رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

اینورتر چیست؟

اینورتریا درایو AC به دستگاهی گفته می شود که به کمک آن می توان سرعت یک موتور AC سه فاز را کنترل کرد بدون آنکه قدرت و گشتاور موتور کاهش یابد. اینورترها در ظرفیتهای مختلف ساخته می شوند مثلاً برای یک موتور با توان ۲۰ اسب بخار باید از اینورتر ۲۰ HP استفاده کرد. از نظر ورودی اینورترها به دو دسته تک فاز و سه فاز تقسیم می گردند. البته خروجی همه آنها سه فاز است. برای اینورترهای با توان بالای ۳ اسب فقط از ورودی سه فاز استفاده می گردد

از نظر کاربرد اینورترها به دسته های مختلفی تقسیم م ی شوند. برای راه اندازی پمپ ها، فن ها،آسانسور،جرثقیل، نوارهای نقاله ، دستگاههای اکسترودر و…… از اینورتراستفاده می شود. برای پمپ و فن از اینورترهای با گشتاور متغیر و برای آسانسورونوار نقاله و جرثقیل از اینورتر با گشتاور ثابت و برای اکسترودرها از اینورتر با فیدبک PG بهره برداری میکنند

مزایای استفاده از اینورترها

کاهش انرژی مصرفی و لذا کاهش هزینه برق، کاهش جریان راه اندازی و در نتیجه طولانی شدن عمر موتور ، امکان تغییر سرعت موتور، امکان تغییر جهت حرکت موتور، داشتن حفاظت در برابر اضافه بار، امکان کار موتور در شرایطی که ولتاژ ورودی متغیر است، امکان کنترل از راه دور، ایجاد سرعت بیشتر از سرعت نامی موتور، برنامه ریزی کردن حرکت

معرفی درایو یا اینورتر

دستگاهی الکترونیکی است که بوسیله آن می توان سرعت موتورهای سه فاز را تغییر داد . از دیگر کاربردها و مزایای آن می توان به موارد زیر اشاره کرد :

۱-تنظیم کننده سرعت موتور (کنترل دور)

۲-تغیر دهنده جهت دور به راحتی و بدون نیاز به کنتاکتور

۳-روشن و خاموش نمودن موتور بدون نیاز به قطع و وصل برق اصلی

۴-کاهش ضربه های مکانیکی و در نتیجه افزایش طول عمر مفید قسمت مکانیکی

حفاظت موتور در مقابل افزایش ولتاژ و جلوگیری از آسیب دیدن موتور

راه اندازی نرم موتور بدون هیچگونه ضربه به قسمتهای مکانیکی مثل کوپلینگها ، گیر بکسها ، تسمه ها ، زنجیرها و … و در نتیجه افزایش طول عمر مفید موتور و سایر قسمتهای مکانیکی را به دنبال خواهد داشت.

حفاظت موتور در برابر اضافه بار؛ در این حالت چنانچه بار موتور از مقدار معمول مجاز بیشتر شود ، اینورتر موتور را خاموش می نماید و به کاربر پیام اضافه بار نشان می دهد. جلوگیری از گرم کردن و در نهایت سوختن موتور در کابرد هایی که موتور به طور مداوم چپگرد و راستگرد و یا خاموش می شود.

کاهش هزینه برق مصرفی

 

به دلیل آنکه موتور یک بار راکتیو روی شبکه دارد چنانچه از درایو برای راه اندازی و کنترل موتور استفاده گردد چون درایو دارای یک بانک خازنی می باشد این بار راکتیو را جبران می نماید و تنها بار اکتیو را از شبکه برق مصرف می نماید ، بنابراین جریان مصرفی بسیار کاهش می یابد .

همچنین چون در بسیاری از کارب ر دها انرژی زیادی برای راه اندازی لازم است موتور انتخاب شده را با توان بالاتری انتخاب می کنند بنابراین میزان جریان زیادتری هم در حین کار از شبکه استفاده می کند .

چنانجه از اینورتر استفاده شود ، اینورتر به صورت کاملا اتوماتیک این جریان را در حین راه اندازی به مقدار لازم افزایش و در حین کار به مقدار لازم کاهش می دهد ، بنابراین به طور کلی هزینه برق مصرفی ک اهش چشم گیری خواهد داشت .

کاهش جریان راه اندازی

 

در بسیاری از کاربردها به هنگام راه اندازی ،‌موتور جریان بسیار بالایی از شبکه می کشد و موجب کاهش ولتاژ شبکه و ایجاد صدماتی به تاسیسات برق رسانی و سایر دستگاهها می گردد . این جریان به ۶ برابر جریان نامی موتور می رسد که بسیار نا مطلوب می باشد.

چنانچه از اینورتر استفاده شود این اضافه جریان بسیار اندک خواهد شد ( حداکثر ۰٫۲ برابر ) به عنوان مثال اگر یک موتور با جریان نامی ۱۰آمپر کار کند در هنگام راه اندازی این جریان به ۶۰آمپر می رسد و در صورت استفاده از اینورتر این جریان حداکثر به ۱۲آمپر می رسد .

