رفتن به مطلب

سوپرجاذب ها


masi eng

ارسال های توصیه شده

سوپرجاذبها مقدمه: یکی از مواد افزودنی در زمینه جذب آب، پلیمری با نام سوپر جاذب آب (هیدروژل) می­باشد که استفاده از این پلیمر نتایج شگفت­انگیزی در صرفه­جویی مصرف آب و افزایش کمی و کیفی محصولات باغی و زراعی و همچنین فضای سبز و جنگلکاری­ها دارد.

 

سوپرجاذبچیست؟

ماده افزودنی خاک بوده که آب و مواد غذایی را جذب و حفظ می­کند و با خاک کشت همراه گشته و به رشد مطلوب گیاه، کاهش اتلاف آب و هزینه های آبیاری کمک می­نماید. اساس ساخت این پلیمرها آلی بوده و به صورت مصنوعی تولید می­گردند. ویژگی منحصر به فرد آن بالا بودن ظرفیت جذب آب و حفظ آن است این مواد پس از استفاده مستمر، در خاک کشت هیچگونه تغییری ایجاد نمی­نمایند.

 

زمینههایکاربردسوپرجاذبها:

1. کشاورزی

2. مصارف بداشتی و پزشکی و داروسازی

3. برف مصنوعی

4. ژلهای مخصوص آتش­نشانی

 

مواردمصرفدرکشاورزی:

باغبانی

زراعت

فضای سبز شهر (چمن کاری، درختکاری و گل کاری)

جنگل کاری

انتقال نهال و نشاء

گلخانه و مزارع هیدروپونیک

گیاهان آپارتمانی

حفظ تازگی میوه و سبزی بسته بندی

 

میزانمصرفسوپرجاذب:

مقدار کاربرد آن بستگی به نوع سوپرجاذب(نوع دانه بندی) و میزان مصرف سوپرجاذب در خاک، بافت خاک، گونه گیاهی و شرایط اقلیمی منطقه دارد.

مثال: خاک رسی به دلیل دارا بودن درصد بالاتری خلل و فرج ریز نیاز کمتری به سوپر جاذب نسبت به خاک شنی و لومی دارد، بنابراین خاک شنی به دلیل قابلیت نگهداری آب کمتر، عکس العمل بهتری نسبت به خاک رسی در مقابل کاربرد سوپرجاذبها نشان می­دهد. مشکل نفوذناپذیری خاکهای سنگین و مشکل شستشوی سریع کودها و آلودگی آبهای زیرزمینی را نیز برطرف می­سازد.

 

ازمزایایسوپرجاذبمیتوانبهمواردزیراشارهکرد:

 

  • کاهش چشمگیر مصرف آب و جلوگیری از اتلاف آب در حدود 50-70 درصد، کاهش هزینه­های آبیاری
     
  • مصرف یکنواخت آب برای گیاهان
     
  • هوادهی بهتر در خاک
     
  • رشد سریعتر و سالمتر گیاهان با ذخیره مواد غدایی مخصوصا در مناطق بسیار گرم و خشک.
     
  • افزایش قوه نامیه(بالا بردن در صد جوانه زنی)
     
  • افزایش کمی و کیفی و به حداکثر رساندن پتانسیل تولید محصول و درنتیجه درآمد بالاتر

 

روشکاربردسوپرجاذب­ها:

پلیمر سوپر جاذب میتواند به روش کپه ای(درون گودالی)، نواری و اختلاط کامل با خاک به کار رود. نکته مهم در هنگام کاربرد این مواد این است که باید به خوبی با خاک مخلوط شوند و در سطح خاک استفاده نشوند علت این امر تأثیر اشعه خورشید و اشعه ماوراء بنفش روی سوپرجاذب بوده که موجب شکستگی سریع آن می­شود.

 

نتیجه:

سوپرجاذب­ها جایگزین کودهای شیمیایی و آبیاری نمی­باشند. این مواد تنها قابلیت نگهداری آب و برخی از عناصر غذایی مورد نیاز گیاه را در خاک افزایش می­دهند و از آبشویی و هدر رفتن فسفر، بور، آهن، روی، پتاسیم و نیتروژن خاک جلوگیری به عمل می آورند. سوپرجاذب­ها میتوانند با کود شیمیایی، علف کشها و آفت کشها مخلوط شده و بدون هیچگونه اثر متقابل با یکدیگر به کار برده شوند. این مواد پس از 5 تا 12 سال در اثر تجزیه میکروبی و تأثیر نور خورشید به تدریج از بین می­روند و به موادی همچون آب و دی اکسید کربن و آمونیوم تبدیل می­شوند و هیچ آسیبی به طبیعت وارد نمی­کنند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...