رفتن به مطلب

سیستم فرمان برقی خودرو اطلاعتی دارید ؟


ارسال های توصیه شده

سلام

خسته نباشید

سیستم فرمان الکتریکی خودرو عنوان پایان نامه من هستش . و لطفا نگاهی کنید تا درست متوجه منظورم بشید

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

از شما دوستان میخام اگر راجب این موضوع اطلاعاتی اضافه برا وبلاگ بالا دارید و یا هر چیزی که کمکم کنه دراختیارم بذارید

در ضمن در زیر یکم راجب سر فصلا توضیح دادم . لطفا پیشنهادهایی اگر دربارشون دارید بهم بگید .

 

معرفی قطعات به کار رفته در این سیستم مثل:

معرفی غربیلک ( روش ساخت و توضیحات )

انواع چرخ دنده ها ( از قبیل کوچک (پینیون ) و بزرگ )

سنسور گشتاور پیچشی

موتور dc ( انواع و معرفی استاتور و روتور)

مکانیزم تقلیل ( معرفی کاملی ازش )

کنترل یونیت (معرفی کاملی ازش)

 

و بعد به سراغ استفاده از مقالاتی که در سایت سیویبلانکا هستش . حدودا 7 مقاله هستش که درباره سیستم قرمان برقی میباشد میخام از این مقاله ها هم استفاده کنم . یعنی جز سر فصلام بشه

 

به نظرتون این پایان نامه برای دوره کارشناسی . از اونجایی که استاد من جز دانشگاه علم و صنعت میشه . چطوره ؟؟؟

 

لطفا هر چی پیشنهاد دارید بیان کنید . تشکر

لینک به دیدگاه
سلام

مهندس اگه یادم بندازی این جمعه یه سری اطلاعات رو برات میذارم:a030:

 

سلام

 

به چ صورتی یادتون بندازم ؟؟؟

 

در نت فقط چند صفحه همش کپی پست کردن درباره این موضوع

لینک به دیدگاه

اگه منظور از غربیلک همون غربیلک فرمون هست که تقریبا روش ساختش ساده اس

یه اسکلت فلزی داره که فوم رو روش تزریق میکنن توی قالب و تبدیل میشه به یه فرمون

 

غربیلک فرمون اینه دیگهههه:::

 

wheel_1.jpg

 

چرخدنده ها نوع های متفاوتی دارن

ساده

هلیکال

1367331795811.jpg

 

مارپیچ

2067.jpg

 

مخروطی

GearBox4.jpg

حلزونی

147060_75218.jpg

 

و شانه ای

charkh-dande5.jpg

 

که پینیون همون محرک هست غالبا که میتونه کوچیکه باشه یا بزرگه

میتونی توی کتاب طراحی اجزاء یا دینامیک ماشین اطلاعات خیلی کاملتر و همراه با محاسباتشون دربیاری که واقعا ارزنده س

 

منظورتونو از سیستم گشتاور پیچشی نگرفتم

مبدل؟

مکانیزم تقلیل؟؟؟:w58:

یا تعلیق؟

 

بقیه ش رو هم باید برقیا بگن

 

برقی ها پاسخگو باشن:w000:

لینک به دیدگاه

سلام بهزاد جان اینارو ببین بدردت میخوره؟

 

 

سيستم فرمان برقي

farman-barghi1.gif

با توجه به تعريف پروژه فرمان برقي توسط سازه گستر و همكاري با شركت سايپا در توليد خودروي پرايد، در اين گزارش به معرفي سيستم مذكور و مزاياي آن نسبت به سيستم هيدروليكي و نحوه عملكردش مي پردازيم. با در نظر گرفتن مزيت هاي سيستم فرمان برقي، احتمال دارد در آينده از آن به عنوان يكي از آپشن هاي خودروي S81 استفاده شود.

 

سيستم فرمان انواع گوناگوني دارد از جمله سيستم فرمان مكانيكي(دنده شانه اي و پينيون)، هيدروليكي والكتريكي.

معمول ترين آنها سيستم مكانيكي يا دنده شانه اي و پينيون است. پينيون حركت دوراني دارد و دنده شانه اي حركت خطي انجام مي دهد. در اين حال پينيون حركت دوراني غربيلك فرمان را به دنده شانه اي منتقل مي كند و دنده شانه اي نيز حركت خطي را از طريق مفصل ها به چرخ هاي خودرو انتقال مي دهد.

