رفتن به مطلب

معرفی کتاب


ارسال های توصیه شده

تابش زمینه‌ی کیهانی،‌ پس‌تاب مهبانگ است. یک سیگنال رقیق بیش از سیزده میلیارد ساله که پاسخ پرسش‌های بسیاری از ماهیت جهان ما را با خود دارد. این تابش به شکل غیرمنتظره‌ای در سال ۱۹۶۴ کشف شد و طی چهار دهه گذشته با آزمایش‌های زیادی مورد پژوهش قرار گرفته است.

 

تاکنون دو جایزه‌ی نوبل فیزیک به تحقیق در تابش زمینه‌ی کیهانی اختصاص یافته است: یکی در سال ۱۹۷۸ به آرنو پنزیاس و رابرت ویلسون که اولین بار آن را کشف کردند و دیگری در سال ۲۰۰۶ به جرج اسموث و جان مَتِر به خاطر نتایج ماهواره‌ی تحقیقاتی COBE.

 

بیشتر اطلاعات کیهانی موجود در تابش زمینه‌ی به صورت نوسانات صوتی در پلاسمای چگال، که جهان اولیه را پر کرده بود، رمزگذاری شده است. موسیقی مهبانگ که کیهان‌شناسان تلاش بسیاری جهت شناسایی و تحلیل آن داشته‌اند. تشخیص مدل‌های مختلف کیهان‌شناسی بسیار شبیه این است که ابزارهای موسیقی مختلف را از زیر و بم صدای آن‌ها تشخیص دهیم. اخیراً از این صدای شگفت‌انگیز کیهانی با آزمایش‌هایی همچون Boomerang و Maxima و به تازگی توسط ماهواره WMAP پرده‌برداری شده است. این مسئله منجر به جهش عظیمی در درک ما از جهان شده است، اما جستجو همچنان ادامه دارد.

 

آوای مهبانگ

 

تابش زمینه‌ی کیهانی و کیهان‌شناسی جدید

 

—————————————

 

The Music Of The Big Bang

 

Cosmic Microwave Background And The New Cosmology

 

نوشته‌ی : آمدئو بالبی (Balbi, Amedeo)

 

ترجمه: سمانه‌ی نوروزی

 

انتشارات: مازیار

 

موضوع: تشعشع زمینه‌ی کیهانی

 

چاپ اول، ۱۳۹۱

 

تعداد صفحه: ۱۸۴ – مصور – نمودار

 

وب‌سایت ناشر:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

قیمت: ۷۵۰۰ تومان

zimg_001_589.jpg

در ادامه به قسمت‌هایی از متن این کتاب توجه فرمایید:

 

وقتی به معادلات تحول جهان در مدل مهبانگ نگاهی بیاندازیم، روشن می‌شود که مقدار امگا در حین انبساط ثابت نمی‌ماند، و بیشتر و بیشتر از یک دور می‌شود. با دقت می‌توان گفت که اگر امگا گاهی اوقات کمتر از یک باشد، جهان تحول خواهد یافت. و اگر بزرگ‌تر از یک باشد،‌ بزرگ‌تر هم خواهد شد. تنها موردی که مقدار آن با زمان ثابت می‌ماند، وقتی است که دقیقاً برابر با یک باشد. همه مقادیر دیگر در وضعیت ناپایدار ناراحت‌کننده‌ای هستند. به عبارت دیگر اگر چند ثانیه پس از مهبانگ جهان دارای مقدار امگای کمی متفاوت از یک می‌بود (فقط مقدار بسیار بسیار کمی بزرگ‌تر یا کوچک‌تر) این مقدار کوچک تقویت می‌شد،‌ از کنترل خارج گشته و امروزه بسیار بزرگ یا بسیار کوچک می‌بود. از این واقعیت که امروزه مقدار امگا را بسیار نزدیک به یک رصد می‌کنیم، نتیجه می‌گیریم که فرآیندهایی مقدار آن را با دقت باورنکردنی در جهان اولیه تنظیم کرده است.

 

در اینجا درباره‌ی تنظیم ظریف صحبت نمی‌کنیم، بلکه حرف از یک تنظیم دقیق است. برای واضح‌تر شدن:

 

یک ثانیه پس از مهبانگ، امگا باید با تقریب خطای خیلی کمی برابر با یک باشد. برای زمان‌های زودتر این مقدار خطا باید کمتر هم باشد.

