Shiva-M 8295 اشتراک گذاری ارسال شده در 12 اسفند، ۱۳۹۲ علی افتخاری: در رقابتی نفسگیر که تا آخرین لحظهها ادامه داشت، درام «12 سال بردگی» به کارگردانی استیو مکویین توانست جایزه اسکار بهترین فیلم را از آن خود کند و یک رکورد هم بشکند. «12 سال بردگی» اولین فیلم برنده اسکار یک تهیهکننده سیاهپوست (مکویین تهیهکننده این فیلم هم هست) است. در هشتاد و پنج دوره قبلی جوایز اسکار سیاهان تنها در چند بخش شامل بازیگری (14 پیروزی)، فیلمنامه (یک پیروزی)، صدا (چهار پیروزی) و موسیقی (هفت پیروزی) موفق بودهاند. «12 سال بردگی» که در 9 بخش نامزد اسکار بود، بجز جایزه بهترین فیلم در دو بخش بهترین بازیگر زن مکمل (لوپیتا نیونگاُ) و فیلمنامه اقتباسی (جان ریدلی) هم پیروز شد. این فیلم بر مبنای کتاب زندگینامه شخصی سالومن نورتراپ ساخته شده و بردهداری در جنوب آمریکا را مورد توجه قرار میدهد. «12 سال بردگی» ماجرای تراژیک ربوده شدن سالومن (چوئیتل اجیوفور) در واشنگتن دیسی در 1841 را روایت میکند. او که مردی آزاد بود، در یک توطئه گرفتار و ناچار شد برای 12 سال در لوییزیانا بردگی کند. اجیوفور برای بازی در این فیلم یکی از رقبای جدی اسکار بهترین بازیگر مرد بود، اما این جایزه را به متیو مکاناهی برای بازی در نقش یک بیمار/فعال ایدز در فیلم «باشگاه خریداران دالاس» واگذار کرد. مکاناهی برای بازی در این فیلم 40 پوند وزن کم کرد. «باشگاه خریداران دالاس» در دو بخش بهترین بازیگر مرد مکمل (جارد لتو) و چهره پردازی و مو نیز اسکار گرفت تا تعداد جایزههایش با «12 سال بردگی» یکی شود. اما پیروز بزرگ جوایز اسکار امسال درام فضایی «جاذبه» به کارگردانی آلفونسو کوارون بود که در هفت بخش بهترین کارگردانی، فیلمبرداری، تدوین، موسیقی، جلوههای تصویری، صداگذاری و تدوین صدا برنده شد. این فیلم در 10 بخش نامزد بود. ساندرا بولاک - که نامزد اسکار بهترین بازیگر زن بود - در «جاذبه» نقش یک فضانورد آمریکایی را بازی میکند که وقتی فضاپیمای او پس ازبرخورد تکهپارهها از بین میرود، در فضا سرگردان میشود. کیت بلانشت برای بازی در نقش یک زن روانرنجور در فیلم «جازمین غمگین» به کارگردانی وودی آلن اسکار بهترین بازیگر زن را به خانه برد. بلانشت 45 ساله در 2004 برای فیلم «هوانورد» برنده اسکار بهترین بازیگر زن مکمل شد و برای فیلمهای «الیزابت»، «یادداشتهایی برای رسوایی»، «من اینجا نیستم» و «الیزابت: عصر طلایی» هم نامزد اسکار بوده است. او بیست و یکمین بازیگری است که در هر دو بخش اصلی و مکمل اسکار گرفتهاند. اسپایک جونز برای فیلم «او» جایزه اسکار بهترین فیلمنامه غیراقتباسی را دریافت کرد. «او» داستان مردی (واکین فینیکس) است که عاشق سیستم عامل کامپیوتر خود (با صدای اسکارلت جوهانسن) میشود. جونز پیش از این جایزه گلدن گلوب و جایزه انجمن نویسندگان آمریکا را برده بود و پیروزی او در بخش اسکار بهترین فیلمنامه غیراقتباسی تقریبا قطعی بود. «گتسبی بزرگ» در دو بخش بهترین طراحی صحنه و طراحی لباس اسکار گرفت و انیمیشن «یخزده» تولید استودیو دیزنی هم در دو بخش بهترین فیلم بلند انیمیشن و ترانه برنده شد. بدون تردید ناکام بزرگ جوایز اسکار امسال «حقهبازی آمریکایی» ساخته دیوید ا. راسل بود که با وجود نامزدی در 10 بخش مراسم را دست خالی ترک کرد. «نبراسکا» و «کاپیتان فیلیپس» هر یک در شش