رفتن به مطلب

داروهای نوری سلاح جدید در برابر سرطان


ارسال های توصیه شده

داروهای نوری سلاح جدید در برابر سرطان

 

13921213115027359208334.jpg

 

خبرگزاری آنا: درمان جدید داروهای نوری امید تازه ای را پیش روی محققان قرار داده که از این طریق می توانند محل دقیق تزریق دارو را در بدن بیمار تحت کنترل بگیرند.

به گزارش خبرنگار پزشکی خبرگزاری آنا، پژوهشگران و محققان امریکایی دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس در تازه ترین تحقیقات خود به داروی جدیدی دست یافتند که به طریق نوری فعال شده و قادر است بدون آسیب رساندن به سلول های سالمی که در اطراف تومورهای سرطانی قرار گرفته اند، روی سلول های سرطانی تأثیرگذار باشد.

 

محققان در این روش از نانوذرات که در مقایسه با ابعاد سلول ها بسیار کوچک هستند برای انتقال مستقیم داروهای شیمی درمانی به سلول های تومور سرطانی بدون آسیب رساندن به سلول های مجاور استفاده می کنند. البته، این نانوذرات پیش از فرآیند تزریق با دو نور لیزری در طول موج مادون قرمز فعال می شوند.

 

نانوذرات به کار رفته در این روش نه تنها داروی شیمی درمانی را به محل تومور تزریق می کند بلکه به دلیل نورانی بودن قابل ردیابی بوده و محققان قادرند مسیر حرکتی دارو را پیگیری نمایند. از این طریق، می توان عوارض جانبی درمان را به حداقل رساند و نیز قدرت نابود کنندگی سلول های سرطانی دارو را افزایش داد. در واقع، استفاده از این نور در فرآیند تزریق داروی شیمی درمانی می تواند به داخل بافت نفوذ کرده و نانوذرات انرژی ناشی از نور نفوذی به بافت را دریافت می کند. این نانوذرات از جنس سیلیکا بوده و دارای هزاران منفذ ریز هستند که داروی شیمی درمانی را با خود حمل می کنند.

 

محققان برای جلوگیری از ترشح بیشتر دارو به داخل سلول ها، منافذ ریز را با نانولوله ها مسدود می کنند. در واقع، نانولوله های به کار رفته به نور واکنش نشان می دهند. این لوله ها حاوی مولکول هایی هستند که در مواجهه با نور باعث باز شدن منافذ و ترشح دارو به داخل سلول ها می شوند. نور دو فوتونی یکی از فناوری های لیزری است که الکترون ها را در نقاط مختلف برمی انگیزد.

 

محققان این روش درمانی را روی نمونه های انسانی سلول های سرطانی کشت داده شده در محیط آزمایشگاهی مورد بررسی قرار دادند و نتایج مثبتی از آن به دست آوردند. این نانوذرات تا ۴ سانتی متری بافت اثر کرده و بنابراین، تنها در سلول هایی کاربرد دارند که در نزدیکی سطح پوست ایجاد می شوند. سلول های سرطان سینه، روده بزرگ، تخمدان و تومورهای سرطان معده از این نمونه اند و در فاصله اندکی از سطح پوست تشکیل می شوند.

 

منبع:خبرگزاری آنا

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...