رفتن به مطلب

گزینه های جایگزین پیکان


Fahim

ارسال های توصیه شده

اگرچه چندی پیش اعلام شد که شاید جایگزین «پیکان» محصولی چینی نباشد و در این زمینه گزینه های کره ای و اروپایی نیز مطرح است، اما به نظر می رسد این اظهارنظر، بیشتر یک نکته تازه است تا احتمال تولیدات دیگر بررسی شود.

بحث طراحی و تولید جایگزین «پیکان» تقریبا از سال 1385 و با متوقف شدن تولید این خودرو، به شکلی جدی تر مطرح شد، اما این ماجرا تا به امروز به نتیجه خاصی نرسیده است.

 

در ابتدا «تندر90» به عنوان اولین گزینه مطرح از سوی ایران خودرو برای جایگزینی پیکان در نظر گرفته شد، اما این خودرو به علت قیمت بالای 10 میلیون تومانی که پس از عرضه به بازار گریبان آن را گرفت، نتوانست جایگزین مناسبی برای پیکان باشد.

پس از تندر 90، «رانا» که طراحی آن در اوایل دهه 80 آغاز شده بود، به عنوان دومین گزینه ایران خودرو برای جایگزینی پیکان مطرح شد، اما با تغییر کادر مدیریتی ایران خودرو و بررسی های صورت گرفته از سوی مدیران جدید، این خودرو نیز به علت قیمت بالا و نداشتن صرفه اقتصادی ،از دایره انتخاب بزرگ ترین خودروساز ایران حذف شد.

همزمان با بررسی «رانا» به عنوان جایگزین پیکان، ایران خودرو با شرکت خودروسازی چری چین نیز وارد مذاکره شد و قراردادی مبنی بر ساخت خودروی مشترک با این شرکت تنظیم کرد ،اما این قرارداد که منطقی مدیرعامل پیشین ایران خودرو، تمایل زیادی به اجرای آن داشت، با مخالفت علی اکبر محرابیان، وزیر صنایع در سال 1386، روبه رو و سرانجامی نیافت.

چندی پیش نیز مهدی صادق، رییس کمیته خودرو کمیسیون صنایع مجلس، با انتقاد از احتمال همکاری ایران خودرو و خودروسازان چینی، عنوان کرده بود که بهتر است جایگزین پیکان، برندی اروپایی باشد.

حال در چنین شرایطی که کمیسیون صنایع مجلس و وزارت صنایع و معادن، نسبت به همکاری ایران خودرو با خودروسازان چینی موضع منفی نشان داده اند، این فرض به ذهن می رسد که ایران خودرو، می خواهد با مطرح کردن دو گزینه کره ای و اروپایی با فراغ بال بیشتری به بررسی گزینه های مورد نظر خود بپردازد.

 

 

 

منبع : دنیای اقتصاد

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...