بخش نامزد بودند و «گرگ وال استریت» هم در پنج بخش، اما این سه فیلم نیز هیچ جایزهای نگرفتند. الن دیجنرس چهره سرشناس دنیای تلویزیون برای دومین بار اجرای مراسم اسکار را به عهده داشت که دوشنبه صبح به وقت ایران در دالبی تیهتر در هالیوود اند هایلند در لس آنجلس برگزار و از شبکه ایبیسی پخش شد. فهرست برندهها و نامزدهای 24 بخش هشتاد و ششمین دوره جوایز اسکار به شرح زیر است: بهترین فیلم: «12 سال بردگی» دیگر نامزدها: «حقهبازی آمریکایی»، «کاپیتان فیلیپس»، «Dallas Buyers Club»، «جاذبه»، «او»، «نبراسکا»، «فیلومنا»، «گرگ وال استریت» بهترین کارگردانی: آلفونسو کوارون، «جاذبه» دیگر نامزدها: دیوید ا. راسل، «حقهبازی آمریکایی» / الکساندر پین، «نبراسکا» / استیو مکویین، «12 سال بردگی» / مارتین اسکورسیزی، «گرگ وال استریت» بهترین بازیگر مرد: متیو مکاناهی، «باشگاه خریداران دالاس» دیگر نامزدها:کریستین بیل، «حقهبازی آمریکایی» / بروس درن، «نبراسکا» / لئوناردو دیکاپریو، «گرگ وال استریت» / چوئیتل اجیوفور، «12 سال بردگی» بهترین بازیگر زن: کیت بلانشت، «جازمین غمگین» دیگر نامزدها:ایمی آدامز، «حقهبازی آمریکایی» / ساندرا بولاک، «جاذبه» / جودی دنچ، «فیلومنا» / مریل استریپ، «August: Osage County» بهترین فیلمنامه غیراقتباسی: «او»، اسپایک جونز دیگر نامزدها:«حقهبازی آمریکایی»، اریک وارن سینگر و دیوید ا. راسل / «جازمین غمگین»، وودی آلن / «نبراسکا»، باب نلسن / «باشگاه خریداران دالاس»، کریگ بورتن و ملیسا والاک بهترین فیلمنامه اقتباسی: «12 سال بردگی»، جان ریدلی دیگر نامزدها: «پیش از نیمهشب»، ریچارد لینکلیتر، ژولی دلپی و ایتن هاوک / «کاپیتان فیلیپس»، بیلی ری / «فیلومنا»، استیو کوگان و جف پاپ / «گرگ وال استریت»، ترنس وینتر بهترین بازیگر مرد مکمل: جارد لتو، «باشگاه خریداران دالاس» دیگر نامزدها:برخد عبدی، «کاپیتان فیلیپس» / برادلی کوپر، «حقهبازی آمریکایی» / میشائل فاسبندر، «12 سال بردگی» / جونا هیل، «گرگ وال استریت» بهترین بازیگر زن مکمل: لوپیتا نیونگاُ، «12 سال بردگی» دیگر نامزدها: جنیفر لارنس، «حقهبازی آمریکایی» / جون اسکیب، «نبراسکا» / جولیا رابرتز، «August: Osage County» / سالی هاوکینز، «جازمین غمگین بهترین فیلم بلند انیمیشن: «یخزده» دیگر نامزدها: «خانواده کرود»، «من نفرتانگیز 2»، «ارنست و سلستین»، «باد، شدید میوزد» بهترین فیلمبرداری: «جاذبه»، امانوئل لوبزکی «استادبزرگ»، فیلیپ لو سورد / «درون لوئین دیویس»، برونو دلبونل / «نبراسکا»، فدون پاپامایکل / «زندانیها»، راجر دیکینز بهترین طراحی لباس: «گتسبی بزرگ»، کاترین مارتین دیگر نامزدها: «حقهبازی آمریکایی»، مایکل ویلکینسن / «استادبزرگ»، ویلیام چانگ / / «زن نامرئی»، مایکل اوکانر / «12 سال بردگی»، پاتریشیا نوریس بهترین مستند بلند: «20 فوت تا ستاره شدن»، مورگان نویل دیگر نامزدها: «عمل قتل»، جاشوا اوپنهایمر و سیگنی بیرگ سورنسن / «Cutie and the Boxer»، زاکری هاینزرلینگ و لیدیا دین پیلچر / «جنگهای کثیف»، ریچارد راولی و جرمی اسکاهیل / «میدان»، جیهان نجیم و کریم عامر بهترین مستند کوتاه: «بانوی شماره 6: موسیقی زندگی من را نجات داد»، مالکوم کلارک و نیکلاس رید دیگر نامزدها:«CaveDigger»، جفری کاروف / «ترس رودررو»، جیسن کوهن / «کارما دیوار ندارد»، ساره اسحاق / «زندان