رفتن به مطلب

پایان نامه شهرسازی با موضوع ساماندهی بازارهای قدیم (نمونه موردی بازار سرشور مشهد)


ارسال های توصیه شده

در شهرهای سنتی ایران، بازار یکی از اجزای اصلی هسته مرکزی شهر را تشکیل می داد و به عنوان ساخت اصلی و محور شکل دهنده محلات و فعالیت های مذهبی، اجتماعی و تجاری شناخته می شد. در حال حاضر نیز با وجود اینکه در احداث شهرهای معاصر بازار به شیوه گذشته ساخته نمی شود، اما در بعضی از قسمت های تاریخی و قدیمی شهرها، هنوز هم بازار به عنوان مرکز سنتی شهر نقش خود را حفظ کرده است و با عملکردهای مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و مذهبی نماد کاملی از بنیان های مدنی به شمار می رود.
در گذشته بازارها کارکردی محلی داشتند و برای چند محله یا روستا خدمات ارائه می دادند. با پیشرفت ارتباطات و گسترش حمل و نقل بر اهمیت بازار افزوده شد و به تدریج گسترش یافت. این گسترش با توسعه تنوع و کارکردهای بازار همراه بوده است. به طوری که در بازارهای سنتی علاوه بر عملکرد اقتصادی، عملکردهای دیگری مانند آموزشی، مذهبی، فرهنگی، خدماتی، بهداشتی و .. دیده می شد.
امروزه به دلایل مختلف از جمله توسعه روز افزون شهرها و مشکلات متعدد شهری و عدم برنامه ریزی جامع و یکپارچه شهری و عبور و مرور وسایل نقلیه ، نقش بازار در ساختار شهر کمرنگ شده است. از دیگر دلایل این مسئله را می توان تحولات ناشی از دوران مدرن دانست. به عنوان مثال خیابان کشی های دوره پهلوی باعث شد بر پیکره بافت بازار ضربه ای وارد شود و بازار که به عنوان ساخت اصلی و محور شکل دهنده محلات شناخته می شد، در مقابله با خیابان که راه خود را از بازار گشوده بود، تسلیم شد و روزبه روز انسجام و ارزش خود را در مجموعه بافت کهن از دست داد.
بازار سرشور نمونه ای از این مسئله است که به دلیل خیابان کشی های دوره پهلوی، قسمتی از این بازار(معروف به بازار فرش) از بافت بازار جدا شده است. در این پژوهش سعی می شود با بررسی روند پیدایش و اصول حاکم بر بازار و نیز تحلیل و بررسی تحولات بازار سرشور مشهد ، اصولی جهت حفظ هویت و اصلاح و ساماندهی این بافت تاریخی ، ارائه شود.

اهداف پژوهش
به طور کلی هدف اصلی این تحقیق را می توان به صورت زیر دسته بندی نمود:

  • حفظ و احیای هویت تاریخی بازار سرشور و بازار فرش
  • اصلاح نابسامانی ها و ارتقای کیفیت کالبدی و عملکردی بازار
  • ارتباط مجدد بازار سرشور با بازار فرش
  • اولویت دادن به پیاده و سامان دهی وضعیت ترافیکی و تردد وسایل نقلیه در بازار
  • استفاده از پتانسیل های موجود در بازار مانند عناصر شاخص برای بازگرداندن هویت تاریخی و اصیل بازار.

 



این پایان نامه رو در 130 صفحه از لینک زیر می تونید دانلود کنید:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...