعي كيفيت بسيار بيشتر از موارد گزارش شده هستند.

- هزينه هاي كيفيت نبايد تنها در مورد فعاليت هاي عملياتي و توليدي درنظر گرفته شوند بلكه فعاليت هاي خدماتي و پشتيباني نيز تاثير عمده ای در افزايش يا كاهش هزينه هاي كيفيت دارند، بنابراين بايد هزينه هاي مربوط نيز در هزينه هاي كيفيت مورد سنجش و ارزيابي قرار گيرند.

- كاهش هزينه هاي كيفيت در چارچوب برنامه هاي استراتژيك سازمان ها قرار دارد.

 

1- هزينه هاي كيفيت كدامند؟

 

سه ديدگاه اصلي در مورد تعريف هزينه هاي كيفيت وجود دارد كه عبارتند از:

- هزينه هاي رسيدن به كيفيت مطلوب از طريق طراحي و سازماندهي

-هزينه هاي عملياتي واحد كنترل كيفيت تجهيزات، حقوق و دستمزد و غیره

- هزينه هايي كه از كيفيت پايين و نامطلوب محصول ناشي می شود (شامل ضايعات، افت قيمت محصول و...).

در اين پژوهش، هزينه كيفيت برابر با مجموع هزينه هاي سه گروه پيشگفته در نظر گرفته شده و تلاش بر اين است سيستم هزينه ای جامعي طراحي شود كه تمامي ديدگاه هاي هزينه ای يادشده را در برگيرد.

گام برداشتن در جهت بهبود كيفيت، به تعريف پروژه هاي بهبود كيفي و همزمان با آن توسعه سيستم حسابداري نياز دارد؛ به طوري كه بتوان اطلاعات مورد نياز به منظور بررسي عملكرد پروژه هاي بهبود كيفيت را به دست آورد. بنابراين يك گام اساسي در كاهش هزينه ها، اصلاح و توسعه سيستم حسابداري است؛ به گونه اي كه بتوان هزينه هاي كيفيت را محاسبه كرد و ضمن ارائه گزارش های مناسب، به اندازه ‏گيري اثربخشي فعاليت ها و پروژه هاي كاهش هزينه پرداخت و راهكارهاي عملي براي كنترل و بهبود هزينه هاي كيفيت و به تبع آن، عمليات تضمين و كنترل كيفيت ارائه كرد

متن کامل مقاله هزینه های کیفیت را از لینک زیر دانلود نمایید :

 

دانلود کنید

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

پسورد :

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...