رفتن به مطلب

بررسي تطبيقي رنگ هاي نمادين مسجد گوهرشاد درمقايسه ميان عرفان و روان شناسي


ارسال های توصیه شده

[TABLE=width: 95%, align: right]

[TR]

[TD]بررسي تطبيقي رنگ هاي نمادين مسجد گوهرشاد درمقايسه ميان عرفان و روان شناسي

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]

 

 

چکیده:

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]معماري اسلامي از مهم ترين و بحث انگيزترين شاخه هاي معماري جهان است كه بر پايه هندسه، رياضيات و هنر برپا گرديده است. در اين بين مسجد گوهرشاد يكي از زيباترين آثار معماري اسلامي در دوره تيموري است. باني آن گوهرشاد خاتون همسر شاهرخ تيموري و معمار مسجد استاد قوام الدين شيرازي است. فرضيه پژوهش حاضر بر اين است كه مفهوم رنگ هاي مسجد گوهرشاد در عرفان و روان شناسي قابل بررسي است و اين مقاله به دنبال ريشه يابي آن است. به نظر مي رسد ميان مفاهيم رنگ ها در عرفان و روان شناسي رابطه اي تنگاتنگ وجود دارد و اين از تاثيرات يگانه هر رنگ سرچشمه مي گيرد. روش انجام تحقيق توصيفي- بنيادي است و طريقه جمع آوري اطلاعات ميداني، كتابخانه اي)پايان نامه,مقاله، كتاب و (..و اينترنت است. در اين پژوهش مسجد گوهرشاد و ايوان هاي متعدد آن معرفي شده و به چيستي رنگ و انطباق آن با اصل آفرينش اشاره شده است و نظام هفت رنگ و رنگ هاي سنتي از ديدگاه افراد برجسته مورد پژوهش و بررسي واقع شده اند و رنگ هاي به كار رفته در مسجد چون سفيد، سياه، زرد، سبز،آبي و آبي تيره)سرمه اي ( از دو رويكرد روان شناسي و عرفان مورد بررسي قرار گرفته اند. در پايان رنگ ها با هماهنگي كامل و علم به تاثير آنها به كار گرفته شده اند.

 

 

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

 

 

مشخصات مقاله:مقاله در 10 صفحه به قلم ملیکا رحمتیان(کارشناس ارشد،دانشکده هنر،دانشگاه سمنان).منبع:هنر ،شماره پياپي 186، ،سال شانزدهم،، شماره در سال 6، اسفند، 1392، صفحه 78-87

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...