رفتن به مطلب

شرکت نیسان از موتور بنزینی فوق سبک 1.5 لیتری خود رونمایی کرد


ارسال های توصیه شده

[h=1]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/h]

شرکت نیسان، این هفته از موتور بنزینی فوق سبک 1.5 لیتری و سه سیلندر خود یعنی DIG-TR رونمایی کرد. این موتور آنقدر کوچک است که می توان آن را درون یک چمدان جا کرد و در عین حال، نسبت قدرت به وزن آن از موتور یک ماشین مسابقه ای فرمول یک بیشتر است.

این موتور، نیمه دیگر مجموعه تامین قدرت در خودروی هیبریدی Nissan's Zero Emission On Demand Racing Car (ZEOD RC) است که قرار است ژوئن امسال اولین خودرویی باشد که در حالت تمام الکتریکی، یک دور کامل از مسیر مسابقات Circuit de la Sarthe at Le Mans را طی کند.

 

12705_831.jpg

 

 

ابعاد موتور DIG-TR 500mm ارتفاع، 400mm طول و 200mm عرض است. اما قدرت تولیدی آن 400 bhp و گشتاور تولیدی آن 380 Nm است. هرچند این موتور آنقدر کم حجم است که در یک چمدان با ظرفیت 40 کیلوگرم جا می گیرد، اما آنقدر سنگین است که نمی توان آن را با یک چمدان به راحتی حمل کرد. نسبت قدرت به وزن آن، bhp10 در ازای هر کیلوگرم وزن است که بنا به گفته شرکت نیسان، قدرت تولیدی آن بهتر از موتور جدیدی است که برای شرکت در مسابقات FIA Formula 1 World Championship امسال پذیرفته شده است.

12699_158.jpg

 

این موتور نیسان، یکی از نمونه های تلاش این شرکت، جهت تولید ZEOD RC، با حجم کم و در عین حال، بازده بالاتر است. همچنین ZEOD RC بخشی از تلاش آن ها برای ساخت و تولید موتور هیبریدی بنزینی-الکتریکی پربازده است که در مواقع ضروری بتواند به راحتی مد حرکتی خود را از یک حالت به حالت دیگر تغییر دهد.` یکی از استراتژی های طراحی این موتور آن است که هر دو موتور الکتریکی و بنزینی از سیستم انتقال قدرت و جعبه دنده 5 سرعته یکسان بهره می گیرند. این در حالی ست که نیسان یکی از چالش های اساسی خود در توسعه و ساخت DIG-TR برای ZEOD RC را، کاهش اصطکاک عملکردی آن عنوان کرده است. چرا که با کاهش اصطکاک، موتور کمتر با تبعات آن مانند کاهش بازده عملکردی و ... مواجه خواهد شد. نیسان، برای حل این مشکل، همکاری نزدیکی با شرکت فرانسوی تولید روغن های روانکاری Total داشته است تا با سوخت و مواد روانکار بهتر، اصطکاک داخلی قطعات موتور را به حداقل برساند.

ZEODC تست های خود را در مسیرهای حرکت حقیقی، هفته گذشته از سر گذراند که در این تست ها، مجموعه اجزای الکتریکی و بنزینی آن مورد آزمایش قرار گرفتند. همچنین طی چهار ماه آینده، تست های بیشتری نیز بر روی این خودرو اجرا می شود تا برای شرکت در مسابقات 24 ساعته Le Mans که در ژوئن برگزار خواهد شد، آماده شود. این خودرو، در Garage 26 قرار خواهد گرفت که توسط باشگاه اتومبیل de l‘Ouest برای شرکت کنندگانی که دستاوردهای تکنولوژیکی جدیدی را در مسابقات عرضه می کنند، رزرو شده است. ZEOD RC طی هر بازه زمانی سوخت گیری خودرو، که حدودا یک ساعت طول می کشد، یک دور کامل را تنها با استفاده از قدرت الکتریکی طی خواهد کرد و باقی مسیر را با موتور بنزینی خود. از تجربیات حاصل از ZEOD RC در خودرو نیسان که قرار است در مسابقات FIA World Endurance Championship سال 2015 و در کلاس LM P1 شرکت کند، استفاده خواهد شد.

12704_644.jpg

 

به گفته Darren Cox مدیر مسابقات جهانی شرکت Nissan، "نیسان اولین شرکتی خواهد بود که با یک موتور 3سیلندر در مسابقات بزرگ و مهم بین المللی شرکت خواهد کرد. ما در حال تلاش برای حفظ جایگاه خود به عنوان شرکت اصلی و پیشرو در صنعت کاهش سایز موتورها و ماشین های تولیدی هستیم و از تجربیات خود، در ماشین های آینده شرکت نیسان که در جاده ها پیشتازی می کنند، استفاده خواهد شد."

12700_709.jpg

12701_489.jpg

12702_663.jpg

 

 

12703_907.jpg

هیتنا

لینک به دیدگاه
  • 10 ماه بعد...

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...