ترمینال: آخرین روزهای سرباز جک هال»، ادگار بارنز بهترین تدوین: «جاذبه»، آلفونسو کوارون و مارک سنگر دیگر نامزدها: «حقهبازی آمریکایی»، جی کسیدی، کریسپین استراترز و آلن بومگارتن / «کاپیتان فیلیپس»، کریستوفر راوس / «باشگاه خریداران دالاس»، جان مک مورفی و مارتین پنسا / «12 سال بردگی»، جو واکر بهترین فیلم خارجیزبان: «زیبایی بزرگ»، پائولو سورنتینو، ایتالیا دیگر نامزدها:«فروپاشی حلقه شکسته»، فلیکس فان گرونینگن، بلژیک / «تصویر گمشده»، ریتی پان، کامبوج / «شکار»، توماس وینتربرگ، دانمارک / «عمر»، هانی ابو اسد، فلسطین بهترین چهرهپردازی و مو: «باشگاه خریداران دالاس»، آدرویتا لی و رابین متیوز دیگر نامزدها: «بابا بزرگ بد»، استیو پراوتی / «رنجر تنها»، جوئل هارلو و پاسکوا کسنی بهترین موسیقی: «جاذبه»، استیون پرایس دیگر نامزدها:«دزد کتاب»، جان ویلیامز / «او»، ویلیام باتلر و اوئن پالت / «فیلومنا»، الکساندر دپلا / «نجات آقای بنکس»، تامس نیومن بهترین ترانه: ««رهایش کن» از فیلم «یخزده»، موسیقی و ترانه: کریستن اندرسن-لوپز و رابرت لوپز دیگر نامزدها:«شاد» از فیلم «من نفرتانگیز 2»، موسیقی و ترانه: فارل ویلیامز / «ترانه ماه» از فیلم «او»، موسیقی و ترانه: کارن او و اسپایک جونز / «عشق عادی» از فیلم «ماندلا: راه طولانی آزادی»، موسیقی: پل هیوسن، دیو ایوانز، آدام کلیتن و لزی مولن، ترانه: پل هیوسن بهترین طراحی صحنه: «گتسبی بزرگ»، طراحی صحنه: کاترین مارتین، طراحی دکور: برورلی دان دیگر نامزدها: «حقهبازی آمریکایی»، طراحی صحنه: جودی بکر، طراحی دکور: هیدر لوفلر / «جاذبه»، طراحی صحنه: اندی نیکلسن، طراحی دکور: رزی گودوین و جون وولارد / «او»، طراحی صحنه: کی. کی. بارت، طراحی دکور: جین سردنا / «12 سال بردگی»، طراحی صحنه: آدام استاکهاوزن، طراحی دکور: آلیس بیکر بهترین فیلم کوتاه انیمیشن: «آقای هوبلو»، لورن ویتز و الکساندر اسپیگار دیگر نامزدها: «Feral»، دانیل سوزا و دان گولدن / «یک اسب بگیر!»، لورن مکمولان و دوروتی مکیم / «Possessions»، شوهی موریتا / «اتاق روی جارو»، ماکس لانگ و یان لاشور بهترین فیلم کوتاه زنده: «هلیوم»، آندرس والتر و کیم ماگنوسون دیگر نامزدها: «من نبودم»، استبان کرسپو / «تنها کمی پیش از دست دادن همه چیز»، زاویه لوگران و الکساندر گاوراس / «باید مراقب همه چیز باشم؟»، سلما ویلهونن و کایرسیکا ساری / «The Voorman Problem»، مارک گیل و بالدوین لی بهترین تدوین صدا: «جاذبه»، گلن فریمنتل دیگر نامزدها: «همه چیز از دست رفته»، استیو بودکر و ریچارد هایمنز / «کاپیتان فیلیپس»، اولیور تارنی / «هابیت: ویرانی اسموگ»، برنت برج / «تنها بازمانده»، ویلی استیتمن بهترین صداگذاری: «جاذبه»، اسکیپ لیوسی، نیو ادیری، کریستوفر بنستید و کریس مانرو دیگر نامزدها:«کاپیتان فیلیپس»، کریس بردن، مارک تیلور، مایک پرستوود اسمیت و کریس مانرو / مانرو / «هابیت: ویرانی اسماگ»، کریستوفر بویز، مایکل هجز، مایکل سمانیک و تونی جانسن / «درون لوئین دیویس»، اسکیپ لیوسی، گرگ اورلاف و پیتر اف. کرلند / «تنها بازمانده»، اندی کویاما، بو بوردرز و دیوید براونلو بهترین جلوههای تصویری: «جاذبه»، تیموتی وبر، کریس لارنس، دیوید شرک و نیل کوربولد دیگر نامزدها: «هابیت: ویرانی اسموگ»، جو لتری، اریک سینداون، دیوید کلیتن و اریک رینولدز / «آیرون من 3»، کریستوفر تاونسند، اریک نش و دان سیودیک / «رنجر تنها»، تیم الکساندر، گری بروزنیچ، ادسان ویلیامز و جان فریزر / «سفر ستارهای درون تاریکی»، راجر گایت، پاتریک توباک، بن گراسمن و برت دالتن منبع خبر آنلاین 14 لینک به دیدگاه
