رفتن به مطلب

طراحی منطقه پوتسدامر پلاتز توسط دفتر رنزو پیانو+نقشه های اجرایی


sam arch

ارسال های توصیه شده

oq57reghjh55emgfwdt.jpg

 

نام پروژه : پوتسدامر پلاتز

 

معمار : رنزو پیانو Renzo Piano (تاپیک معرفی معمار در انجمن:رنزو پیانو)

 

موقعیت بنا : برلین - آلمان Berlin - Germany

 

زمان ساخت : 1992 - 2000

 

 

از جمله پروژه های دفتر "رنزو پیانو" در پوتسدامر پلاتز می توان به طراحی مجتمع مسکونی میدان مارلن دیتریش اشاره نمود که مساحتی در حدود 21700 متر مربع در ده طبقه با کاربری های مسکونی، خرده فروشی و رستوران دارد. در ضلع پشتی مجتمع، خیابان سرپوشیده ای قرار دارد که به تردد پیاده اختصاص داده شده است. دسترسی به این مجتمع توسط پله هایی دردو شکاف در سمت میدان اتفاق می افتد که به حیاط مرکزی مجتمع ختم می شود.

 

از طریق این گشودگی ها ، مجتمع با فضای شهری ارتباط پیدا می کند، بطوری که از پله های ورودی مجتمع به عنوان سکو های نشیمن در جداره میدان نیز استفاده می شود . طراحی مجتمع پیرامون حیاط مرکزی ، استفاده از نماهای سفال نارنجی و تراس هایی که رو به حیاط داخلی باز می شوند نکاتی هستند که در پروژه مجتمع مسکونی "رنزو پیانو" در پاریس نیز مشاهده می شود با این تفاوت که در برلین حیاط مرکزی بالاتر از سطح همکف قرار گرفته به شکلی که پارکینگ ها و سایر فضاهای خدماتی در زیر آن شکل گرفته اند.نحوه قرارگیری ارتباطات عمودی ، طول راهروهای طبقات و نحوه شکل گیری بالکن ها قابل توجه بوده و استفاده از سایبان ها و نرده های هماهنگ با کلیت نما یادآور دقت و ظرافت طراحی نماها در دیگر پروژه های "رنزو پیانو" است.

 

جنجال در اعلام برنده مسابقه بازسازی منطقه Postdamer Platz در سال 1991 سبب شد تا مسابقه دیگری در اسل 1992 با دعوت از چهارده معمار از جمله "رنزو پیانو" ، "نورمن فاستر" ، "ریچارد راجرز "، " ماتیاس اونگرز" ، "ریچارد مه یر"، "آراتا ایسوزاکی" ، برگزار شود و سرانجام طرح "رنزو پیانو" با اتفاق آرا به عنوان طرح برنده اعلام شده، شرکت دایملر - بنز، شهرداری برلین و مجلس سنای آلمان نیز به عنوان سرمایه گزاران و مسئولان پروژه موظف به قبول مسئولیت اجرای پروژه تا سال 2000 شدند.

 

بازگرداندن کیفیت پویا و زنده محله تاریخی پوتسدامر و همچنین در نظر گرفت سطوح بزرگی از آب برای مقابله با حجم کلان ساخت و ساز از نکات شاخص طرح "پیانو" بوده است . محدوده طراحی شده 75000 متر مربع بوده که 8000 مترمربع آن می بایست به فضاهای همگانی، خیابان ها و میدان ها اختصاص یابد و نزدیک به بیست درصد از متراژ نیز برای فضاهای مسکونی و اقامتی در نظر گرفته شود. در نظر گرفتن عملکردهای متفتوتی چون اقامتی ،مسکونی،رستوران، سوپرمارکت،آمفی تئاتر، سینما،سالن های موسیقی و بانک ها سبب شده است تا این محله در تمام ساعات شبانه روز خصوصاٌ پس از ساعات کار اداری نیز بسیار فعال شود، به طوری که در طول شبانه روز حدود صدهزار نفر علاوه بر هشت هزار کارمند اداری از این منطقه عبور و دیدن می کنند.

 

 

اتود های رنزو پیانو

0zjyplq9x79v97lsrl2.jpg

 

ry3mm44umizaa5cjh4mt.jpg

 

ndkmrffc7wlik6t77a8w.jpg

 

qzj5kcie1szr1rc7udl8.jpg

 

4icaifkf1ratzrprkjgf.jpg

 

 

 

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...