رفتن به مطلب

توصیه های اورژانسی در چهارشنبه سوری


ارسال های توصیه شده

چند سالی است که چهارشنبه سوری، جای آنکه نمادی از یک جشن ایرانی باشد به روزی پر حادثه بدل شده است .

 

رعایت برخی نکات می تواند احتمال بروز حوادث را در این روزها کاهش دهد:

 

 

 

- والدین با نظارت مستقیم بر نوجوانان ‌می توانند مسیر درست را به فرزندانشان نشان دهند و از بروز حوادث احتمالی بکاهند.

 

- تماشاچیان معمولا در خطر اصابت ترکش های ترقه ها و مواد منفجره هستند بنابراین سعی کنید در تیر رس ترکش ها نباشید.

 

- هرگز مواد منفجره را در کیف مدرسه یا جیبتان قرار ندهید زیرا با کمترین دما مشتعل می شوند.

 

- از وسایل محترقه ای که خیلی حالت انفجاری ندارند، استفاده کنید.

 

- آتش را حتماً در یک فضای باز و قابل کنترل روشن کنید.

 

- در پارکینگ، کنار علمک گاز و ایستگاه های فشارشکن گاز آتش روشن نکنید.

 

- ترقه و موشک به طرف دوستان پرتاب نکنید.

 

- مواد آتش زا روی بالکن و پشت بام منازل پرتاب نکنید.

 

 

- رعایت حال افراد پیر و زنان باردار را بکنید.

 

- در اطراف بیمارستان ها صدای کمتری ایجاد کنید.

 

- اگر دچار سوختگی شدید، خونسردیتان را حفظ کنید و سریعاً اورژانس را خبر دهید.

 

- از سیب زمینی و خمیردندان برای التیام سوختگی استفاده نکنید.

 

 

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

رئیس مرکز اورژانس پزشکی استان مرکزی با تاکید برنظارت بیشتر والدین برفرزندان خود گفت:

 

در محل سوختگی از هیچ گونه ماده‌ای مانند خمیردندان، پماد استفاده نکنید و بلافاصله به اورژانس ۱۱۵ اطلاع دهید.

 

 

 

قنبر فراهانی با تاکید برنقش مهم والدین در پیشگیری از حوادث چهارشنبه آخر سال تصریح کرد:

والدین با نظارت مستقیم بر نوجوانان ‌می توانند مسیر درست را به فرزندانشان نشان دهند و از بروز حوادث احتمالی بکاهند.

 

 

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی استان مرکزی با بیان اینکه علاوه بر بالا بودن احتمال بروز آسیب در پی انفجار مواد محترقه، آلودگی صوتی که ایجاد می‌کنند، باعث آزار بیماران در منزل و مراکز درمانی می‌شود،افزود:

 

در روزهای آخر سال از نزدیک شدن به افرادی که مسائل ایمنی را رعایت نمی کنند، خودداری کرده

 

و به یاد داشته باشید که تماشاچیان معمولا در خطر اصابت ترکش های ترقه ها و مواد منفجره هستند بنابراین سعی کنید در تیر رس ترکش ها نباشید و هیچگاه این مواد را به سمت افراد دیگر پرتاب نکنید.

 

 

وی به شهروندان توصیه کرد: در صورت مواجهه با مصدوم دچار سوختگی شده در چهارشنبه آخر سال در لحظات اولیه اگر لباس فرد در اثر آتش‌سوزی در حال سوختن باشد، حتما آن را از تن فرد بیرون بیاورید اما چنانچه لباس به جایی از بدن مصدوم چسبیده بود هیچ گاه آن قسمت را جدا نکنید و اگر فرد مصدوم ساعت، انگشتر، کمربند یا کفش دارد، حتما از بدن مصدوم خارج کنید.

 

فراهانی ادامه داد: در محل سوختگی از هیچ گونه ماده‌ای مانند خمیردندان، پماد استفاده نشود و بلافاصله حادثه به اورژانس 115 اطلاع داده شود

 

در صورت تپش قلب یا وزوز گوش یا کاهش شنوایی به دنبال مواجهه با صدای نا به هنجار انفجار شدید، حتما فرد باید به پزشک متخصص مراجعه کنند.

 

رئیس اورژانس استان مرکزی یادآور شد: چنانچه چشم فردی آسیب دید باید چشم ها و پلک را دستکاری نکرده و بدون وارد کردن فشار چشم ها را پوشانده و سریع به پزشک متخصص مراجعه کنند.

 

 

 

وی گفت: از پرتاب فشفشه، موشک و سایر مواد آتش زا روی شاخه درختان، پشت بام و بالکن منازل خودداری کنید و هرگز مواد آتش زا را در جیب ، کیف و یا کمد منزل نگه داری نکنیدزیرا این مواد با کمترین دما مشتعل می شوند.

