رفتن به مطلب

شکار اطلاعات حیاتی خون با لیزر


ارسال های توصیه شده

» سرویس: علمي و فناوري - علم و فناوري جهان

کد خبر: 92120905543

جمعه ۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۰

 

 

2

سامانه ابداعی دانشمندان بیمارستان عمومی ماساچوست، امکان شکار اطلاعات حیاتی درباره خون بیماران را با استفاده از لیزر فراهم می‌کند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در حال حاضر برای اندازه‌گیری ویژگی‌های لخته خون باید مجموعه‌ای از آزمایش‌ها از خون بیماران به عمل آورده شوند که انجام آن‌ها ساعت‌ها طول می‌کشد و نیازمند مقادیر زیادی خون و همچنین استفاده از دستگاه های بزرگ و گران‌قیمت است.

 

این در حالیست که ابزار جدید دانشمندان به اندازه یک جعبه کوچک بوده و فقط مستلزم چند قطره خون است.

این سامانه از فرآیندی موسوم به «رئولوژی نقطه لیزر» استفاده می‌کند که در آن، لیزر به درون مایع تابانده شده و الگوهای نور معنکس‌شده، تحلیل می‌شوند. در حالت خون لخته‌نشده، سلول‌هایی که آزادانه حرکت می‌کنند، موجب می‌شوند الگوی قطره به سرعت نوسان پیدا کند اما زمانی که سلول‌ها شروع به جمع‌شدن و لخته بستن می‌کنند، حرکت و در نتیجه، نوسانات کمتری وجود دارد.

با استفاده از یک دوربین پرسرعت مینیاتوری، امکان نظارت بر تغییرات مقادیر نوسانات طی چندین دقیقه وجود دارد. این اطلاعات را می‌توان برای استنتاج زمان کلی لخته‌بستن و تراکم فیبرینوژن (پروتئین دخیل در فرآیند لخته‌بستن) در خون استفاده کرد.

هم‌اکنون نمونه اولیه سامانه ابداعی باید با یک رایانه جفت شود و دانشمندان امیدوارند ابزار مستقلی را به اندازه تلفن‌همراه برای درمان‌های بالینی ظرف یک سال طراحی کنند.

جزئیات این مطالعه در مجله Biomedical Optics Express منتشر شد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...