رفتن به مطلب

پایان نامه کارشناسی ارشد فیزیولوژی


Mohammad Aref

ارسال های توصیه شده

پایان نامه بررسی نقش آروماتاز در میانجیگری اثر تستوسترون بر حافظه فضایی و یادگیری در ناحیه CA1 هیپوکامپ موش صحرایی توسط فرشاد مرادپور و به راهنمایی دکتر ناصر نقدی و مشاوره دکتر یعقوب فتح الهی در دانشگاه تربیت مدرس برای دریافت درجه کارشناسی ارشد فیزیولوژی ارائه گردید که فایل PDF اون رو از فایل پیوست می تونید دانلود کنید.

 

چکیده:

هورمونهاي جنسي از مهمترين عوامل ايجاد تفاوت يادگيري و حافظه در بين دو جنس نر و ماده مي باشند. تراکم گيرنده هاي آندروژني و استروژني و مکانيسم کامل توليد تستوسترون و استروژن در مراکز اصلي حافظه و يادگيري بويژه هيپوکامپ نشان دهنده نقش اين گيرنده ها و آنزيم هاي گروه P450 در يادگيري و حافظه فضايي است . به همين منظور در اين تحقيق ما علاوه بر بررسی اثر تستوسترون و استروژن بر يادگيري و حافظه فضايي با تزريق مهارکننده آروماتاز (آناسترازول) مسير اثر تستوسترون بر يادگيري و حافظه فضايي را در MWM مورد بررسي قرار داديم. ابتدا ناحيه CA1 حيوانات بصورت دو طرفه کانول گذاري شد . پس از طی دوره بهبودی، گروه هاي مختلف، تستوسترون با دوزهاي ،۴۰ ، و ۸۰ ميکروگرم، استروژن بادوزهاي 1، 2/5، 5، 10 و 15 ميکروگرم و آناسترازول در دوزهاي 0/25، 0/5 و 1 ميکروگر م و ترکيبي از دوز موثر تستوسترون و آناسترازول و همچنين دوز موثر استروژن و آناسترازول حل شده در 0/5 ميکروليتر DMSO دريافت کردند . نتايج تزريق تستوسترون ۸۰ ميکروگرم و استروژن ۱۵ ميکروگرم، افزايش در مسافت طي شده و زمان لازم براي پيدا کردن سکوي پنهان نشان دادند. نتايج حاصله از تزريق آناسترازول در دوز 0/5 ميکروگرم کاهش در زمان و مسافت طي شده را نشان دا د. نتايج حاصل از تزريق توام موثر تستوسترون و آناسترازول و همچنين تزريق توام استروژن و آناسترازول نشان مي دهد که، آناسترازول مي تواند اثر تستوسترون بر حافظه را تغيير داده و به حد کنترل تعديل نمايد ، اما بر اثر استروژن بي تاثير است. نتايج حاصل از اين تحقيق نشان ميدهد که تستوسترون در حضور P450arom به استروژن تبديل مي شود و استروژن باعث تخريب حافظه و يادگيري در MWM می گردد.

 

کليد واژه: تستوسترون، استروژن، آناسترازول، آروماتاز، CA1، هيپوکامپ

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...