 

 

فراهانی از والدین خواست :در روزهای آخر سال مراقبت بیشتری دررفت و آمد، بازی و سرگرمی های فرزندان خود داشته باشید و لوازم شخصی آنها را کنترل کنند.

 

 

رئیس اورژانس استان مرکزی در ادامه اذعان داشت: در چهارشنبه آخرسال گروه سنی نوجوان و جوان بیشترین آسیب را می بینند و با مراقبت‌های بیشتر از فرزندان به خصوص در این روزها می توان از آسیب هایی همچون ، سوختگی ناشی از انفجار و آتش حجیم، اصابت ترکش و رسیدن نورهای خیره کننده به چشم، قطع عضو و معلولیت،آتش سوزی و انفجار در مناطق مسکونی جلوگیری کرد.

 

 

 

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

با تاول های ناشی از سوختگی چه کنیم؟

 

XXJCAADXMVXCA2SQAX4CAAYX2V7CAXNWLFECAGXVJINCAYPZKHKCAXM5H6ICAPMIWK1CA5DOIDACA3FFWIUCA3ZICWHCAAP5OL8CAQ5IPI2CA5YADKSCAQ4XMO6CA3H3AP6CAZV2ZCICASUAQL6CA7XLAM4-Optimized.jpg

 

 

 

تاول های ناشی از سوختگی را نباید پاره کرد، بلکه باید صبر کرد تا به مرور زمان و بتدریج فروکش کند و بهبود یابد. درباره علل سوختگی های معمولی می توان گفت این سوختگی ها بر اثر تماس پوست با مواد داغ مانند آب جوش یا بخار آب ایجاد می شود که بلافاصله محل تماس قرمز و ملتهب شده و پوست تاول می زند.

 

 

دکتر یزدانیان درباره استفاده از پمادهای سوختگی روی تاولی که از بین رفته است، گفت: در صورتی که تاول بر اثر برخورد با سطح تیزی پاره شود، اگر پزشک صلاح بداند آن را تخلیه می کند و اگر قرار باشد از پماد استفاده شود آن را مستقیما روی محل آسیب دیده نمی گذارد، معمولا قسمت هایی از ناحیه تاول زده را خشک می کند و بتدریج موجب ترمیم آن می شود.

وی درباره میزان تاثیر برخی شیوه های درمانی غیرعلمی در میان مردم همانند استفاده از خمیر دندان و سیب زمینی اظهار کرد: خیلی از موادی که در منزل استفاده می شود، ممکن است موجب تسکین موقت بشود، ولی در بیشتر موارد چون خود پوست آسیب دیده و آزرده است، بدن به آن مواد واکنش نشان می دهد و مشکل را حادتر می کند و چون آلوده هستند، موجب عفونی شدن زخم سوختگی می شوند.

دکتر یزدانیان درباره پانسمان زخم ناشی از سوختگی نیز بیان کرد: بسته بودن زخم، طبق دستور پزشک هم پوست را از آلودگی های محیطی محافظت می کند و هم موجب تسریع در روند بهبود می شود، زیرا در مواردی خشک شدن زخم، روند ترمیم را به تاخیر می اندازد.

با سپاس از دکتر شیده یزدانیان

لینک به دیدگاه

اقدامات اولیه در سوختگی ها

از قرار دادن خمیردندان و سیب زمینی در محل سوختگی بپرهیزید.

 

 

رئیس مرکز تحقیقات سوختگی با بیان اینکه متاسفانه چهارشنبه سوری را در کانال غلط انداخته ایم در حالیکه میتوانستیم این جشن را به صورت سنتی در پارکها برگزار کنیم از پدرها و مادرها خواست تا با برنامه ریزی این روز برای فرزندانشان از انها در برابر خطرات احتمالی محافظت کنند.

دکتر محمد جواد فاطمی ، فوق تخصص جراحی پلاستیک و ترمیمی در رابطه با چهارشنبه سوری به والدین گفت:« فرزندانتان رایگان بدست نیامده اند که رایگان هم از دست بدهید ، بنابراین در این روز از آنها باید محافظت کنید، پدر و مادرها برای چهار شنبه سوری برای فرزندان خود باید برنامه ریزی کنند ».

دکتر محمد جواد فاطمی درباره سوختگی های چهارشنبه سوری گفت:« در چهارشنبه سوری دو اتفاق رخ می دهد اول اتفاقات ناشی از آتش و دیگری اتفاقات ناشی از ترقه ها و سایرمواد انفجاری که در شب های چهارشنبه سوری از آن ،استفاده می شود».