براي تسهيل در چرخش فرمان و به تبع آن كاهش خستگي راننده و همچنين افزايش ايمني، سيستم هيدروليكي ابداع شده است. براي ايجاد فرمان هيدروليكي معمولا اجزاي زير به قسمت مكانيكي فرمان اضافه مي شوند:

پمپ هيدروليك با مخزن روغن و چرخ تسمه،

شيرهاي كنترل،

لوله هاي رابط،

سيلندر و

تسمه.

سيستم هيدروليكي فرمان براي ايفاي نقش خود از موتور خودرو استفاده مي كند بنابراين از بازده آن اندكي مي كاهد همچنين مصرف انرژي بيشتر را در پي دارد. علاوه بر آن، سيستم هيدروليك به صورت مركز آزاد عمل مي كند يعني حتي وقتي خودرو به صورت مستقيم در حال حركت است و هيچ انحرافي ندارد باز هم به عملكرد خود ادامه مي دهد. اين موارد سازندگان فرمان خودرو را بر آن داشت تا به دنبال سيستم هاي بهتر و مفيدتري بگردند و آنها را جايگزين سيستم هيدروليكي كنند يا سيستم هيدروليكي را بهبود بخشند.

يكي از سيستم هاي ارائه شده در سال هاي اخير، فرمان الكتروهيدروليكي(EHPS) است كه در آن به جاي استفاده از موتور خودرو، يك موتور الكتريكي به پمپ هيدروليك اضافه مي شود و در نتيجه فرمان از موتور مستقل مي شود.

در اين نوع فرمان هر چند مستقل بودن از موتور خودرو تحقق يافته ولي مشكل دائمي بودن عملكرد سيستم هيدروليكي يعني حالت مركز آزاد هنوز پا بر جاست.

به عبارت ديگر بايد وضعيتي را تدارك ديد كه سيستم تنها وقتي چرخشي به فرمان وارد مي شود عمل كند، نه هميشه.

از اين رو در نسل جديد خودروها فرمان الكتريكي(EPS)

جايگزين انواع قبلي شد. اين نوع فرمان مشابه نوع هيدروليكي عمل مي كند ولي از لحاظ ساختار متفاوت است. امروزه با توجه به مزاياي متعدد خودروهاي فرمان برقي در قياس با خودروهاي داراي فرمان¬هاي هيدروليكي و مكانيكي، بيشتر خودروسازان به استفاده از اين سيستم روي آورده اند تا جايي كه در سال 2007 بيش از 60درصد خودروهايي كه د اروپا به فروش رفته اند، سيستم فرمان برقي داشته اند.

از مزاياي سيستم را الكتريكي مي وان به افزايش سرعت، عملكرد بهتر فرمان و حفظ تعادل خودرو در انحراف ها اشاره كرد كه باعث فرمان پذيري آسانتر بهخصوص هنگام پارك خودرو ميشود و با توجه به ارتباط مدار الكتريكي با حسگرها و ECU، اين سيستم بسيار سريع و هوشمندانه عمل ميكند. از مزاياي سيستم فرمان برقي نسبت به فرمان هيدروليك مي توان بهبود و كاهش مصرف سوخت خودرو (حدود 5درصد) و تقويت فرمان در سرعت هاي پايين و كاهش قدرت فرمان در سرعت هاي بالا را نام برد. در سيستم فرمان برقي تنها زماني كه فرمان مي چرخد انرژي مصرف ميشود؛ در حالي كه در سيستم فرمان هيدروليك، پمپ هيدروليك صرف نظر از چرخش فرمان، به صورت دائم كار ميكند و حدود 5 اسب بخار از توان خودرو صرف توليد دبي و پمپاژ دائمي روغن هيدروليك در مدار مي شود. ماكزيمم قدرت فرمان هيدروليك در سرعتهاي بالاست كه بيشترين دبي توسط پمپ توليد ميشود؛ درحالي كه در سرعتهاي بالا كمترين نيرو براي چرخش فرمان مورد نياز است. وزن خودرو نيز در سيستم فرمان برقي به علت حذف اتصالات هيدروليك، پمپ، پولي و ... حدود 4 تا 6 كيلوگرم كمتر از خودروي مجهز به سيستم فرمان هيدروليك است همچنين حذف روغن هيدروليك و غير قابل چرخش بودن اين روغن باعث كاهش اثرات مخرب زيست محيطي آن مي شود و مشكلات ناشي از ايرادهاي مربوط به نشتي هاي روغن از اتصالات نيز در اين سيستم برطرف شده است. برخي مزايا در جدول شماره 1 به اختصارآورده شده است.