کاهش جریان موتور به صورت اتوماتیک در هنگامی که بار موتور کم می شود . این قابلیت به غیر از کاهش هزینه برق مصرفی موجب افزایش طول عمر مفید موتور خواهد شد.

امکان استفاده از برق تکفاز ۲۲۰ ولت به جای سه فاز ۳۸۰ ولت برای راه اندازی موتور سه فاز حداکثر با توان ۳HP ( 2.2kw ). به این معنا که می توان با برق خانگی یک موتور سه فاز را کاملا به صورت عادی راه اندازی نمود .

استفاده از اینورترها بر روی پمپ و فن و کمپرسورها در طی سال های اخیر بسیار گسترش یافته است.

استفاده از آنها برای کنترل دور موتورها مزایای زیادی دارد که مهمترین آنها عبارتند از

 

۱- عدم نیاز به دستگاههای کنترل دبی مکانیکی.

۲- ذخیره انرژی تا ۸۰%

۳- نبودن شوک راه اندازی.

۴- افزایش عمر مفید قطعات مکانیکی.

از اینورترها در سه ناحیه استفاده می گردد :

۱- فعالیتهای گشتاور ثابت مثل میکسرها , اکسترودرها , نوارهای نقاله و . . .

۲- فعالیتهای توان ثابت مثل کشش و دستگاههای ماشینی.

۳- فعالیتهای گشتاور متغیر مثل فن و پمپ.

در پمپها و فنها میزان دبی با سرعت موتور متناسب است. اما توان مصرفی با مکعب سرعت تناسب دارد. مثلاً اگر دور موتور به میزان ۵۰% کاهش یابد آنگاه توان مصرفی لازم ۱۲٫۵% خواهد بود و این به مفهوم ۸۷٫۵% صرفه جویی در انرژی است.

مشخصات کلی اینورتر TECO 7300CV

 

1-کنترلVector (گشتاورثابتوگشتاورمتغیر) وv/f

2- 18 منحنیV/Fقابلانتخابجهتکاربردهایگوناگون

۳-دارایPLCداخلیباقابلیتبرنامهریزیبهزبانladderهمراهبامانیتورینگon-line,off-line

4-ورودیانکدربدوننیازبهاضافهکردنکارتPG

5-PIDدرمدهایمختلف

۶-فیلترداخلیEMC

7-اتصالبهکامپیوترجهتتنظیمومانیتورینگپارامترها

۸-پورتسریالRS-485باپروتکلهایمختلف

۹-تنظیماتوماتیکپارامترهایموتور

۱۰-ذخیرهانرژی

۱۱-دارایاستانداردهایبینالمللیوجهانیCE,UL

12-ورودیوخروجیآنالوگ

مشخصات کلی سری TECO 7200MA

1- کنترل Vector,V/F

2- دارای صفحه نمایش LCD با امکان انتقال اطلاعات به سایر اینورترها

۳- ذخیره اتوماتیک انرژی

۴- دارای ورودی انکدر بدون نیاز به کارت PG

5-PID در مدهای گوناگون

۶- خروجی پالس متناسب با فرکانس اینورتر

۷- ۱۶ پله سرعت قابل تنظیم

۸- پورت سریال RS-485

9- قابلیت اتصال به کامپیوتر جهت تنظیم پارامترها

۱۰- دارای استانداردهای جهانی و بین المللیCE,UL

11- ورودی وخروجی آنالوگ

مشخصات کلی اینورتر TECO ۷۲۰۰PA :

 

1- طراحی شده برای کاربردهای با گشتاور متغیر به ویژه پمپ وفن

۲-PID به همراه ذخیره اتوماتیک انرژی

۳- حفاظت در برابر قطع فاز ورودی وخروجی

۴- دارای چوک داخلی برای خروجیهای مشترک

۵- دارای تاریخ نگار برای پارامترهای KwHr,Kw,PF

6- پورت سریال RS-485

7-PID با قابلیت sleep /wake up

8- امکان افزایش کارت PA-PID جهت کنترل بیش از یک موتور

۹- ورودی و خروجیهای آنالوگ

۱۰- دارای استانداردهای جهانی و بین المللیCE,UL

مشخصات کلی اینورتر TECO ۷۲۰۰GS :

 

1- کنترل Vector .V/F

2-PID به همراه ذخیره اتوماتیک انرژی

۳- کنترل حلقه بسته به همراه کارت PG جهت ورودی انکدر

۴- کاهش نویز CM

5- پورت سریال RS-485

6- تنظیم اتوماتیک پارامترهای موتور

۷- مناسب برای کاربردهای خشن و سخت در کیلوواتهای بالا(تا۴۰۰HP)

8- دارای استانداردهای جهانی وبین المللیCE,UL

9- ورودی و خروجی آنالوگ

شاهکار الکترونیک

  • Like 3
لینک به دیدگاه
×
×
  • اضافه کردن...