رفتن به مطلب

شلیل و خواص آن


masi eng

ارسال های توصیه شده

شلیل غنی ویتامین های آنتی اکسیدان، فلاوونوئیدها و پتاسیم است؛ از این رو یک میوه ی بسیار مفید در تابستان برای مقابله با گرمازدگی است. به علاوه از پیری پوست و بیماری های مزمن جلوگیری می کند.آیا با خواص شلیل، این میوه لذیذ تابستانی آشنا هستید؟شلیل میوه ای از خانواده هلو است ولی به دلیل پوست نرم، بدون پرز و خوردن آسان تر، طرفداران بسیاری دارد. این میوه در کشورمان در منطقه مغان در وسعت زیادی کاشته شده است و با توجه به شرایط اقلیمی مغان میوه هایی با کیفیت بسیار عالی از باغات ان منطقه برداشت می شود و دارای ارقامی با نامهای شلیل ردگلد ،سانگول،ایندیپنداس و ... می باشد . بیش از 100 واریته از این میوه وجود دارد. خواص تغذیه ای شلیل این میوه خوش رنگ که گاهی شبرنگ نیز خطاب می شود خواص تغذیه ای بسیاری دارد. شلیل غنی ویتامین های a و cو نیز خوبی از پتاسیم است و می تواند آب مورد نیاز بدن را تأمین کند. از این رو بهترین میوه برای افراد گرمازده است. ویتامینc موجود در شلیل اثرات مفید در سلامت پوست، دندان و استخوان دارد. این میوه دارای نیاسین یا ویتامینb3 نیز هست. در فصل تابستان که ما در تماس با اشعه خورشید هستیم، خوردن مرتب این میوه مفید و حتی استفاده از ماسک آن اثرات بسیار خوبی بروی پوست ما دارد و از پیری ناشی از آفتاب جلوگیری می کند. پتاسیم آن نیز موجب افزایش شادابی و تحرک در فرد می شود، فشار خون بالا را کنترل می کند و خطر ابتلا به سکته ی مغزی را کاهش می دهد.

خوردن شلیل می تواند خطر ابتلا به بیماری های حاد مانند بیماری های قلبی، بیماری های چشمی مانند دژنراسیون ماکولا و حتی سرطان را به طور چشمگیری کاهش دهدشلیل ها سرشار از فلاوونوئیدها، کاروتن ها و قندهای طبیعی هستند. -- بتاکاروتن موجود در این میوه با خاصیت آنتی اکسیدانی بسیار نیرومندی که دارد موجب ارتقای سطح ایمنی بدن شده و از بروز بسیاری از بیماری ها جلوگیری می کند. بیماری های مزمنی چون عوارض قلبی عروقی.آنتی اکسیدان های قوی آن بدن را در برابر اشعه ماوراء بنفش و سموم وارد شده به بدن محافظت می کند زیرا نه تنها دریافت آنتی اکسیدان های آن رادیکال های آزاد را از بدن حذف می کند بلکه کاروتن موجود در آن به مرور به ویتامین a تبدیل شده و اثرات آنتی اکسیدانی آن را تقویت می کند. خوردن شلیل می تواند خطر ابتلا به بیماری های حاد مانند بیماری های قلبی، بیماری های چشمی مانند دژنراسیون ماکولا و حتی سرطان را به طور چشمگیری کاهش دهد. این میوه دارای ترکیبات فیتوکمیکال مانند لیکوپن و لوتئین بوده و رنگ زرد و قرمز شلیل ها ناشی از وجود لوتئین در آن ها است.شلیل بسیار کم کالری و کاهش دهنده ی چربی خون است و از آن جا که فیبر بسیار بالایی دارد موجب کاهش سرعت جذب برخی مواد مغذی به ویژه قندها می شود و در عین حال میزان حساسیت به انسولین را نیز افزایش می دهد در نتیجه میوه خوبی برای افراد دیابتی است و مصرف آن می تواند در کنترل قند خون مؤثر باشد. فیبرهایی که در شلیل یافت می شود نقش مهمی را در پاک سازی کولون و سلامتی کولون ایفا می کنند. هر دانه شلیل متوسط تقریبا 50 کالری انرژی دارد و چون فیبر بالا داشته و چربی ندارد میوه بسیار خوبی برای کاهش وزن و رژیم های لاغری است. البته کسانی که می خواهند وزن اضافه کنند بهتر است کمتر شلیل بخورند و میوه های پرکالری تر را میل کنند. هسته شلیل را به هیچ وجه نباید خورد زیرا دارای آمیگدالین است که در بدن تبدیل به سیانین می شود و می تواند مسمومیت های سیانیدی ایجاد کند.

لینک به دیدگاه

اعتقاد بر این است که شلیل یکی از قدیمی ترین میوه ها بوده و ظاهراً 2000 سال قبل در

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
رشد می کرده است. تا اواخر دهه 40 شلیلها سبز کم رنگ ، دارای اندازه ای کوچک و گوشتی سفید داشته اند.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
آن آبدار بود اما میوه ای بسیار ترد با هسته ای کم عمر محسوب می شد. شلیل امروزه با کمک پرورش دهندگان و مدارس
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
از اجدادشان فاصله بسیار زیادی گرفته اند. اکنون شلیها بسیار تطبیق پذیرند و در
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
کاربرد زیادی دارند.آنها چه بصورت پخته و چه خام جایگزین خوبی برای
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
هستند چون قبل از آماده سازی نیازی به کندن پوست آنها نمی باشد.