 

Click here to view the original image of 750x400px.

farman-barghi4.gif

اجزاي اصلي سيستم فرمان برقي خودرو شامل موتور الكتريكي با جريان مستقيم(DC)، كنترل يونيت، ميله پيچشي وحسگر گشتاور است كه در ادامه به نحوه عملكرد اين سيستم مي پردازيم.

انواع سيستم هاي EPS با توجه به محل قرار گرفتن موتورالكتريكي تعريف ميشوند. موتور الكتريكي روي محور فرمان، پينيون، رك و يا به صورت تركيبي با پمپ هيدروليك قرار دارد. معمولا در مدلهاي جديد از نوع فرمان برقي با نصب موتور الكتريكي رويمحور فرمان به جاي نصب روي جعبه فرمان استفاده ميكنند.

 

در سيستم فرمان برقي ميله پيچشي به محور فرمان متصل است و از طريق حسگر گشتاور متصل به ميله پيچشي، مقدار گشتاور مقاومي كه بر اثر چرخش فرمان بين چرخ هي خودرو و نيروي پيچشي فرمان اعمال ميشود، اندازه گيري مي گردد و براساس آن به سيگنال الكتريكي تبديل و به ECU ارسال ميشود. ECU هم براساس دادههاي ارسالي از حسگر گشتاور و سرعت خودرو، مقدار نيروي اعمالي لازم به موتور الكتريكي DC را تعيين ميكند.

ميله پيچشي جزئي از محور فرمان است و هنگام فرمان گيري از خودرو تحت دو گشتاور، يكي گشتاور ورودي از طرف غربيلك و ديگري گشتاور عكس العملي وارده از سمت تاير قرار مي گيرد. دو حسگر براي اندازه گيري مقدار نيروي پيچشي و تبديل آن به سيگنال الكتريكي و خروجي ولتاژ (متناسب با مقدار پيچش) وجود دارد. هر حسگر به صورت coil در شكل نشان داده شده است. بر اثر چرخش رينگ هاي متصل به شفت، القاي مغناطيسي دركويل ها ايجاد و به سيگنال الكتريكي تبديل مي شود كه در شرايط بدون اعمال گشتاور ولتاژ 2.5 ولت را توليد مي كند. وقتي پيچش اتفاق نمي افتد ميزان اختلاف ولتاژ خروجي حسگرها صفر و محدوده ولتاژ خروجي مجموعه دو حسگر صفر تا 5 ولت است. مطابق شكل وقتي فرمان به سمت چپ يا راست مي پيچد همزمان در يك حسگر ولتاژ خروجي افزايش مي يابد و در حسگر ديگر كاهش ولتاژ خروجي اتفاق مي افتد. هر چه اختلاف بين خروجي ولتاژ حسگرها بيشتر باشد نيروي اعمالي بيشتري در موتور الكتريكي توليد مي شود و در صورت معكوس شدن ولتاژ جهت چرخش موتور الكتريكي تغيير مي كند.ECU براساس سيگنالهاي مختلفي كه از حسگرهاي گشتاور و سرعت دريافت مي كند و با لحاظ وضعيت خودرو در آن لحظه مقدار دورلازم براي چرخش را به موتور الكتريكي ارسال مي كند و موتور الكتريكي DC توسط يك چرخ دنده گشتاور موتور الكتريكي را به محور فرمان انتقال مي دهداين سيستم كه مكانيزم كاهش نام دارد نيروي اعمالي موتور را به پينيون شفت انتقال مي دهد. اين مكانيزم شامل يك چرخ دنده مارپيچي و يا حلقوي است كه ارتباط بين پينيون محور فرمان و پينيون چرخ دنده اي متصل به شفت موتور را برقرار و نيروي موتور را به پينيون شفت منتقل مي كند. به اين ترتيب پينيون شفت به چرخش در مي آيد تا گشتاور مقاوم ايجاد شده در ميله پيچشي به صفر برسد.