 

اینکه امگا دقیقاً برابر با یک است، باید خوب باشد. اما معما را حل نمی‌کند. چرا از بین بی‌نهایت مقادیری که امگا می‌توانست داشته باشد،‌طبیعت مقدار یک را انتخاب کرد؟ با یک پارادوکس مواجهیم. کمی شبیه به این است که یک مداد درست در نوک تیزش دارای تعادل کامل باشد. هرچند این موقعیت با قوانین فیزیکی مجاز است، احتمال اینکه این شرایط شانسی اتفاق افتاده باشد، بسیار ضعیف است ….

لینک به دیدگاه

کسانی که در پی آشنایی با کامیاب‌ترین و پردامنه‌ترین نظریه‌ای هستند که هوش مردمان آن را ساخته و پرداخته، کتاب جهان کوانتومی نوین بهترین راهنما می‌باشد.

در این کتاب :

۱ – پدیده ها و قوانین کوانتومی رو خیلی ساده توضیح داده ، به طوریکه کسانی که از فیزیک نوین حتی اگه چیزی هم ندونن قابل فهمه .

۲ – به طور تقریبا کامل به موضوعات مختلف پرداخته شده .

۳ – در کتاب روابط ریاضی مشاهده میشه که به نظر من در کنار توضیحات می تونه بهترین مورد باشه .

۴ – درون کتاب پر از شکل های مصور و تصاویر واقعی از موضوعات مختلف و دانشمندان عرصه ی کوانتوم دیده میشه که کتاب رو از حالت خشکی مطالب بیرون میاره و این بسیار عالیه .

۵ – فصلهای کتاب بسیار خوب تنظیم شده و به همراه هر فصل ، کاربردهای علمی و عملی مربوط به اون بخش گفته شده که این مورد هم از نقاط مثبت کتاب تلقی میشه .

 

جهان کوانتومی نوین

مهندسی کوانتومی به‌زودی از راه می‌رسد

————————————————

The New Quantum Universe

 

نویسنده: تونی هی – پاتریک والترز

Tony Hey – Patrick Walters

 

ترجمه: محمدرضا محجوب

انتشارات: شرکت سهامی انتشار با همکاری نشر حریر

موضوع: فیزیک کوانتوم و تاریخچه

سال انتشار: ۱۳۸۸

تعداد صفحات: ۵۳۴

zimg_001_36.jpg

ماهنامه فیزیک مدرن درباره این کتاب می‌نویسد:

کتاب جهان کوانتومی نوین، گزارشی والاست از جهان کوانتوم، زندگی‌نامه‌های مردمانی که یاری چشمگیری در این زمینه کرده‌اند، در جای‌جای کتاب آمده است که و بی‌گمان نه‌ تنها سرگرم‌کننده، که بسیار آموزنده نیز هست. کتاب بسیار روشن و گیرا است و خواندنش سفارش می‌شود و به همه فیزیک‌دانان و نیز همه‌ی کسانی که دلبسته‌ آنند که بدانند چرا کوانتوم به تازگی واژه‌ چنان دلپسندی شده است که هم‌اکنون رواشناسی کوانتومی، بهداشت کوانتومی، پرش‌های کوانتومی، تعمیرگاه‌های کوانتومی خودرو و کاربردهای به‌جا و نابه‌جای فراوانی از این واژه پدیدار شده است.

لینک به دیدگاه

[h=1]«پرسش های نو از نانو» کتاب جدیدی برای نانوآموزی[/h][table=width: 710, align: Center]

[tr]

[td=width: 15%, align: Center][/td]

[td=width: 18%, align: Center][/td]

[td=width: 19%, align: Center][/td]

[td=width: 16%, align: Center][/td]

[td=width: 16%, align: Center][/td]

[td=width: 16%, align: Center][/td]

[/tr]

[/table]

همزمان با انتشار چاپ دوم "نانو از نو"، کتاب جدیدی از نویسندگان این مجموعه با نام "پرسش های نو از نانو" به زیور طبع آراسته شد. در مقدمه ی این کتاب آمده است:

"فناوری نانو به عنوان یک فناوری نوظهور و گسترده، در دهه‌های اخیر بسیاری از دانش‌پژوهان و علاقه‌مندانِ دانش و فناوری را مجذوب و متوجه خود کرده است. گستردگی فناوری نانو از علوم پزشکی، داروسازی و زیست‌فناوری گرفته تا مهندسی الکترونیک، مواد، متالورژی، هوافضا و مکانیک و حتی کشاورزی، دام‌پزشکی و محیط زیست موجب شکل‌گیری موجی عظیم از پژوهش‌ها پیرامون این دانش و فناوری شگفت‌انگیز شده است.

