رفتن به مطلب

بوردو؛ شهر پیاده راه ها در بافت تاریخی


ارسال های توصیه شده

 

attachment.php?attachmentid=16368&stc=1&d=1399792242

 

«بوردو»، شهر پیاده هاست. گرچه خودرو در این شهر حذف نشده است اما پیاده ها در اولویت هستند.

شهر بوردوی فرانسه در جنوب غربی این کشور واقع شده است و از 15 سال پیش تحول بزرگی در شهرسازی این شهر پدیدار شد تا آن را به یک شهر پیاده راه زیبا تبدیل کند.

یونسکو هم بعد از این تحول تاریخی ، ارزش تاریخی این شهر قدیمی را به رسمیت شناخت و آن را جزو میراث تاریخی جهانی ثبت کرد.

«بوردو» نمونه ای از وحدت بین تجربه های شهرسازی و معماری است. معماری کلاسیک و نئو کلاسیک این شهر دو قرن بدون هیچ تغییری باقی مانده اما در دهه اخیر بازسازی های بسیاری در این شهر صورت گرفته است.

«آلن ژوپه» شهردار این شهر معمار تغییرات بنیادی در «بوردو» شد. او که کوله باری از سیاست و نخست وزیر بودن در فرانسه را به دوش می کشید در سال 1996 پروژه ای شهری را تعریف کرد تا پیوند بین اجزای شهری این شهر تاریخی را بهتر از گذشته فراهم کند.

در طرح او، ابتدا پاکسازی نماهای شهری، توسعه اسکله در امتداد رودخانه «گارون» ، راه اندازی تراموا و کیفیت بخشی به مناطق شهری برای حفظ و نمایش میراث تاریخی «بوردو» در اولویت بود.

«بوردو» بیش از 350 بنای دسته بندی شده به عنوان بنای تاریخی دارد که 3 میراث مذهبی این شهر به عنوان بناهای میراث جهانی در سال 1998 معرفی شده است .

کارشناسان معتقدند دستیابی به این عنوان نتیجه کار طولانی مدت مشترک بین مقامات محلی و دولت است که پروژه ابتکاری «آلن ژوپه» در آن نقش مهمی ایفا کرده است. این پروژه باعث معرفی این شهر به عنوان شهری توسعه یافته توسط معماران، برنامه ریزان شهری ، مورخان، پژوهشگران و نمایندگان انجمن های درگیرد در حفظ میراث فرهنگی شد.

شهر «بوردو» با پروژه ای که اجرا کرد صیقل خورده است در حالیکه قبلا چنین نبوده است. نمای ساختمان های این شهر پاکسازی و مرمت شده است. خط های جدید تراموا کشیده است است. خیابان ها سنگ فرش شدند. پارکینگ های زیرزمینی ساخته شد. هتل های جدید احداث شد و همه چیز به سمت حیات شهری این شهر گام برداشت.

مرکز شهر؛ پیاده روی در کنار تراموا

مرکز شهر «بوردو»، محلی برای پیاده روی است. بافت تاریخی شهر هم در مرکز قرار دارد. این بافت قدیمی بین قرن 13 تا 20 میلادی ساخته شده است. شهرداری این شهر برای حفظ این بافت، ممنوعیت تردد خودروی شخصی در بسیاری از بخش های مرکزی شهر را در دستور کار خود قرار داد و تنها وسیله ای که در این بافت حق تردد دارد را ترموا قرار داد.

تمام مرکز شهر «بوردو» سنگ فرش شده است. کافه ها و رستوران ها صندلی های خود را بر روی این سنگ فرش ها و در فضای باز شهری چیده اند تا شهروندان و گردشگران از نماهای زیبای تاریخی این شهر استفاده کنند.

«بوردو» به عنوان شهر هنر و تاریخ شناخته می شود و یونسکو آن را به عنوان یکی از شهرهایی که دارای معماری و شهرسازی برجسته قرن 18 میلادی است معرفی کرده است.

یکی از زیباترین بخش های مرکزی این شهر، خیابان تاریخی «سن کاترین» است که بیش از یک کیلومتر مسیر به طور کامل پیاده راه شده است و در اطراف فروشگاه ها، کافه ها و رستوران ها قرار گرفته اند. این خیابان بلندترین خیابان پیاده راه شده در اروپاست.