ECU داراي سه مد عملياتي است:1- مد كنترلي نرمال: زماني كه فرمان به چپ و راست مي پيچد و نيروي كمكي با توجهبه ميزان گشتاور ورودي در حسگر گشتاور اعمال مي شود. 2- مد كنترلي بازگشت: زماني كه فرمان به طور كامل پيچيده است نيروي كمكي در جهت برگشت ايجاد مي كند. 3- مد كنترلي ميراكننده: سرعت خودرو را با هدف بهبود احساس سواري و جذب تنش هاي وارده از جاده به چرخ ها تغيير مي دهد.

زماني كه فرمان تا انتها مي چرخد كنترل يونيت نيروي كمكي را كاهش مي دهد تا از آسيب ديدن موتور الكتريكي جلوگيري كند همچنين در صورت وجود هرگونه خطا، سيستم به طور خودكار از حالت برقي به مكانيكي تغيير مي كند و چراغ اخطار روشن ميشود كه بايد با استفاده از نرم افزار و دستگاه عيب ياب، ايراد برطرف شود.

بيشترين نيرو توسط موتور الكتريكي هنگامي اعمال ميشود كه خودرو در سرعت پايين حركت كند و روي يك سطح با اصطكاك بالا فرمان با سرعت چرخانده شود. در شرايطي كه سطح جاده داراي اصطكاك كمي باشد نيروي كمتري توسط موتور الكتريكي اعمال و از انحراف خودرو جلوگيري ميشود. عواملي چون فشار باد تاير، سطح جاده، سرعت خودرو و ... بر مقدار نيرويي كه بايد راننده براي چرخش فرمان اعمال كند تأثير نخواهد داشت و در شرايط اضطراري كه فرمان به سرعت چرخانده ميشود با توجه به اهميت گشتاور مقاوم بين تاير و نيروي وارده به غربيلك، خودرو در مسير مستقيم بدون انحراف به حركت خود ادامه ميدهد.

سيستم فرمان برقي معمولا با ولتاژ 12ولت و ماكزيمم مصرف 80 آمپر و متوسط توان0.1 كيلووات كار ميكند

 

Click here to view the original image of 648x643px.

farman-barghi2.gif

 

سيدمهدي نوري، مديريت كيفيت قواي محركه و سيستم هاي مكانيكي

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

Electric power steering ( EPS)

 

Click here to view the original image of 538x253px.

eps-Electric%20power%20steering.jpg

فرمان (EPS ) امروزه جایگزین فرمان هیدرولیک ،در تعداد زیادی از خودروهای جدید است.یکی از مزیتهای EPS حذف شدن پمپ هیدرولیک فرمان است که از8تا10اسب بخار از قدرت موتور رامصرف می کند.همچنین حذف شدن مایع هیدرولیک ،شیلنگها،نشتیهای آن ونیز نیاز به چک کردن آنها از مزیتهای این سیستم می باشد.این سیستم همچنین آرامتر از فرمان هیدرولیک کار می کند0زیرا نه صدای پمپ وجود دارد ونه مایع در داخل شیلنگها وسوپاپها،اما برجسته ترین تفاوت در فرمان پذیری ومنظم بودن فرمان آن است.

فرمان (EPS ) حتی هنگامی که موتور خاموش باشد نیروی کمکی برای پیچیدن فرمان را تهیه می کند. همچنین این سیستم در مصرف سوخت نیز صرفه جویی می کند زیرا وزن کمی دارد وموتور DC آن فقط هنگامی که نیاز باشد به ما کمک می کند.(هنگام پیچیدن فرمان )0 سیستم (EPS ) به وسیله یک موتور12ولت کار می کند وبه موتور خودروبرای منبع انرژی وابسته نیست. بنابراین حساسیت فرمان حتی هنگامی که موتور خاموش است تحت تاثیر قرار نمی گیرد.

سیستم فرمان برقی بااندازه گیری های بسیار دقیق تنظیم می شود که تطبیق یافتن آن برای کنترلهای هیدرولیکی سخت می باشداین سیستم بوسیله بازبینی ورودی های غربیلک فرمان ،سرعت خودرو ودیگر عاملهای دینامیکی می تواند یک حرکت مستقیم برای خودرو مهیا کند. EPS می تواند نیروی زیادی هنگامی که شما احتیاج دارید فراهم کند ( سرعت کم ) همچنین هنگامی که نیاز نداریم از توانایی فرمان می کاهد( سرعت زیاد ) .