 

در حال حاضر بیش از 150 گونه شلیل وجود دارد که فقط از نظراندازه ، شکل ، طعم ، بافت و رنگ متفاوت هستند. انتظار می رود با معرفی دو یا گونه جدید شلیل در هر سال محبوبیت این میوه مداوم باشد.گونه های موجود شلیل پیوسته از نظر طعم بهتر و ظاهری زیبا تر و عمر طولانی تر هسته در حال ارتقا می باشند.بسیاری از گونه های جدید که شما امروزه از آنها لذت می برید شاید در 5 یا 10 سال آینده دیده نشوند.

 

[TABLE=align: left]

[TR]

[TD] Prunus1.jpg [/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

 

شلیلها مانند هلو و آلو دارای دو رده می باشند:

 

هسته جدا و هسته دار. گونه هایی که در رده هسته جدا قرار دارند به راحتی از هسته جدا می شوند در حالیکه در گونه های هسته دار میوه پس از خورده شدن یا زمان آمادگی به هسته چسبیده اند. گونه جدیدتری به نام نیمه هسته جدا وجود دارند که جدیدترند و ترکیبی از دو گونه قبلی می باشند.

 

[h=1]گزینش و نگهداری[/h]

هنگام انتخاب شلیل به دنبال انواع کاملاً گرد که روی پوست قرمز آن رنگ زرد یا نارنجی – زرد است بگردید. شلیل پخته باید هنگام فشردن آهسته نرم باشد و و بوی خوبی داشته باشد. ممکن است پس از چیدن مثل زمان رسیدن نرم و آبدار باشند با این حال طعم آنها شیرین تر نخواهد شد. بنابراین ازچیدن شلیلها ی خیلی سفت ، سبز و له شده اند یا پوستهای چروک خورده اجتناب کنید.

 

اگر شلیلها را با پوستهای پوشش دار روشن اما سفت و تاحدی محکم خریداری کرده اید آنها را در دمای اطاق نگهداری کنید( 51 تا 77 درجه فارنهایت).گذاشتن شلیلها درپاکتهای کاغذی بخصوص اگر با سیب ، موز،

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و سایر میوه های تولید کننده گاز اتیلن همراه باشد فرآیند رسیده شدن را تسریع می کند.شلیلها را نباید در دمای بالاتر از 78 درجه فارنهایت نگهداری کرد چون دمای بالا سرعت فرآیند رسیدن را کاهش داده و روی طعم ،
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و بافت آنها اثر منفی خواهد داشت.

 

بهتر است تا هنگام پخته شدن کامل آنها را در دمای اطاق نگهداری کرد. پس از رسیده شدن کامل بیش از چند روز دز یخچال نگهداری نکنید. قراردادن طولانی مدت شلیل در یخچال موجب از بین رفتن طعم و آب آن می شود.

 

[h=1]آماده سازی[/h]

آماده سازی شلیل بسیار آسان است چون احتیاجی به کندن پوست آنها نیست.در زمان خوردن آنها چه پخته و چه خام پوست آنها در طعم یا بافت آنها تاثیری ندارد.

هسته انواع شلیل هسته جدابا برش طولی شکاف میوه به آسانی جدا می شود. سپس دو نیمه میوه را در خلاف جهت یکدیگر بپیچانید. بعد از جدا نمودن نیمه ها به آسانی می توانید هسته را از یکی از نیمه ها جدا کنید.

 

جدا کردن هسته شلیلهای هسته دار(همانگونه که از اسم آن پیداست) کمی مشکل است.بهترین راه ، بریدن قسمتهای آن ( حلقه ای،چهار قسمتی و...) از میوه تا هسته آن و دور انداختن مقدار باقی مانده است.مثل سیب ، گلابی و هلو از کمی آب لیمو یا آب دیگر

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
روی بخشهای بریده شده استفاده کنید تا اثرقهوه ای شدن آن به تاخیر بیفتد.

 

کاربردهای مصرفی مطلوب شلیل به صورت تازه ، شکر زده و با

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
است. آنها همچنین در
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
،
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
ها ،
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و سایر کیکهای کوچک بکار می روند. بعلاوه از هلو وشلیل در تهیه
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
،
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
،
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و دسرهای میوه مخلوط استفاده می شود.

 

[h=1]گونه های هسته دار[/h]

May Glo, Roy Giant, August Red, Red Jim و the September Red . تفاوت اصلی این گونه ها در زمان عرضه به بازار است. May Glo یکی از اولین شلیلهای هسته دار فصل است درحالیکه the August Red, Jim Red and the September Red گونه های اواخر فصل هستند که فصل شلیل با آنها تا ماه اکتبر ادامه می یابد.

 

[h=1]گونه های هسته جدا[/h]

Red Diamond, Summer Grand, Summer Bright و Summer Diamond بهترین نمونه های شلیل هسته جدا می باشند.اینها دارای اندازه خوب بوده به راحتی حمل و نقل شده و کاملاً تحت اختیار شما هستند. همانگونه که از نامشان پیداست آنها عمدتاً گونه های تابستان می باشند که در ماههای ژوئن و جولای در بازار یافت می شوند.

 

 

[h=1]گونه های نیمه هسته جدا[/h]

May Grand و Spring Red در اواخرمی و اوایل ژوئــــــــــن وجـــود دارند. May Grand خوشمزه ترین گونه آغاز فصل محسوب می شود.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...