رفتن به مطلب

روش جديد تصويربرداري از پديده‌هاي سلولي ارائه شد


ارسال های توصیه شده

روش جديد تصويربرداري از پديده‌هاي سلولي ارائه شد ... :icon_gol::icon_gol:

خبرگزاري فارس: محققان MIT با توسعه‌ ميكروسكوپAFM، روشي بسيار حساسي را موسوم به « AFM با سرعت بالا» ابداع كردند كه مي‌توان با آن از باكتري‌ها به‌صورت زنده تصويربرداري كرد.

 

A0625743.jpg

 

 

به گزارش خبرگزاري فارس، ميكروسكوپ AFM همانند ميكروسكوپ‌هاي الكتروني داراي بزرگ‌نمايي بالايي است؛ اما براي گرفتن يك تصوير چند دقيقه زمان لازم است. بنابراين با آن نمي‌توان از فرايندهايي كه خيلي سريع اتفاق مي‌افتند تصوير گرفت. در سال‌هاي اخير ميكروسكوپ AFM پرسرعتي ساخته شده‌ كه براي تصويربرداري از سلول‌هاي زنده مناسب نيست.

 

محققان با بهره‌گيري از ميكروسكوپ AFM پر سرعت، توانستند به چگونگي پاسخ سلول‌ها به دارو و آلودگي‌هاي ميكروبي پي ببرند. اين روش جديد محققان را قادر مي‌سازد تا ببينند چگونه برخي از باكتري‌ها به پپتيد‌هاي ضد ميكروب (AMP) كمك مي‌كند. پپتيد‌هاي ضد ميكروب نوعي از پروتئين‌هاي طبيعي هستند كه برخي ميكروب‌ها را از بين مي‌برند.

 

براي اين كار محققان از نوك‌هايي (T IP) استفاده كردند كه يك هزار مرتبه از نوك‌هاي معمول براي AFM كوچك‌تر است، بنابراين مي‌توان با آن سطح را خيلي سريع و وارد كردن آسيب به باكتري اسكن كرد. با اين روش مي‌توان هر 13 ثانيه يك تصوير گرفت.

نتايج كار با اين روش نشان داد كه مرگ همه‌ سلول‌ها با پپتيد‌هاي ضد ميكروب در يك زمان اتفاق نمي‌افتد، حتي اگر دو سلول شبيه به هم و به يك اندازه در معرض پپتيد‌هاي ضد ميكروب قرار گرفته باشند.

اين گروه تحقيقاتي تصميم دارد از اين روش در مطالعه‌ ديگر پديده‌هاي سلولي نظير اسمبل شدن ويروس‌ها در سلول‌هاي آلوده و تأثير آنتي‌بيوتيك‌هاي معمولي بر روي سلول‌هاي باكتري استفاده كنند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...