shadmehrbaz 24772 اشتراک گذاری ارسال شده در 12 اسفند، ۱۳۹۲ مرسی که خیلی سریع نتایج و گذاشتی شیوا جان 12 سال بردگی حقش بود به نظرم ولی بازم به دیکاپریو ظلم کردن واقعا خجالت آورههههه نمیدونم چرا اینقدر حق این بچه رو میخورن تو اسکار :97: 7 لینک به دیدگاه
Shiva-M 8295 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 12 اسفند، ۱۳۹۲ مرسی که خیلی سریع نتایج و گذاشتی شیوا جان 12 سال بردگی حقش بود به نظرم ولی بازم به دیکاپریو ظلم کردن واقعا خجالت آورههههه نمیدونم چرا اینقدر حق این بچه رو میخورن تو اسکار :97: آره، من بازی متیو مکاناهی رو ندیدم، ولی الله وکیلی تو گرگ وال استریت ترکوند دی کاپریو، شانس نداره بیچاره. لینک دانلود مراسم از آپلودباز با حجم 999 مگ: برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام 8 لینک به دیدگاه
spow 44197 اشتراک گذاری ارسال شده در 12 اسفند، ۱۳۹۲ عجب شامورتی بازی خفنی شده این اسکار! بهترین فیلمش که 12 سال بردگی باشه که نه ریتم وضرباهنگ درست وحسابی داره و نه چهره پردازی قابل قبولی باید به بعضی چیزا(خیلی چیزا) خیلی شک کرد کی تو این فیم فهمید دوازده سال با چه حساب کتابی سپری شد؟بالاخره دوازده روز تور گردشگری نیست که دوازده سال بردگی هست والا هیچ حسی از بردگی به جز یه سری صحنه شکنجه و اروتیسم اربابی به من بیننده منتقل نشد! اصلا بردگی به کنار یه خورده حس بشر گرفتار و بریده از ازادی به شما منتقل شد؟ والا همون سکانس های اولیه جانگوی رها شده به کل این فیلم می ارزید تازه اون فیلم که خودش داستان داره اگه کیفیت درست وحسابی او و گرگ وال استریت میومد یخورده بهتر میشد نظر داد ولی به نظرم فیلمی در حد نام اسکار نبود این فیلم راستی به داستان سالامون و اهنگ کر رود اردن برمیخیزد متن فیلم دقت کردین؟نکنه به خاطر اینا بهشون اسکار دادن؟ 6 لینک به دیدگاه
Shiva-M 8295 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 12 اسفند، ۱۳۹۲ عجب شامورتی بازی خفنی شده این اسکار!بهترین فیلمش که 12 سال بردگی باشه که نه ریتم وضرباهنگ درست وحسابی داره و نه چهره پردازی قابل قبولی باید به بعضی چیزا(خیلی چیزا) خیلی شک کرد کی تو این فیم فهمید دوازده سال با چه حساب کتابی سپری شد؟بالاخره دوازده روز تور گردشگری نیست که دوازده سال بردگی هست والا هیچ حسی از بردگی به جز یه سری صحنه شکنجه و اروتیسم اربابی به من بیننده منتقل نشد! اصلا بردگی به کنار یه خورده حس بشر گرفتار و بریده از ازادی به شما منتقل شد؟ والا همون سکانس های اولیه جانگوی رها شده به کل این فیلم می ارزید تازه اون فیلم که خودش داستان داره اگه کیفیت درست وحسابی او و گرگ وال استریت میومد یخورده بهتر میشد نظر داد ولی به نظرم فیلمی در حد نام اسکار نبود این فیلم راستی به داستان سالامون و اهنگ کر رود اردن برمیخیزد متن فیلم دقت کردین؟نکنه به خاطر اینا بهشون اسکار دادن؟ قبول دارم سجاد جان، من خودم هم اصلا خوشم نیومد از 12 سال بردگی بشدت حوصله سر بر بود برام ، ولی این جور فیلما معمولا اسکارپسنده دیگه، کاریش هم نمیشه کرد اصلا هیچ چیز قابل توجهی نداشت این فیلم، جانگو هم تو همین تم بود تقریبا اما این کجا و آن کجا حیف جاذبه و Her البته جاذبه کلی جایزه دیگه برد امسال برنده های اسکار کاملا قابل پیش بینی بودن، قابل حدس بود بهترین فیلم این میشه 6 لینک به دیدگاه