در عین حال چون با سیستم نرم افزاری هدایت می شود دقت فرمان و اعتدال آن و حساس بودن آنرا بالا می برد .

سیستم فرمان پر قدرت برقی (EPS ) اولین بار روی خودروی AcuraNSX ( از اولین خودروهای تولیدی با این مشخصه ) Honda S2000 ، Toyota Prius و Toyota RAV4 به اضافه تعداد زیادی از مدلهای GM بین 2004 تا 2009 و شورلت ، پونتیاک از 2002 تا 2009 و غیره ، استفاده شد .

 

چگونگی کارکرد فرمان برقی :

اگر چه برخی از سیستم های قدیمی فرمان برقی عملا" الکتروهیدرولیک بودند به طوری که از یک الکتروموتور برای به حرکت در آوردن پمپ هیدرولیک استفاده می شد اما نسل جدید فرمان های برقی (EPS ) بطور کلی الکتریکی و الکترونیکی است ، جعبه فرمان از یک میل دندانه دار و یک موتور الکتریکی که روی میل فرمان یا میل دندانه دار بسته شده است ، تشکیل شده است . هنگامی که راننده غربیلک را به حرکت در می آورد سنسورهای فرمان چگونگی و سرعت چرخش غربیلک را بدست می آورد این اطلاعات همراه با شکل های ورودی از سنسور گشتاور پیچشی ( TORQUE ) بسته شده روی شفت فرمان ، کنترل یونیت سیستم فرمان را تغذیه می کند ، دیگر ورودی ها مثل سرعت خودرو و کنترل کشش ( TRACTION ) یا سیستم کنترل پایداری خودرو( ESP ) برای تصمیم گیری مقدار کمک مورد نیاز و چگونگی فرمان ملاک هستند ، سپس کنترل یونیت برای چرخش به مقدار صحیح به موتور فرمان می دهد وسنسور روی موتور از میزان چرخش موتور به کنترل یونیت فیدبک می دهد . پس کنترل یونیت موقعیت موتور را نیز مورد نظارت قرار می دهد .

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

ناصر جان . اینا به دردم میخوره ولی خودت که دیدی من تمام نت رو زیر رو کردم از این چیزایی که خودت پیدا کردی فقط پیدا میشه و اینها رو نمیشه به صورت یک پایان نامه داد

پایان نامه در حد 10 برگه به درد نمیخوره :banel_smiley_4:

ی سرچی داخل کتاب خونه دانشگاتون کن ببین چیزی هست به این اسم سمیناری بزرگداشتی:icon_pf (34):

لینک به دیدگاه
ناصر جان . اینا به دردم میخوره ولی خودت که دیدی من تمام نت رو زیر رو کردم از این چیزایی که خودت پیدا کردی فقط پیدا میشه و اینها رو نمیشه به صورت یک پایان نامه داد

پایان نامه در حد 10 برگه به درد نمیخوره :banel_smiley_4:

ی سرچی داخل کتاب خونه دانشگاتون کن ببین چیزی هست به این اسم سمیناری بزرگداشتی:icon_pf (34):

 

عزیز دلم دل انگیز داداش من:دی

باید سرچ هاتو کوچیک کنی تو این یه مورد هلو بپر تو گلو گیرت نمیاد.

مثلا" تو همین مطالب دنبال کلمه باش و اونارو سرچ کن و از مطالب انگلیسی هم غافل نشو فقط باید ترجمه کنی دیگه(بهزاد که پایان نامه خواهد جور ترجمه باید کشد)

من هم میگردم برات مطلبی گیرم اومد میذارم

و اینکه اگه به شرکت ها و کارخونه های خودرو سازی دسترسی داری بهشون سر بزن شاید یه سری مطالب بهت بدن:w16:

لینک به دیدگاه
عزیز دلم دل انگیز داداش من:دی

باید سرچ هاتو کوچیک کنی تو این یه مورد هلو بپر تو گلو گیرت نمیاد.