جمهوری اسلامی ایران نیز همگام با جهان و با توجهِ به‌موقع و سریع به فناوری نانو، گام‌های موثر و مفیدی را در راستای دست‌یابی به جایگاه شایسته و مطلوب در این فناوری برداشته است. اکنون ایران پس از بیش از یک دهه فعالیت در حوزه‌ی فناوری نانو بر اساس آمار تعداد مقالات بین‌المللی isi توانسته به جایگاه پانزدهم جهان و اول منطقه در تولید دانش نانو دست یابد. در این میان توجه بیش‌تر به تجاری‌سازی و خلق ثروت در پرتوی توسعه‌ی کارآفرینی فناورانه، فرصت جدید و مهمی است که لازمه‌ی کسب مزیت‌های پیشگامی در فناوری نانو است.

دانش‌جویان و دانش‌آموزان به عنوان سرمایه‌ی انسانیِ متخصصِ آینده همواره کانون توجه اندیشمندان و سیاست‌گذاران بوده‌اند. آشنایی ایشان با مبانی فناوری نوظهور نانو فرصت مهمی است که بایستی مورد توجه بیش‌تر قرار گیرد. کتاب پرسش‌های نو از نانو به منظور بیان مفاهیم فناوری نانو در قالبی جدید و نوآورانه نگارش شده است. قالبی که در این کتاب برگزیده شده، قالب پرسش و پاسخ با تمرکز بر مفاهیم کلیدی فناوری نانو و نیز محاسبات ریاضی نه چندان دشوار است. مطالعه‌ی این کتاب به دانش‌جویان، دانش‌آموزان، مدرسان و علاقه‌مندان فناوری نانو به منظور درک مفاهیم این فناوری پیشنهاد می‌شود."

کتاب پرسش‌های نو از نانو (101 پرسش مفهومی فناوری نانو) با نگارش اسماعیل کلانتری و امیر دارستانی فراهانی در 176 صفحه و به قیمت 4200 تومان توسط مجتمع آموزشی توسعه منتشر شده است.

علاقه‌مندان جهت تهیه کتاب می‌توانند با باشگاه نانو (02188346657) تماس حاصل فرمایند.

لینک به دیدگاه

[h=1]معرفی کتاب قرآن و فیزیک[/h][TABLE=width: 0, align: center]

[TR]

[TD=width: 15%, align: center][/TD]

[TD=width: 18%, align: center]

[/TD]

[TD=width: 19%, align: center]

[/TD]

[TD=width: 16%, align: center]

[/TD]

[TD=width: 16%, align: center]

[/TD]

[TD=width: 16%, align: center]

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

قرآن و فیزیک

نویسنده : نوالله رباتی

انتشارات : کردگار

شابک : 3 - 85 - 7376 - 964 - 978

تعداد صفحات : 90

 

robati.jpg

 

در این کتاب موضوعات زیر از دیدگاه دانشمندان و منظر قرآن کریم مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است:

 

- پیدایش جهان وفرضیه جورج گاموف

- مدل و ابعاد جهان ، فرضیات الکساندر فریدمان

- نسبیت عام

- انبساط جهان

- سیاهچاله و کرمچاله

- قانون دوم ترمودینامیک

- نور و نظریه موجی و کوانتوم

- ذرات بنیادی

- رابطه علت و معلول

- نیروی حیات

- حیات فرازمینی

- علم و دین

 

در تالیف این کتاب حداقل از 30 منبع و ماخذ علمی و تفسیر قرآنی و انتشارات دانشگاهها استفاده شده است.

 

علاقه مندان میتوانند جهت مکاتبه با نویسنده کتاب از آدرس پست الکترونیک زیر استفاده نمایند:

 

NoorRobati [at] gmail [dot] com

[TABLE=align: center]

[TR]

[TD=width: 15%, align: center][/TD]

[TD=width: 18%, align: center]

[/TD]

[TD=width: 19%, align: center]

[/TD]

[TD=width: 16%, align: center]

[/TD]

[TD=width: 16%, align: center]

[/TD]

[TD=width: 16%, align: center]

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...