Shiva-M 8295 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 12 اسفند، ۱۳۹۲ ما بسی خوشحال شدیم برای فیلم "او" که جایزه بهترین فیلمنامه غیر اقتباسی رو برد 5 لینک به دیدگاه
beat 2373 اشتراک گذاری ارسال شده در 12 اسفند، ۱۳۹۲ جایزه ها تابلو بود من هنوز 12 سال بردگی رو ندیدم اما فیلمهای قبلی مک کوئین عالی بود حالا این یکی رو نمیدونم واقعا بین او و جاذبه نمی دونم کدومشون تو فیلمنامه بهتره با این که او فیلمنامه مشکل تری داره اما جاذبه فوق العاده بود. اینم یه اسکار دیگه انصافا فیلمهای امسال خیلی بهتر از پارسال بود ... 6 لینک به دیدگاه
shadmehrbaz 24772 اشتراک گذاری ارسال شده در 13 اسفند، ۱۳۹۲ عجب شامورتی بازی خفنی شده این اسکار!بهترین فیلمش که 12 سال بردگی باشه که نه ریتم وضرباهنگ درست وحسابی داره و نه چهره پردازی قابل قبولی باید به بعضی چیزا(خیلی چیزا) خیلی شک کرد کی تو این فیم فهمید دوازده سال با چه حساب کتابی سپری شد؟بالاخره دوازده روز تور گردشگری نیست که دوازده سال بردگی هست والا هیچ حسی از بردگی به جز یه سری صحنه شکنجه و اروتیسم اربابی به من بیننده منتقل نشد! اصلا بردگی به کنار یه خورده حس بشر گرفتار و بریده از ازادی به شما منتقل شد؟ والا همون سکانس های اولیه جانگوی رها شده به کل این فیلم می ارزید تازه اون فیلم که خودش داستان داره اگه کیفیت درست وحسابی او و گرگ وال استریت میومد یخورده بهتر میشد نظر داد ولی به نظرم فیلمی در حد نام اسکار نبود این فیلم راستی به داستان سالامون و اهنگ کر رود اردن برمیخیزد متن فیلم دقت کردین؟نکنه به خاطر اینا بهشون اسکار دادن؟ سجاد جان فیلمهای امسال در کل ضعیف بودن ، درسته که 12 سال بردگی به هیچ وجه در حد و اندازه های جانگو نبود ولی باید با رقیبهای خودش توی اسکار امسال مقایسه بشه ... من فیلم her رو ندیدم ولی به نظرم 12 سال بردگی از بقیه رقباش بهتر بود ...کلاهبرداری آمریکایی و گرگ وال استریت فقط بازیهای خوب داشتن جاذبه هم فیلم تک لوکیشنه خسته کننده ای بود 12 سال بردگی سکانس های خوب زیادی داشت ، گفتی "حس بشر گرفتار" بعنوان مثال سکانسی که سولومون نورثوب گرفتار طناب دار شده بود داشت جون میداد ولی کسی از برده ها جرات نمیکرد نجاتش بده سکانس بی نظیری بود من توی هیچ کدوم از فیلمهای امسال سکانس به این زیبایی ندیدم 4 لینک به دیدگاه
spow 44197 اشتراک گذاری ارسال شده در 13 اسفند، ۱۳۹۲ سجاد جان فیلمهای امسال در کل ضعیف بودن ، درسته که 12 سال بردگی به هیچ وجه در حد و اندازه های جانگو نبود ولی باید با رقیبهای خودش توی اسکار امسال مقایسه بشه ... من فیلم her رو ندیدم ولی به نظرم 12 سال بردگی از بقیه رقباش بهتر بود ...