مثلا" تو همین مطالب دنبال کلمه باش و اونارو سرچ کن و از مطالب انگلیسی هم غافل نشو فقط باید ترجمه کنی دیگه(بهزاد که پایان نامه خواهد جور ترجمه باید کشد)

من هم میگردم برات مطلبی گیرم اومد میذارم

و اینکه اگه به شرکت ها و کارخونه های خودرو سازی دسترسی داری بهشون سر بزن شاید یه سری مطالب بهت بدن:w16:

 

خب عزیزم من این کارا رو کردم :ws3: ولی همشون در همین حدن . بگرد پیدا کردی بهم بگو :gnugghender:

به کارخونه ها هم دسترسی ندارم در حال حاضر :icon_pf (34):

لینک به دیدگاه
خب عزیزم من این کارا رو کردم :ws3: ولی همشون در همین حدن . بگرد پیدا کردی بهم بگو :gnugghender:

به کارخونه ها هم دسترسی ندارم در حال حاضر :icon_pf (34):

 

یعنی مطلب به زبون انگلیسی هم گیرت نیومد؟

هراز چند گاهی خودروسازا اطلاعات سوخته شونو رو نت میذارنا برو شاید امروز گذاشته باشن:ws3:

خلاصه از من میشنوی مطلب فارسی گیر نمیاری وقتتو تلف نکن برو سمت مطالب انگلیسی

لینک به دیدگاه
یعنی مطلب به زبون انگلیسی هم گیرت نیومد؟

هراز چند گاهی خودروسازا اطلاعات سوخته شونو رو نت میذارنا برو شاید امروز گذاشته باشن:ws3:

خلاصه از من میشنوی مطلب فارسی گیر نمیاری وقتتو تلف نکن برو سمت مطالب انگلیسی

 

ببین ناصر خان :w58:

من توی سایت های علمی خارجی سرچ کردم ولی چیزی پیدا نمیشه همین مقدار هستش . در کل سیستمش خیلی پیچیده نیست برای همین توضیحات مفصلی نداره

ولی من همینش گیرمه

دانشگاه علم و صنعت حدود چندتا سمینار داره . من خودم که اونجا نیستم ولی یکی از اشناها اونجاس گفتمش رفته گرفته ک برام عکس بگیره ولی مسئولش همش نگاه کرده . حالا باز فردا قراره بره ببینه میشه بگیره یانه .

افراد غیر دانشجو اونجا رو راه میدن داخل دانشگاه علم و صعنت به نظرت؟؟؟

لینک به دیدگاه
ببین ناصر خان :w58:

من توی سایت های علمی خارجی سرچ کردم ولی چیزی پیدا نمیشه همین مقدار هستش . در کل سیستمش خیلی پیچیده نیست برای همین توضیحات مفصلی نداره

ولی من همینش گیرمه

دانشگاه علم و صنعت حدود چندتا سمینار داره . من خودم که اونجا نیستم ولی یکی از اشناها اونجاس گفتمش رفته گرفته ک برام عکس بگیره ولی مسئولش همش نگاه کرده . حالا باز فردا قراره بره ببینه میشه بگیره یانه .

افراد غیر دانشجو اونجا رو راه میدن داخل دانشگاه علم و صعنت به نظرت؟؟؟

 

باور کن مطلب هست فقط باید بگردی

اما در مورد علم و صنعت اگه کارت دانشجویت رو نشون بدی و بگی با اموزش یا ... کار دارم به احتمال زیاد میذارن

لینک به دیدگاه
باور کن مطلب هست فقط باید بگردی

اما در مورد علم و صنعت اگه کارت دانشجویت رو نشون بدی و بگی با اموزش یا ... کار دارم به احتمال زیاد میذارن

 

:w16:

لینک به دیدگاه
  • 9 ماه بعد...

سلام آقا بهراد . . .

چطورید خوب هستین ؟

منم دانشجو کارشناسی رشته مهندسی خودرو هستم

من هم عنوان پروژه ام بررسی و تحلیل فرمان های الکترونیکی هستش !!!

مطالب زیادی توی اینترنت پیدا نکردم . . . شما چکار کردید؟؟؟؟؟

من را می توانید راهنمای کنید . . . .! !!!

امیدوارم هر چه سریع تر جواب من را بدهید . . .

 

با تشکر

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...