رفتن به مطلب

فیل‌ها سن و قومیت انسان را تشخیص می‌دهند


Adel00

ارسال های توصیه شده

فیل‌ها سن و قومیت انسان را تشخیص می‌دهند

 

2

بر اساس یافته‌های جدید، فیل‌ها می‌توانند یک قبیله جنگ‌طلب را فقط با گوش‌دادن به صداهای ضبط‌شده آن‌ها از مردمانی صلح‌طلب‌تر تشخیص دهند.

 

به گزارش سرویس پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، فیل‌های آفریقایی نه تنها زبان این قبایل را از یکدیگر تشخیص می‌دهند، بلکه قادرند تشخیص دهند سخنگو، زن، مرد، بزرگسال یا کودک است؛ این در حالی است که در مطالعات انجام‌شده پخش صداهای ضبط شده فقط اندک ثانیه‌هایی طول کشید.

 

محققان شامل سینتیا ماس، محقق و نویسنده آمریکایی، در زمینه عادات فیل‌ها معتقدند این موجودات از صدا و زبان برای تشخیص این موضوع استفاده می‌کنند که چه انسان‌هایی برای آن‌ها تهدید ایجاد می‌کنند. آن‌ها سپس انتخاب می‌کنند که از خود در مقابل این حمله دفاع کنند یا به روال زندگی‌شان به صورت معمول ادامه دهند.

 

محققان صداهای اعضای دو قبیله کنیایی که جمله «آنجا را نگاه کنید، فیل‌ها آنجا هستند» را تکرار می‌کردند، ضبط کردند. یکی از قبایل، «ماسای» نام داشت که از لحاظ تاریخی فیل‌ها را به عنوان آئین گذر از کودکی و ورود به بزرگسالی شکار می‌کردند و حتی زمانی که این حیوانات گله‌های آن‌ها را می‌کشتند، از آن‌ها انتقام می‌گرفتند. قبیله دوم «کامبا» نام داشت که محصولات کشاورزی پرورش می‌دادند و رابطه صمیمانه‌تری با این موجودات داشتند.

 

نوارهای ضبط شده سپس از طریق بلندگوهایی برای گروهایی از فیل‌ها در پارک ملی آمبوسلی کنیا پخش و واکنش‌های این حیوانات ثبت شد. نتایج نشان داد فیل‌ها به وضوح بیشتر از قبیله «ماسای» می‌ترسیدند و با شنیدن صداهای آن‌ها به صورت گروهی حالت تدافعی می‌گرفتند.

 

آن‌ها همچنین از الوارهای چوب برای بوکشیدن هوا هنگام شنیدن صدای ماسای استفاده کردند و به نظر می‌رسید در تلاش برای شکار صداهایی بودند که اطلاعات بیشتری درباره مزاحمان به آن‌ها می‌دادند.

 

دانشمندان بر این باورند فیل‌ها می‌توانند دو زبان را از یکدیگر تشخیص دهند و همچنین با شنیدن صدای اعضای مرد ماسای و نه زن‌ها، حالت تدافعی می‌گرفتند. آن‌ها همچنین بیشتر به صدای یک مرد بالغ تا یک پسر واکنش نشان می‌دادند.

 

منبع:ایسنا

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...