کلاهبرداری آمریکایی و گرگ وال استریت فقط بازیهای خوب داشتن جاذبه هم فیلم تک لوکیشنه خسته کننده ای بود 12 سال بردگی سکانس های خوب زیادی داشت ، گفتی "حس بشر گرفتار" بعنوان مثال سکانسی که سولومون نورثوب گرفتار طناب دار شده بود داشت جون میداد ولی کسی از برده ها جرات نمیکرد نجاتش بده سکانس بی نظیری بود من توی هیچ کدوم از فیلمهای امسال سکانس به این زیبایی ندیدم حرفات کاملا قابل قبوله اما اگر یه روز حوصله داشتی برو در مورد فیلم اخر هفته گدار و اینکه گفته این پایان سینماست بخون وعدش ببین چرا گدار دوباره به سینما برمیگرده یا در مورد فیلمهای برسون یخورده تحقیق کن و ببین نظرش در مورد سینما و نقش بازیگر چیه؟ یا در مورد دگما 95 فون تریه یا درمورد سینمای بلاتار و تفاوت های خاصش در فیلمسازی و فیلمبرداری ودرنهایت در مورد سینمای خاص افراد خاصی چون انجلوپولوس ، برگمان ،کیشلوفسکی ، تروفو ، جیم جارموش و علی الخصوص تارکوفسکی مسئله اینجاست که مطمئنا مشکل از طرفداران سینمای اسکاری و هالیوودی نیست مشکل اصلی در نوع نگاه وبرداشت طرفدارن سینمای غیر از اینهاست که وقتی مجذوبشون میشی دیگه نمیتونی اون نوع ارتباطی رو که قبلا باهاشون برقرار میکردی رو ادامه بدی چون دیگه یه مرز باریک وجود نداره یه دیوار خیلی خیلی بلنده که مجبوری بیشتر یا اینور باشی یا اونور! شادباشی 3 لینک به دیدگاه
spow 44197 اشتراک گذاری ارسال شده در 14 اسفند، ۱۳۹۲ «جشن بزرگ کارخانه رویاسازی هالیوود» مراسم اسکار که بسیاری از منتقدان سینما از آن به عنوان مراسم پر زرق و برق کارخانه رویاسازی هالیوود یاد میکنند و برخی از فیلمسازان مستقل آن را نادیده میگیرند، در حالی به پایان رسید که صدها میلیون نفر در سراسر جهان آن را تماشا کرده و صدها میلیون نفر دیگر اخبار آن را از طریق رسانههای اجتماعی یا پوشش زنده سایتها دنبال کردند. امسال علاقمندان به سینمای هالیوود در ایران نیز پخش زنده اسکار را از چند کانال ماهوارهای میتوانستند تماشا کنند. هشتاد و ششمین جوایز اسکار، اما مطابق معمول با برخی شگفتیها همراه بود و در برخی موارد پیشبینیها را به هم ریخت. این مراسم که در همان سالن سالهای قبل که نامش به دالبی تغییر کرده است و با اجرای الن دجنرس، مجری مشهور آمریکایی برگزار شد. مطابق معمول این گونه مراسم، شبکههای تلویزیونی مختلف آمریکایی از سیانان گرفته تا e درهنگام پخش زنده فرش قرمز به ارزیابی لباس ستارههای هالیوود پرداختند تا هم زرق و برق جوایز آکادمی علوم و هنرهای سینما را بیشتر به چشم بکشانند و هم بازار فرهنگ مصرفی را تبلیغ کنند. جنیفرلارنس که سال گذشته در هنگام بالا رفتن از پلهها در مراسم اسکار زمین خورده بود، امسال به محض قدم گذاشتن روی فرش قرمز نقش بر زمین شد، برخی از کاربران شبکههای اجتماعی به شوخی در این باره نوشتند گویا جنیفر لارنس را چشم زدهاند که دایم در این مراسم زمین میخورد، به هرحال جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن هم که به او نرسید. اولین اسکار به جرد لتو برای بازی در نقش مرد دگرجنسگرای مبتلا به ایدز در فیلم باشگاه خریداران دالاس اهدا شد که طبعن این گونه نقشها نظر اعضای آکادمی را بیشتر جلب میکند. جرد لتو در ابتدا از مادرش تقدیر کرد و سپس به شورشیان تحت حمایت غرب در اوکراین و ونزوئلا پرداخت و از آنها خواست که امید خود را از دست ندهند. اسکار بهترین بازیگر زن نقش مکمل نیز که کم و بیش شگفتیبرانگیز بود به بازیگری اهدا شد که تا همین چند وقت پیش تلفظ اسمش برای بسیاری از روزنامهنگاران و مجریان تلویزیون سخت بود؛ لوپیتا نیونگو و هنوز هم رسانههای فارسی زبان آن را به شیوههای مختلف مینویسند. لوپیتا