وی در ادامه گفت:«به طور معمول ما مشکل سوختگی با آتش را داریم برای مثال زمانی که افراد ترقه را درست می کنند این مواد می تواند منفجر شود و باعث بروز آتش سوزی شود و یا در بعضی از مکان ها که افراد از روی آتش می پرند و آتش بازی می کنند ،می تواند باعث بروز آتش سوزی شود .در نهایت با توجه به شدت آتش سوزی و این که آتش سوزی درجه چند باشد فرد به بستری نیاز پیدا می کند یا سرپایی درمان شود».

این فوق تخصص جراحی پلاستیک و ترمیمی ،خاطر نشان کرد:«متاسفانه بیشترین چیزی که ما با آن مواجه هستیم ،استفاده از مواد انفجاری و صدماتی است که در اثر این مواد بوجود می آید ،این مواد هم دو نوع از صدمات را به همرا دارند ،اولی صدماتی که ناشی از انفجار مواد محترقه است و دیگری ناشی از پرتاب اجسام موجود در مکان حادثه به طرف افراد است که این اجسام حالت ترکش مانند پیدا می کنند که می تواند باعث قطع اندام،کوری و یا حتی فوت افراد شود».

رئیس مرکز تحقیقات سوختگی دانشگاه تهران در پاسخ به این سوال اقدامات اولیه ای که برای فردی که دچار سانحه شده است چنین گفت:« اولین اقدام در فردی که دچار سوختگی شده است این است که باید موضع سوختگی را سرد کنیم ،این سرد کردن باعث می شود صدمه سوختگی کاهش یابد و بهبودی سریع تر رخ می دهد ،این کار را با آب می توان انجام داد».

 

وی تاکید کرد:« باید توجه داشته باشیم که از یخ و آب خیلی سرد نباید استفاده کنیم ، اگر با فردی که دچار سوختگی شده است مواجه شدید،اولین اقدامی که در نیم ساعت اول می توانید انجام دهید این است که از آب معمولی با دمای طبیعی محیط برای سرد کردن محل سوختگی استفاد ه کنید».

(دوستان اساتید بیوشیمی میگن باید ولرم باشه 3.gif)

 

محمد جواد فاطمی در ادامه گفت:«اگر شدت سوختگی کم باشد و عمقی نباشد ، در کلینیک های معمولی توسط پزشکان متخصص و با استفاده ازپمادهای موضعی فرد می تواند درمان شود . اما اگر سوختگی وسیع باشد و نقاط وسیع و حساسی ازبدن را درگیر کرده باشد مثل دست و صورت ،فرد باید به مراکز تخصصی سوختگی مراجعه کند و براساس وسعت و شدت سوختگی در این مراکز تصمیم گرفته می شود که فرد نیاز به بستری دارد یا ندارد».

دکتر فاطمی ،فوق تخصص جراح پلاستیک و ترمیمی نکاتی را درباره سوختگی ذکر کرد:« نکته اول این است که، باید محل سوختگی را تمیز نگه داشت ،نکته دوم هم این است که در نیم ساعت اول باید محل زخم را با آب معمولی سرد کرد.نکته سوم،مراجعه کردن به پزشک متخصص است . نکته چهارم ،عدم درمان های خود سرانه (استفاده از خمیر دندان و یا سیب زمینی و ماست و..) این درمان ها درمان های اثبات شده و علمی نیست و می تواند باعث بروز عفونت در محل زخم شود».

محمد جواد فاطمی گفت:«چهار شنبه سوری روزی است که در ایران و فرهنگ ایرانی وجود داشته است ونمی توان آن را حذف کرد ، باید این روز را به سمت راهی که درست است ،هدایت کرد . در گذشته مردم در این روز به دور آتش جمع می شدند و از روی آتش می پریدند و این روز را به یکدیگر تبریک می گفتند وبرای شروع سال جدید شادمانی می کردند».

وی خاطر نشان کرد:« متاسفانه به دلیل برخورد غلطی که نسبت به این روز شده است ،تعداد زیادی از افراد مجروح می شوند و صدمه می بینند،علاوه بر این نهادهای مختلفی از قبیل نیروی انتظامی،صدا و سیما و سایر نهادها در این روز درگیر می شوند تا از عوارض این روز جلوگیری کنند. این در حالی است که مامی توانستیم این جشن را به همان صورت سنتی تقویت کنیم و مراکز ویژه و هدایت شده ای در پارک ها تدارک ببینیم تا مردم از همه گروه های سنی اعم از پیر و جوان و کودک در این مراکز گرد هم بیایند تا این روز را جشن بگیریم ».

محمد جواد فاطمی افزود: « در حال حاضر چهار شنبه سوری به گونه ای شده است که همه مردم از این روز می ترسند و عده بسیاری از خانه بیرون نمی آیند و این به این دلیل است که چهارشنبه سوری را در کانال غلط انداختیم که باید کانالش را عوض کنیم».

