رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

کشته شدن دومین پلنگ بر اثر تصادف در سال جاری در پارک ملی گلستان؛

 

سال مرگ پلنگ ها

 

 

 

گروه محیط زیست : عجب سال عجیبی است امسال. هنوز یک فصل هم از سال جدید نگذشته است که مرگ دومین پلنگ بر اثر تصادف با اتومبیل تایید شد. این پلنگ وامانده که بر اساس تحقیقات، شیر در پستان داشته است، توله ای را تازه به دنیا آورده بود و حتما در جهان پلنگ ها برای فرزندش برنامه های زیادی در سر داشت. شبی تاری بود که صدای ترمز یک تریلی سکوت پارک ملی گلستان را شکست و پیکر بی جان و خونین پلنگی ماده جاده آسیایی را سرخ کرد. مسئول روابط عمومی سازمان محیط زیست گلستان که این روزها به خاطر وقوع اتفاقات پی در پی زیست محیطی حسابی مشهور شده است در مورد مرگ این ماد پلنگ گفت : ساعت 22:30 شب گذشته (جمعه 12/2/93) یک پلنگ ایرانی در اثر برخورد با یک دستگاه تریلی در جاده آسیایی پارک ملی گلستان تلف شد. این حادثه روبروی صخره های چراغان روی داده است. این ماده پلنگ که سن تقریبی 5 سال داشته است یکی دیگر از قربانیان جاده آسیایی به شمار می آید که از میان پارک جنگلی گلستان می گذرد. این جاده ترانزیتی یکی از اصلی ترین راه های مراودات ایران با کشورهای حاشیه دریای خزر به شمار می آید. بر اساس گزارش های به دسست آمده راننده تریلی که مسبب مرگ یک قلاده پلنگ در محدوده پارک ملی گلستان شد، آزاد شده ولی پرونده وی از طریق مراجع قضایی در حال پیگیری است. مرادی؛ مسئول روابط عمومی پارک ملی گلستان نیز در همین زمینه گفت : زمانی که راننده تریلی با پلنگ برخورد کرده رادیاتور خودرو سوراخ شده و از حرکت باز می ماند و به دلیل اینکه جنگل تاریک بوده راننده موضوع را سریعا با نیروهای یگان حفاظت پارک ملی گلستان در میان می گذارد. طبق گفته راننده تریلی حادثه مذکور در ساعت 22 و 10 دقیقه اتفاق افتاد و ساعت 22 و 30 دقیقه یگان حفاظت پارک در محل حضور پیدا می کنند.

متاسفانه بر اثر این حادثه آسیب به ناحیه دست چپ پلنگ، سمت چپ سر و پای جلوی حیوان وارد شده و خونریزی پلنگ ماده، مرگ این حیوان را در پی داشته است. فقدان گاردریل، تابلوهای سرعت گیر و عدم نصب تابلوهای محل عبور و مرور حیوانات از مهمترین عوامل تلفات حیوانات وحشی در پارک ملی گلستان است که علی رغم پیگیری های فراوان رسانه ای هنوز به نتیجه ای مطلوب نرسیده است.

اداره کل راه و شهرسازی گلستان یکی از دستگاه های متولی در این زمینه است که انتظار می رود در دولت جدید و با توجه به رویکرد متفاوت و جدی زیست محیطی همکاری همه نهادهای زیربط در این موارد تقویت شود.

مسئول روابط عمومی پارک ملی گلستان با بیان اینکه میزان سرعت مجاز این منطقه برای خودروهای سنگین 60 کیلومتر در ساعت است، یادآور شد : ماشین های سنگین وقتی از این محل عبور می کنند جاده را خلوت می بینند سرعت خود را افزایش می دهند که عدم رعایت نکات ایمنی وقوع چنین حادثه ای را رقم می زند.

در سال های گذشته بارها توسط مسئولان امر تاکید شد که جاده جنگل گلستان باید به طول 30 کیلومتر دورتر و در منطقه کلاله به سمت آشخانه ایجاد شود و از این نقطه فقط ماشین های سبک تردد کنند. طی دو ماه گذشته این سومین مورد از مرگ پلنگ در پارک ملی گلستان بر اثر برخورد با خودرو بوده است. عبور جاده آسیایی از قلب پارک ملی گلستان باعث شده است تعداد زیادی از گونه های جانوری ارزشمند از جمله پلنگ، خرس قهوه ای، مرال و... طی چند سال گذشته بر اثر برخورد با خودروهای عبوری در این جاده از بین رفته اند و تعداد زیادی نیز زخمی شده و پس از مدتی در بخش های دیگری از پارک تلف شده اند و کسی متوجه آنها نشده است.

 

روزنامه وارش

دوشنبه 15 اردیبشهت 1393 – شماره 2167

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...