رفتن به مطلب

جزوه دوره آموزشی doe


ارسال های توصیه شده

[h=2]DOE چيست؟[/h]

مقدمه ای بر طراحی آزمايشهای صنعتی

 

مقدمه :

 

« کيفيت مسابقه اي است بدون خط پايان »

 

همهَ ما از فرآيند هايي كه در سازمان وجود دارد انتظاراتي داريم، ميزان برآورده شدن اين انتظارات را عملكرد فرآيند مي گوييم. كيفيت نيز بخشي از عملكرد فرآيند است. قطعا عواملي هستنـد كه روي كيفيت فرآيند اثر مي گذارند؟ حال چگونه اين عوامل روي كيفيت اثر مي گذارند؟ اگر اين عوامل تغيير كنند كيفيت چگونه تغيير مي كنـد؟ اين عوامل را چگونه تغييردهيم تا بهترين عملكرد كيفي را بدست آوريم؟ عوامل كنترل پذير چگونه باشند تا اثر عوامل غير قابل كنترل روي كيفيت حداقل شود؟ و ... همه و همه سوالاتي هستند كه توسط انجام آزمايش هايي مي توان بدانها پاسخ داد. پس نيـاز بـه انجـام آزمايش در صنعت احسـاس مي شـود.

 

انسانها از آغـاز خلقت تاكنـون بـراي كشف حقايـق از آزمايش استفاده مي كرده انـد ، علي الخصوص دانشمندان و پژوهشگران از جمله افرادي هستند كه بسيار آزمايش مي كنند عملي را انجام مي دهند ، نتيجه را مشاهده مي كنند و سپس به حقيقتي دست پيدا مي كنند. اما انجام آزمايش به زمان و صرف منابع نياز دارد و اين هزينه و زمان هنگامي كه تعداد عوامل افزايش پيدا كند به صورت صعودي افزايش پيدا مي كند. بنابراين به روشي نياز است كه در آن بتوان با صرف حداقل هزينه و زمان به بيشترين اطلاعات ، در مورد فرآيند دست پيدا كرد، نتيجه گيري هاي منطقي ارائه كرد و مدارك مستند در خصوص فرآيند بدست آورد.

 

روشي كه به بهترين شکل اهداف ذكر شده را برآورده مي سازد ، طراحي آزمايشهاي صنعتي (DOE (Design Of Experiments نام دارد. DOE راههايي در اختيار شما مي گذارد كه با توسل به آنها مي توانيد با كمترين هزينه و زمان به اطلاعات با ارزشي در مورد فرآيند يا سيستم مورد نظر خود دست پيدا كنيد. بهبود كيفيت و بهره وري زماني مي تواند به بهترين نحو مؤثر واقع گردد كه بخش لاينفكي از چرخه طراحي و توسعه محصول و فرآيند باشد. علي الخصوص استفاده از روشهاي طراحي آزمايشها در بهبود طراحي و فرآيند توليد مي تواند راز موفقيت محصول باشد.

 

روشهاي طراحي آزمايشها DOE مي تواند طراحي و توسعه محصولات و فعاليتهاي مرتبط با حل مشكل را به ميزان قابل توجهي بهبود بخشد. در دنياي امروز توليد كنندگان براي بقاء بايد تکنيکهای مورد اسنفاده خود را به روز كنند. خصوصــا تكنيكهاي كنترل و بهبود كيفيت در اين زمينه از اهميت خاصي برخورد دارند. مبحث كيفيت در دهه هاي اخير مبــاحث جديدي چون كنترل آماري فرآيند SPC ، تجزيه و تحليل عوامل شكست FMEA ، ترجمان خواسته كيفيت QFD، بهبود مستمر فرآيند CPI و ... را به خود ديده است. تكنيك طراحي آزمايشهای صنعتی DOE نيز يكي از تكنيكهاي بهبود كيفيت است كه در دهه هاي 1980 و 1990 به عنــوان يك مزيت رقابتي در كشورهاي غربي و ژاپن مطرح شد ، به طوري كه بصورت يكي از الزامات گواهينـــامه QS 9000 پذيرفته شده است. مطالبي كه در اين جا از نظرتان مي گذرد ، مقدمه ای بر چگونگي استفاده از DOE است. اين مطالب ، مفاهيم و اصول پايه DOE و مراحل اجرايي آن را شامل مي شود. در تجزيه و تحليل داده ها سعي شده است حتي الامكان از ارائه مباحث پيچيده رياضي خودداري شود و اكثر تجزيه و تحليل ها بر عهده رايانه و نرم افرار آماري MINITAB گذاشته شده است.

 

در سرتاسر اين جزوه بر اهميت DOE به عنوان ابزاري براي مهندسين ساخت و توسعه مديران، پرسنل كنترل كيفيت ، تكنسينها و تحليل گران آزمايشگاه در جهت بهبود كيفيت و رفع عيب فرآيند ها تاكيد شده است. در اغلب صنايع ، كاربرد صحيح و موثر طراحي آزمايشهاي آماري راز و كليد افزايش بازدهي ، كاهش تغيير پذيري ، كاهش زمانهاي تاخير در طراحي و توسعه ، محصولات بهتر و در نتيجه مشتري راضي محسوب مي شود. بايد به اين نكته توجه داشت كه ابزارهاي كيفيت فقط داراي توانايي اعلام عيب و خرابي بوده و كاربران آنها با استفاده صحيح و به جــا ميتوانند اقدام به بهبود كيفيت فرآيند هاي تحت كنترل خود كنند. اگر هدف استفاده از اين ابزارها فراموش شود و خود ابزارها به عنوان هدف مورد توجه قرار گيرند ، نه تنها بهبودي در كيفيت مشاهده نخواهد شد بلكه عدم تاثير اين ابزارها باعث نارضايتي شده و خطرات جدي براي مديريت فرآيند در پي خواهد داشت.

 

طراحي آزمايشها روشهاي نيرومندي را براي افزايش چشمگير كيفيت محصولات و كارايي فرآيند ها ارائه مي نمايد. اين به افزايش سهم بازار كاهش هزينه ها و افزايش سود منجر مي شود ، بنابراين چرا نبايد همه توليد كنندگان از DOE استفاده کنند. حتـي شركتهاي كه آموزشهاي مناسبي را در مورد DOE داشته اند، مخالفتها و مشكلات زيادي در رابطه با اجراي DOE وجود دارد ، چون DOE به برنامه ريزي و خط مشي و كاربرد فراوان آمار نياز دارد. ترس از روشهاي آماري و کاربرد آنها به طور گسترده از اپراتور ها گرفته تا مديران رده بالا وجود دارد. اميـد است که با بکارگيری صحيح روشها و ابزارهای بهبود کيفيت گامی در جهت افزايش کيفيت محصولات برداريم.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...