نیونگو، کنیایی در مکزیکوسیتی متولد شده و در آمریکا در رشته ادبیات نمایشی، سینما و بازیگری به دانشگاه رفته است، نخستین بازی او درسینما و در فیلم ۱۲ سال برده توجه بسیاری را به خود جلب کرد و با وجود این اسکار احتمالن نقشهای بیشتری در هالیوود در انتظار او است. تنها رقیب جدی او، جنیفر لارنس بود که سال گذشته اسکار بهترین بازیگر زن را دریافت کرده بود و امسال نیز برای فیلم کلاهبرداری آمریکایی نامزد اسکاری بود و بسیاری از روزنامهنگاران سینمایی پیشبینی میکردند که او برای به خاطر ایفای نقش پیچیده و چند لایه در این فیلم که برای دومین سال به اسکار دست خواهد یافت. او قبلن جایزه گلدن گلوب را برای این نقش دریافت کرده بود. متئو مک کونای که برای ایفای نقش ران هاوارد در فیلم باشگاه خریداران دالاس توجه بسیاری را برانگیخته بود توانست جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد را نصیب خود کند و به این ترتیب بخت لئوناردو دی کاپریو برای دریافت اولین اسکارش از دست رفت. رقابت برای جایزه بهترین بازیگر زن اما بسیار هیجانانگیزتر بود، از سویی ساندرا بولاک برای جاذبه نامزد این جایزه بود، فیلمی که در آن تقریبن به تنهایی بازی کرده بود و گفته بود این فیلم مسیر بازیگری او را تغییر داده است و از سوی دیگر بازیگرانی چون جودی دنش، مریل استریپ و ایمی آدامز، اما جایزه به کیت بلانشت رسید که نقش یک بازنده را در فیلم وودی آلن، یاسمین آبی با قدرت کامل ایفاء کرده بود. در مورد جایزه بهترین فیلمنامه شک و تردید زیادی وجود نداشت که این جایزه به اسپایک جونز برای فیلم او خواهد رسید. هرچند که انتخاب بسیاری از منتقدان کلاهبرداری آمریکایی یا یاسمین آبی بود. جایزه بهترین فیلمنامه اقتباسی اما چندان قابل پیشبینی نبود زیرا هر پنج فیلم بسیار محبوب و داستان چهار فیلم کم و بیش براساس ماجرای واقعی و آشنا برای مخاطب آمریکایی بودند. آرای اعضای آکادمی اما جان رایدلی نویسنده فیلمنامه ۱۲ سال برده که یکی از ده فیلم محبوب منتقدان و تماشاگران آمریکایی در سال گذشته بود را مستحق دریافت این جایزه به شمار آورد. جان رایدلی نویسنده فیلمنامه چرخش کامل (۱۹۹۷) ساخته الیور استون براساس کتابی از خودش هم بود که با همین فیلم به شهرت رسید. جایزه بهترین فیلم خارجی زبان امسال نیز با توجه به محبوبیت سینمای ایتالیا و همچنین شمار ایتالیاییتبارهای عضو آکادمی از سویی و همچنین فضای محسور کننده فیلم پائولو سورنتینو به زیبایی مطلق برسد. فیلمی که هم ادای دینی به زندگی شیرین فلینی است و هم چالش جپ در اوج شهرت و زندگی روشنفکرانهاش در پایان میانسالی را به تماشاگر منتقل میکند که حاصل این زندگی چه بوده است؟ رقیب اصلی پائولو سورنتینو، توماس وینتربرگ برای فیلم به یاد ماندنی شکار بود که نامزد نخل طلای جشنواره کن بود و موفقترین فیلم سینمای دانمارک در یک دهه گذشته ارزیابی میشود. عمر، ساختههانی ابو اسعد، یکی از معدود فیلمهای فلسطینی که امکان تولید یافته است از دیگر نامزدهای بهترین فیلم خارجی سال بود. این فیلم فقط با دو میلیون دلار بودجه ساخته شده است و در بخش نوعی نگاه کن نیز جایزه هیات داوران را از آن خود ساخت. ابو اسعد پیشتر دو فیلم مشهور ساخته بود؛ عروسی رعنا که برای نمایش در بخش هفته منتقدان بینالمللی در جشنواره کن در سال ۲۰۰۲ برگزیده