رفتن به مطلب

پایان نامه اثر برق گرفتگی بر بدن انسان و روشهای حفاظت از آن


ارسال های توصیه شده

عنوان پایان نامه:اثر برق گرفتگی بر بدن انسان و روشهای حفاظت از آن

مقدمه:

امروزه كاربرد برق در زندگي روزمره بحدي معمول گرديده است كه زندگي بدون آن امكان پذير نبوده قابل تصور نمي باشد. شايد بتوان عصر فعلي را عصر الكترونيك ناميد كه در آن تجهيزات الكترونيكي و الكتريكي در كنار اينكه بسياري از كارها را كه در گذشته اي نه چندان دور انجام آنها غير عملي مي رسيد, بسيار سهل و آسان نموده آنچنان در تاروپود فعاليتهاي انساني رخته كرده است كه بدون آنها ادامه زندگي بسيار دشوار و حتي بروي بنظر مي رسد.

حال باتوجه به اهميت انرژي برق, گستره وطيف وسيع كاربردهاي آن , تعامل تقريبا كليه افراد جامعه با اين نوع انرژي ومواردي از اين قبيل , پرداختن به اصول ايمني در ارتباط باانرژي ياد شده اهميت بيشتري مي يابد و اين مهم زماني نمود بيشتري پيدا مي كندكه بدانيم از نظر حوادث شغلي شدت حوادث مرتبط با انرژيهاي الكتريكي در بالاترين سطح قرار دارد. با توجه به مطالب فوق و نقش حياتي منابع انساني براي سازمانها , لازم است كه براي ايجاد يك محيط شغلي ايمن , عناصر مختلف مرتبط باكارشامل ابزار آلات و تجهيزات , مواد , محيط هاي فيزيكي و غير فيزيكي و هر آنچه كه انسان براي انجام بهينه كار خود بناچار به تعامل با آنهاست بصورت اصولي و در قالب يك تفكر سيستمي طراحي , ساخته و نگهداري شود.

در اين مجال قصد اينست كه با يكي از جنبه هاي مهم حفاظت سيستم هاي برقي بين اتصال زمين آشنا شويم و مزاياي وجود و همچنين خطرات عدم وجود سيستم اتصال زمين با توجه به استاندارد IEC(Interrational Electrotechnical Comission)بررسي گردد.

اين مجموعه در سه فصل تهيه و تنظيم شده است . در فصل اول با سيستم هاي توزيع برق منطبق با IEC , در فصل دوم با اثرهاي عبور جريان برق از بدن انسان و در فصل سوم با روشهاي حفاظت در برابر برقگرفتگي آشنا مي شويم.

از آنجايي كه بيشتر مباحث مطرح شده در اين مجموعه بر اساس استاندارد IEC مي باشد لازم مي دانم مطالبي راجع به چگونگي تشكيل و لزوم وجود استانداردي مشترك براي همه كشورها براي جلوگيري از افتراق در استاندارد سيستم هاي الكتريكي بيان دارم.

در سال 1881 اولين كنگره بين المللي برق( International Electrical Congress) و سپس به ترتيب در سالهاي 1889 , 1893, 1900 تشكيل شد.

اين كنگره هامخصوص دانشمنداني بود كه دربرق كار ميكردندو هنوز مهندسي برق شكل مشخصي به خود نگرفته بود.

در كنكره سال 1904 كه در شهر سنت لوئيز آمريكا منعقد گرديد , ديگر برق به قدري شناخته شده بود كه پتانسيل استفاده از آن در آينده بر همه شركت كنندگان مشخص شده بود و در اين كنگره پيشنهاد شد كه مرجعي بين المللي براي استاندارد كردن لوازم , روشها, مقررات و آزمونهاي برقي و ايجادترمينولوژي يا فرهنگ الكتريكي و تمرينهاي مربوط به برق بوجود آورده شود.

در اين كنگره IEC پيشنهاد شد و در سال 1906 موسيسن IEC در لندن همايشي داشتند كه نتيجه آن تشكيل اولين شوراي اجرايي در سال 1908 در همان شهر گرديد. از اين به بعد بود كه مهندسين كار تعميم برق را به دست گرفتند.

ملاحظه ميشود كه از تدوين اولين مقررات الكتريكي در ممالك صنعتي تاظهور IEC زمان زيادي نگذشت است اماسالها طول كشيد تا IEC قدم پيش گذارد و وارد بحث تهيه مقررات الكتريكي شود . در شوراي IEC درطول سالها . بارها مسئله لزوم تدوين مقررات بين المللي براي تاسيسات الكتريكي مطرح شده بود ولي شورا هر بار به دلايل مختلف شرايط را براي اين كار مناسب نديد. تا اينكه در سال 1965 , IEC تصميم گرفت مطالعات اوليه اي را براي شروع كار تدوين مقررات انجام دهد. و امايك سال بعد يعني درسال 1966 يونسكو (سازمان تربيتي , علمي و فرهنگي سازمان ملل متحد unesco) از متخصصين شناخته شده دنيا دعوت كرد تا درباره لزوم تهيه مقررات بين المللي درزمينه برق بحث شود. متخصصين حاضر در اين مجمع توصيه كردند كه يونسكو از طريق موسسات بين المللي اقدام به اين كار كند ودرنتيجه IEC در تصميم خود براي تهيه مقررات تاسيسات الكتريكي راسختر شد. از آن زمان به بعد مدارك زيادي در زمينه تاسيسات الكتريكي توسط IEC منتشر شده است.

ناگفته نماند كه ISO يامرجع كل استاندارهاي بين المللي از سال 1947 شروع به فعاليت نمود اما اين سازمان استاندارد برقي منتشر نمي كند زيرا IEC كه حدود نيم قرن پر سابقه تر از ISO به شمار مي آيد.

 

از طرفي در اثر تحولاتي كه منجر به تشكيل اتحاديه اروپا (EC) گرديد , همكاري بيشتري را بين ملل اين اتحاديه بوجود آورد . سه كشور اروپايي صاحب نام در تهيه آيينامه هاي الكتريكي (بريتانيا - آلمان - فرانسه ) كه هر سه عضو اين اتحاديه مي‌باشند, صلاح در اين ديدند كه از نظر هماهنگي , مقررات ملي خود را بر طبق مقررات IEC تنظيم كنند ( كه خودشان هم اعضاي صاحب نام اين سازمان هستند).

نتيجه اينكه چاپهاي جديدتر آيينامه هاي ملي در اين كشورها كه به تناوب هر سه چهار سال تجديد مي شوند, به تدريج شبيه مدارك IEC مي گردند و تميز دادن آنها با مدارك مشابه IEC , مشكلتر مي شود. بدون شك اگر روابط به ترتيب فعلي باقي بماند, در آينده اي نزديك اين مقررات يكي خواهند شد.

ايران از ديرباز در زمينه برق به صورتي غير رسمي پيرو استاندارهاي آلماني بوده است و در كشور مابه اين استاندارد ها بيش از سايرين استناد شده است. بادر نظر گرفتن نزديكي آيينامهاي كشورهاي ياد شده با مشابه IEC , دنبال كردن استاندارهاي IEC جز منعفعت چيز ديگري به همراه نخواهد داشت مخصوصا اينكه مارا از دنباله روي يك كشور به دنباله روي يك سازمان بين المللي تبديل خواهد كرد

 

این پایان نامه را در 126 صفحه و بصورت pdf از لینک زیر دانلود کنید

 

:download2:

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...