رفتن به مطلب

زندان محلی برای تامل در گذشته و بازسازی آینده است


ارسال های توصیه شده

[h=3]معــاون فرهنگی قوه قضاییه بر توسعه هرچه بیشــتر فعــالیت‎های فرهنگی در زندان‎های کشور تاکید کرد.[/h]حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر هادی صادقی در بازدید ازبازداشتگاه اوین که با همراهی رییس سازمان زندانها واقدامات تامینی وتربیتی کشور صورت گرفت، وضعیت این بازداشتگاه‎ را درزمینه فعالیت‌های فرهنگی، برپایی دوره‏های مختلف آموزشی و همچنین وجود امکاناتی از قبیل کتابخانه‎ها و دارالقرآن بسیار مطلوب ارزیابی و تصریح کرد: با وجود اینکه نفس حضور افراد در زندان برای هیچ کس مطلوب نیست؛ اما باعث خرسندی است که شاهد ارایه خدمات بسیارمطلوب فرهنگی در زندان‏ها هستیم.

وی اضافه کرد: البته مددجویان هم باید همت و اراده کنند و از این امکانات در فرصت حبس برای اصلاح رفتار و بازگشت به جامعه بهره ببرند.معاون فرهنگی قوه قضاییه همچنین با حضور در جمع مددجویان بازداشتگاه اوین اظهارکرد: حضور در این بازداشتگاه برای من دو احساس متفاوت ایجاد کرد؛

احساس اول ناراحتی از بابت حضور شما در این مکان ،چون هیچ کس راضی به زندانی شدن افراد نیست و دوم احساس خوشحالی از این که زندان به محیطی فرهنگی و آموزشی تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه زندانیان باید سعی کنند که از این فرصت نهایت استفاده را ببرند،اضافه کرد: زندان بهترین فرصت و مکان برای تأمل در گذشته و بازسازی آینده است .

این مقام قضایی همچنین افزود: بسیاری از سران انقلاب که در زندان‎های زمان طاغوت بودند با وجود اینکه به هیچ وجه زندان‎های کنونی با زندان‎های آن موقع قابل مقایسه نیست فرصت را غنیمت شمرده و به مطالعه و تألیف کتاب پرداختند .

صادقی با فراخواندن مددجویان به تقویت ایمان و اخلاق گفت : اینجا فرصت‏های مختلفی مهیا است که باید از آن استفاده کنید و به فرموده حضرت علی (ع) همواره باید خودمان را در معرض پند و اندرز قرار دهیم .

[h=3]حبس زدایی، محور فعالیت‎های قوه قضاییه[/h]معاون فرهنگی قوه قضاییه همچنین در حاشیه این بازدید درخصوص برنامه‎های معاونت فرهنگی قوه‏ قضاییه درزمینه «حبس‎زدایی» گفت : برای زمینه‎سازی و تغییر نگرش و بینش در قضات نسبت به موضوع حبس زدایی و نیز‌بهبود فرهنگ قضایی مردم برنامه‎های مختلفی را در حال پیگیری هستیم.

وی ادامه داد: براین اساس جلساتی با قضات برگزار کردیم ،همچنین مجموعه جزواتی دراین زمینه به چاپ رسیده است .این مقام قضایی تصریح کرد: البته به غیر از این اقدامات، قضات هم باید آثار زیانبار حبس را در نظر بگیرند و تا آنجایی که می‏توانند از مجازات حبس استفاده نکنند. البته حوزه معاونت فرهنگی در این زمینه نیز می‏تواند در درک بهتر مسئله به قضات کمک کند .

صادقی همچنین خطاب به قضات تصریح کرد: زندان باید آخرین راهکار در مجازات اسلامی باشد، نه اولین مجازات .من از قضات می‌خواهم تا آنجایی که قانون اجازه می‎دهد مجازات زندان را به حداقل برسانند و تنها مجرمان نافی امنیت جامعه را روانه زندان کنند.وی با تاکید بر این موضوع که باید فرهنگ استفاده از مجازات‎های جایگزین حبس در بین قضات نهادینه شود، یادآورشد: در بسیاری از موارد می‏توانیم از مجازات‏های جایگزین حبس استفاده کنیم،مثلا وقتی کسی معسر است و به خاطر مبلغ اندکی در زندان است باید به گونه دیگری با وی برخورد شود.

 

منبع:روزنامه حمایت

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...