محمد جواد فاطمی ،عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت:« والدین ، رسانه ها و سایر مسولین باید در این روز دخالت کنند و کانال چهارشنبه سوری را عوض کنند و چهارشنبه سوری را تبدیل به روزی کنند که ملت ایران از این روز لذت ببرد».

دکتر محمد جواد فاطمی ، فوق تخصص جراحی پلاستیک و ترمیمی، ضمن ابراز امیدواری از پیش نیامدن هرگونه مشکل و سوختگی در چهارشنبه آخر سال گفت:« بیمارستان حضرت فاطمه زهرا در خیابان یوسف آباد ، جهت درمان سوختگی دست و صورت به همه هموطنان در این روز خدمات ارائه خواهد کرد».

وی درادامه افزود:« فرزندانتان رایگان بدست نیامده اند که رایگان هم از دست بدهید ، بنابراین در این روز از آنها باید محافظت کنید و پدر و مادرها برای چهار شنبه سوری برای فرزندان خود باید برنامه ریزی کنند ».

لینک به دیدگاه

آتش چهارشنبه دامنتان را نگیرد

 

 

هر ساله در حوادث آتش‌سوزی تعداد زیادی از هموطنان جان خود را از دست می‌دهند و یا آسیب‌های جدی می‌بینند.

بسیاری از این افراد سوختگی‌های جزئی پوستی دارند.

 

علت مرگ و عوارض ناشی از آتش‌سوزی در این موارد، مربوط به استنشاق دود است.

 

استنشاق دود موجب می شود که ذرات کوچک داغ و سموم جذب شده به مجاری هوایی آسیب برساند. هوا حتی در گرمای 350 تا 500 درجه سانتی گراد، به ندرت آسیب مجاری هوایی تحتانی را ایجاد می کند. از طرفی بخار یا ذرات دوده گرم شده معلق در هوا می تواند گرما را هدایت کرده و آسیب های عمقی در مجاری هوایی ایجاد کنند. علاوه بر این، مونواکسیدکربن و سیانید از سمومی به شمار می روند که در حوادث آتش سوزی آسیب جدی ایجاد می کنند. منواکسیدکربن همان گاز بی رنگ و بی بویی است که در گازگرفتگی عامل مرگ است.

 

 

این قاتل خاموش نه تنها در سوخت های فسیلی (گاز شهری، بنزین و...)، بلکه بر اثر سوختن بسیاری از مواد اشتعال زا نیز تولید می شود.

 

 

علائم آسیب ریه و مجاری تنفسی در آتش سوزی سرفه، تنگی نفس و انقباض مجاری هوایی ناشی از دود و سموم تحریکی است.

 

این که حرارت و محرک ها به حنجره آسیب برساند و تولید سرفه و خس خس کند، زمان می برد.

 

زمان بین تماس با دود و شروع علائم بالینی بسیار متغیر است و به درجه و ماهیت تماس بستگی دارد. موهای بینی سوخته شده و دوده در خلط بیمار نشانگر تماس قابل توجه است.

 

بیمارانی که با دود تماس داشته و از محل آتش سوزی فاصله دارند، مانند فرد ساکن در اتاق مجاور محل دچار آتش سوزی یا افرادی که در معرض دود اگزوز ماشین هستند، عمدتا آنچه تنفس می کنند، مونواکسیدکربن و سیانید است.

 

 

مرگ زودرس در مبتلایان، ناشی از کمبود اکسیژن، اختلال در راه های هوایی یا استنشاق گاز منواکسیدکربن است.

 

 

با مصدوم آتش سوزی چه کنیم؟

 

باید به سرعت مصدوم از محل آتش سوزی خارج شود.

 

به یاد داشته باشید که این کار به گیرافتادن افراد ناجی در مخمصه منجر نشود.

 

در بسیاری از موارد دیده می شود که افراد ناآشنا با امداد، برای کمک به مصدومین آتش سوزی اقدام می کنند و این باعث می شود خودشان هم گرفتار شده و بر تعداد مجروحین بیفزایند.

 

بنابراین اگر آتش سوزی وسیع و امکان دسترسی آسان به مجروحان وجود ندارد، بهتر است این کار به ماموران آتش نشانی واگذار شود.

 

 

اغلب مصدومین حوادث آتش سوزی از نظر آسیب به پوست و مراقبت های اولیه و گاهی مراقبت های ویژه به دلیل آسیب های تحریکی و سمی ناشی از ذرات و گازهای متصاعد از آتش، نیازمند مراقبت در مراکز تخصصی سوختگی هستند.

 

منبع: جام جم - دکتر بهروز هاشمی ، متخصص طب اورژانس

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...