خیابان «سن کاترین» یکی از دو مسیر اصلی به سمت بخش تاریخی شهر است. در غرب شهر واقع شده است و یک منطقه تجاری تبدیل شده است. در سال 1976 این محدوده به طور کامل پیاده راه شد که در سال 1984 این پروژه به پایان رسید. در بین سال های 2000 تا 2003 یک بازسازی بر روی این پیاده راه صورت گرفت.

در پیچ و تاپ و کوچه پس کوچه های منتهی به این خیابان تراموا مسیر خود را پیدا می کند و مسافران را به گشت و گذار از محل های تاریخی دعوت می کند.

سه خط تراموا در این شهر کشیده شده است که به طور کامل مرکز شهر را پوشش می دهند و در نهایت به حومه «بوردو» ختم می شوند. تراموا در سال 2000 ساخته شد و نخستین خط در سال 2003 خدمات رسانی خود را شروع کرد.

علاوه بر این در بخش های دیگر شهر 75 خط اتوبوس، 13 خط شبانه اتوبوس و یک اتوبوس الکتریکی که در مزکز شهر تردد می کند کار حمل و نقل عمومی را برعهده دارند.

ضمن اینکه قایقی در رودخانه «گارون» که از مرکز شهر می گذرد قرار گرفته که هم برای سفرهای توریست ها مورد استفاده قرار می گیرد و هم برخی از اهالی بوردو.

دوچرخه سواری و ایستگاه های دوچرخه در این شهر بسیار مورد استقبال است و هر روزه بسیاری از شهروندان ساکن این شهر با دوچرخه تردد می کنند.

دروازه ماه؛ نورپردازی در شب

یکی از جاذبه های شهری بوردو، شب های این شهر است. نورپردازی های زیبا باعث شده تا این شهر، شهری زنده در شب باشد.

محدوده ای از این شهر که در کنار رودخانه واقع شده و مساحتی بیش از یک هکتار دارد به «دروازه ماه» معروف است. اگر این بخش در شب نظاره شود به مانند هلال ماهی تابان می ماند.

نقاط تاریخی دیگر شهر هم در شب نورپردازی شده اند. به طور مثال پلی که از روی رودخانه شهر می گذرد در شب جلوه ای خاص پیدا می کند و یا ساختمان تئاتر این شهر که در بافت تاریخی قرار دارد در شب به مانند نگینی درخشان می درخشد و چشم عابران پیاده را به سوی خود می کشد.

مبلمان شهری همخوان با بافت تاریخی

مبلمان شهری این شهر با بافت تاریخی آن همخوانی دارد. چراغ های این شهر با سبکی قدیمی در شهر استفاده شده است و تنها در کنار رودخانه چراغ های فانتزی قابل مشاهده است که آن هم به این دلیل است که در شب با جلوه و نورپردازی خاص به رودخانه منظره زیبایی می بخشد.

نیمکت های چوبی در سراسر مرکز تاریخی شهر مشاهده می شود که استراحتگاهی را برای پیاده ها فراهم می کند. توالت های شهری هم در برخی محل های پرتردد ساخته شده است که در بافت شهری جای خود را پیدا کرده است.

یکی از زیباترین آب نماها در میدان تاریخی بورس این شهر ساخته شده است که محوطه اطراف آن به طور کامل پیاده راه است، ضمن اینکه آب نمای دیگری در مرکز تاریخی این شهر جزو آثار دیدنی شهر محسوب می شود.

در بوستان های اصلی این شهر نیز مناسب سازی فضای بازی کودکان به شکلی ساده اما کاربردی انجام شده است تا مکانی برای تفریح کودکان و آرامش بزرگسالان فراهم آورد.

تابلوهای راهنمای شهری و یا اطلاع رسانی در این شهر به وفور یافت می شود تا وظیفه اطلاع رسانی را به افرادی که با این شهر آشنایی ندارند صورت گیرد.

نقشه های شهری در ایستگاه های تراموا و اتوبوس قابل مشاهده است که علاوه بر به تصویر کشیدن مکانی که هر فرد در آن قرار گرفته راهنمایی برای خطوط تراموا و اتوبوس نیز هستند.

مجسمه های این شهر بیشتر نماد قدمت تاریخی این شهر است که به طور مثال سربازان شجاع این شهر و یا افراد مشهور شهر را نشان می دهد. ساخت مجسمه ها بیشتر به حالت سنتی و قدیمی است و مجسمه سازی مدرن در این شهر نشانی ندارد.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

76b6239ab3d59e8abf27801967772898_M.jpg

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...