رفتن به مطلب

آذرخش از نگاه ساکنان فضا


Imaaan

ارسال های توصیه شده

تجربه مشاهده برخی از پدیده‌ها از فضا بسیار دیدنی است. در این میان رخدادهای طبیعی جزو چشم‌نوازترین و متفاوت‌ترین پدیده‌ها محسوب می‌شوند. رقابت میان مادر طبیعت و مصنوعات بشر گاه به خلق صحنه‌های زیبایی منجر می‌شود که از فضا جلوه‌ای تاثیرگذارتر می‌یابند.

 

به گزارش خبرآنلاین، عکس زیر که توسط فضانوردان ایستگاه فضایی بین‌المللی و از ارتفاع 400 کیلومتری زمین گرفته شده است؛ رقابت میان درخشش آذرخش و تابش شهرهای شب‌زده را در قابی واحد به تصویر می‌کشد.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

برای دیدن عکس در ابعاد بزرگ روی آن کلیک کنید

 

تاریخ عکس که توسط خدمه ماموریت 38 ساکن ایستگاه فضایی گرفته شده، مربوط به دسامبر 2013 / آذر 1392 و هنگام عبور از فراز خلیج فارس است. علاوه بر لذت بردن از زیبایی عکس، مطالعه بر روی آذرخش یکی از پروژه‌های فضانوردان محسوب می‌شود. خدمه ایستگاه تلاش دارند مشخص کنند که آیا انواع خاصی از آذرخش‌ها منبع تولید درخشش‌های پر انرژی موسوم به درخشش پرتو گاما (Gamma-Ray Flash) هستند؛ یا اینکه عوامل دیگری در این میان دخیل هستند. آنها همچنین تلاش دارند دریابند کدام نوع از انواع آذرخش در این پدیده تاثیرگذارند.

 

پرتوهای گاما معمولا در اثر انفجار هسته‌ای، شراره‌های خورشیدی و ابر نواخترها ایجاد می‌شوند؛ اما دانشمندان کشف کرده‌اند که این پرتوها تا 500 بار در روز و در بالای ابرهای آذرخشی در جو زمین ظاهر می شوند. پس از آنکه ایستگاه فضایی بین‌المللی از دسامبر 2013 / آذر 1392 و به عنوان بخشی از آزمایش «ایستگاه آتش‌نشانی» ناسا به مجموعه ابزارهای آزمایشی جدیدی مجهز شد؛ به دانشمندان امکان داد تا آذرخش و درخشش پرتو گاما را با استفاده از ابزاری واحد تجزیه و تحلیل کنند.

منبع: تابناک

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...