رفتن به مطلب

دانلود پایان نامه کارشناسی انسان شناسی با عنوان شهر تهران، زمان و فرهنگ


Mohammad Aref

ارسال های توصیه شده

پایان نامه شهر تهران، زمان و فرهنگ توسط مهرداد امامی و به راهنمایی دکتر ناصر فکوهی در خرداد 92 در دانشگاه تهران برای دریافت مدرک کارشناسی انسان شناسی ارائه شده که فایل Word اونرو از لینک زیر می تونید دانلود کنید:

 

مقدمه و طرح مسئله

زمان در زندگی مدرن، به¬ویژه زندگی در شهرها و کلان¬شهرها، کیفیتی متمایز از زمان در زندگی سنتی دارد. مولفه¬های زندگی شهری مدرن از قبیل سرعت، انباشت، مصرف، تقسیم کار تخصصی و غیره موجب ایجاد نوع دیگری از زمان/مکان برای زیست افراد شده¬ است. ظهور شهرهای مدرن یا به عبارتی شهری¬شدن¬ها و توسعه¬ی خدمات شهری به¬منظور تسهیل زندگی¬های روزمره¬ی ساکنان شهرها خود گواهی است بر اهمیت فزاینده¬ی زمان/مکان شهری مدرن. البته چگونگی شهری¬شدنِ شهرهای گوناگون سرتاسر جهان، از کشورهای توسعه¬یافته گرفته تا کشورهای در حال توسعه و توسعه¬نیافته، امری است که مختصات خاص خود را دارد. مسلماً روند شهری¬شدن در کشورهای در حال توسعه با کشورهای توسعه¬یافته زمین تا آسمان فرق می¬کند، زیرا هر کدام بسترهای مادی-تاریخی منحصر به فرد خود را داشته¬اند. از همین رو، هر چند ممکن است به دلیل جهانی¬سازی شباهت¬هایی میان زندگی شهری مدرن در شهرهای کشورهای گوناگون وجود داشته باشد، اما کیفیت این زندگی¬ها (نحوه¬ی مصرف زمان، مکان، فضا) به¬کلی از یکدیگر متفاوت است.

شهر تهران به عنوان پایتخت ایران از لحاظ خصوصیت¬های فضایی-زمانی-مکانی ویژگی¬های منحصر به فرد و نیز مشترکی همانند سایر شهرها دارد. تراکم بالای فضایی شهر و ایجاد مشکلاتی از قبیل ترافیک¬های سنگین، آلودگی هوا، آلودگی صوتی و غیره، وضعیت تهران را در میان شهرهای ایران و حتی جهان، در زمره-ی «ترین¬ها» قرار داده است. به عنوان مثال، بنابر گزارش ماه آگوست 2013 (مرداد ماه 1392) سایت نامبئو، بزرگ¬ترین پایگاه داده¬های جمع¬آوری¬شده به کمک کاربران در مورد شهرها و کشورهای جهان، شاخص¬های کیفیت زندگی در تهران از وضعیت نامساعدی برخوردارند. با استناد به این گزارش، بر مبنای یک طیف صفر تا صدی (اعداد متمایل به صفر به معنای وضعیت خوب و اعداد متمایل به صد به معنای وضعیت بد است)، شاخص ترافیکی زمان آمد و شد روزانه (از خانه به محل کار) برابر با عدد 61 است که به معنای حجم بالای ترافیک و زمان تلف¬شده در زمان روزمره¬ی زندگی شهری تهران است. در نتیجه¬ی حجم بالای ترافیک روزانه، شاخص آلودگی هوای شهر تهران نیز وضعیت اسفناکی دارد. مقدار این شاخص برابر است با 90.96 که یعنی شهر تهران تنها 10% با آلودگی کامل هوا فاصله دارد. بر اساس همین آمار، ایران رتبه¬ی چهارم بالاترین نرخ شاخص¬های ترافیکی را پس از سه کشور کنیا، بنگلادش و مصر دارد. سایت نامبئو کلیت شاخص کیفیت زندگی در تهران را که متشکل از شاخص¬های قدرت خرید، امنیت، وضعیت بهداشت، قیمت برای مصرف¬کننده، نسبت قیمت مسکن به نرخ درآمد، و دو شاخص مذکور است، برابر با -21.62 محاسبه کرده است. اینکه نرخ کلی کیفیت زندگی در شهری مانند تهران عدد منفی 21 باشد، خود گواه وضعیت بغرنج آن شهر در زمینه¬ی تمامی عناصر زندگی شهری است.

 

دانلود پایان نامه

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...