شد و اینک بهشت (۲۰۰۵)، نخستین فیلم سینمای فلسطین که به اسکار معرفی شد. جایزه بهترین فیلم مستند در میان شگفتی بسیاری از مصریها، به جای فیلم میدان که روایتی از انقلاب در حال تداوم مردم مصر علیه اسلامگرایان بنیادی، فساد دولتی و اقتدار نظامیان است به ۲۰ قدم به شهرت رسید که در باره خوانندگان پس زمینه است. کشتار در باره قتلعام کمونیستها در اندونزی که شمار آنها به بیش از نیم میلیون نفر رسید، ملوس و بوکسور، جنگ کثیف ساخته جرمی اسکهیل روزنامهنگار محقق به همراه ریچارد رولی در باره عملیات نظامی پنهان آمریکا در کشورهای مختلف از دیگر نامزدهای این جایزه بودند. آلفونسو کوران در حالی جایزه بهترین کارگردانی را دریافت کرد که مارتین اسکورسیزی، الکساندر پین، دیوید ا. راسل و استیو مک کوئین از دیگر نامزدهای این جایزه بودند، با این حال جذابیت جاذبه از کلاهبرداری آمریکایی یا حتی ۱۲ سال برده برای اعضای آکادمی بیشتر بوده است. سرانجام جایزه بهترین فیلم نیز به ۱۲ سال برده تعلق گرفت تا برخلاف گفته الن دجنرس اعضای آکادمی نشان دهند که نظر لطفی هم به سیاهپوستان دارند. استیو مک کوئین که در هنگام دریافت این جایزه از خوشحالی بالا و پایین میپرید گفت که این جایزه را به همه آنهایی که از بردگی رنج بردند و ۲۱ میلیون نفری که هم اکنون برده هستند تقدیم میکند. اسکار امسال حواشی دیگری هم داشت از جمله شکستن رکورد ری تویت کردن یک عکس توسط مجری آن در عکس خودگیری (سلفی) با ستارگان هالیوود، انتخاب یک دختر محجبه عربتبار به عنوان یکی از اعضای گروهی که جوایز را به دست عرضه کنندگان میرسانند و سرانجام شوخیهای الن دی جنرس برای آوردن پیتزا به میان مدعوین و بعدن گرفتن پولش از آنها و شوخی او با جونا هیل برای نشان دادن «چیزی» در فیلم گرگ وال استریت که او که لزبین است مدتها ندیده بوده تا جوایزه افتخاری بشردوستانه برای آنجلینا جولی که در سالهای اخیر نقش فعالی در کارزارهای بشردوستانه در کشورهای مختلف از جمله افغانستان داشته است. با به پایان رسیدن اسکار، سبد توزیع جوایز نشانگر آن است که بیشترین جایزه یعنی هفت جایزه به جاذبه و با اختلاف چشمگیری سه جایزه به ۱۲ سال یک برده و سه جایزه به باشگاه خریداران دالاس رسیده است. درحالی که کلاهبرداری آمریکایی که در ده رشته نامزد اسکار بود به عنوان بازنده بزرگ این مراسم، هیچ جایزهای دریافت نکرد. در عوض آلفونسو کوران هم برای کارگردانی و هم تدوین جاذبه اسکار گرفت. ای بی سی که پخش انحصاری اسکار را در دست دارد با حدود یک میلیون هشتصد هزار دلار این برنامه را تهیه کرده بود که در آمریکا بیش از ۴۰ میلیون بیننده داشته است و سود سرشاری بابت فروش آن به سایر شبکهها و همچنین تبلیغات نصیب خود ساخته است، بودجه برگزاری مراسم که شامل مهمانی پس از آن نیز میشود نزدیک به ۴۰ میلیون دلار تخمین زده میشود. بودجهای که با آن می توان بیش از صد مدرسه، بیمارستان و مراکز تولید مواد غذایی و آب سالم در آفریقا تاسیس کرد، در قارهای که هالیوود فقط رویاهایش را به آن میفروشد. 3 لینک به دیدگاه
Ghasem Zare 8757 اشتراک گذاری ارسال شده در 14 اسفند، ۱۳۹۲ دوستان گزارش تصویری کامل خواستید برید اینجا: [h=2] برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام [/h] 2 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده