رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

چگونه بر حسادت غلبه کنیم؟

 

حسادت زمانی ایجاد میشود که فردی احساس کند رابطه و یا موقعیتی که برایش بسیار اهمیت دارد از سوی فرد دیگری در معرض تهدید است.

این احساس میتواند در موارد گوناگونی از جمله روابط عاطفی،ارتباط با والدین،ارتباط کارمندان و مدیر در محیط های گوناگون،در روابط دوستانه،ارتباط با معلم و دانش آموز و غیره نمود پیدا کند.

حسادت گاهی در بطن یک رقابت نیز بروز میکند مانند محیط های کاری و تحصیلی.

حسادت حالتی است که بیشتر افراد آن را در طول زندگی بارها تجربه میکنند اما این حالت بسته به نوع شخصیت افراد در برخی از آنها بیشتر و در برخی کمتر است.

حسادت از ترسی درونی حکایت میکند که فرد را به شدت آزار میدهد.

برای درک و رفع این حس افراد باید با دقت خود و احساساتشان را بررسی کنند تا دریابند حسادت به انها چه اخطاری میدهد و ترس از دست دادن چه حسی را در آنها ایجاد کرده است.

و آیا فرد یا موقعیتی که ترس از دست دادن ان را دارند آنقدر ارزشمند است که حاضر شوند دشواری های این حسادت و تاثیرات منفی ان را بر خود بپذیرند؟

 

 

منبع:مجله ی موفقیت

لینک به دیدگاه

احساس حسادت را بشناسید:

حسادت ترکیبی از ترس و ناراحتی است.

وقتی حسادت میکنیم میترسیم که مبادا فرد دیگری عزیزی را از ما بگیرد،مبادا همکار یا همکلاسی ام از من برتر و بهتر شود و موقعیت من به خطر بیفتد،مبادا معلمم دیگر مرا مانند قبل دوست نداشته باشد و همکلاسی جدیدم جای مرا بگیرد و ناراحتیم که فرد دیگری در حال وارد شدن به حریم امن یا رابطه ی مهمی باشد که برای ما بسیار مهم است.

این حس بسیار تلخ و آزاردهنده است و هیچ جنبه ی مثبتی نمیتوان در آن یافت.

لینک به دیدگاه

چرا چنین حسی در شما ایجاد شده است؟

سعی کنید دریابید این وضعیت و موقعیت برای شما چه اهمیت خاصی دارد که موجب شده است حس حسادت در شما بیدار شود؟

معمولا ریشه ی حسادت در تجربه ی ناموفقی در گذشته است که باعث شده شما حتی اکنون که مدت زیادی از آن تجربه گذشته نگران باشید.

به عنوان مثال شما در زمان کودکی یک دوست بسیار صمیمی داشتید اما زمانی که دوست جدیدی وارد رابطه ی شما دو نفر شد همه چیز را خراب کرد و موجب بروز مشکل در ارتباط شما و دوست قدیمی تان شد.از آن زمان به بعد شما دیگر از ورود هر فرد جدیدی به ارتباطاتتان میترسید و دوست ندارید در محیط کار کارمند جدیدی استخدام شود و یا اگر مورد توجه معلمان هستید نمیخواهید که معلمتان دانش اموز دیگری را هم دوست داشته باشد زیرا می ترسید او جای شما را بگیرد.

کمی با خودتان صادق باشید و سعی کنید با دقت خود را ارزیابی کنید.

چه چیزی موقعیت شما را تهدید کرده است؟

قرار نیست در خودتان عیب و نقصی بیابید اگرچه حسادت یک صفت منفی است اما شرایط خاصی موجب شده است که شما چنین حسی داشته باشید و شما مقصر نیستید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...