رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

ارگونومی در رنگ

 

مطالعه درباره ی رنگ ملاحظاتی را در زمینه های فیزیک ، فیزیولوژی و روانشناسی پیش می آورد .شناخت و درک کردن بهتر رنگ ‌ها میتواند در صنعت، زندگی روزمره و یاشغلی شما تأثیرات فراوانی داشته باشد. آیا تا بحال دقت کرده اید که چرا شرکتهای تبلیغاتی، طراحان خودرواز اشکال و شمایل بخصوصی استفاده می‌کنند؟ دلیلش این است که یک تأثیر روانی در ورای رنگها وجود دارد. که شما را جذب آن می کند. ماهيت رنگ : هررنگ محصول بازتاب محدوده ای از طيف نور سفيد به چشم ماست. بطور مثال : همه رنگهای طيف نورسفيد پس از تابيدن به گل سرخ جذب می شوند بجز رنگ قرمز که به سوی چشم ما منعکس می شود. رنگ ها چگونه بوجود می آیند ؟ رنگ ها در نور بوجود می آیند . نور خورشید بی رنگ است ورنگین کمان نشان می دهد که تمام رنگ های نوردرنور سفید وجود دارند . نور از خورشید می آید و به اشیا برخورد می کند و از شی به چشم و بعد از آن به مغز می رسد .

دقیق ترین تعریف علمی رنگ این است که : رنگ یک انعکاس مرئی است که در اثر عبور یا انتشار یا بازتاب ترکیب رنگ ها توسط اشیا به وجود می آید . اقسام رنگ بطور کلی رنگها به سه دسته اصلی تقسیم می شوند: 1 ) رنگهای خنثی 2) رنگهای گرم 3) رنگهای سرد رنگ های خنثی رنگهای خنثی رنگهایی هستند که در طیف رنگی وجود نداشته و ازترکیب رنگهای دیگر بوجود می آیند ومی توانند اثرات مثبت یا منفی داشته باشند. سیاه ، سفید ، خاکستری ، بژ، قهوه ای رنگهای خنثی هستند . رنگهای گرم رنگهای گرم محرک سیستم عصبی بوده و احساسات را تشدید می کنند. این دسته از رنگها بوضوح قابل رویت بوده و موجب جلب توجه می گردند. رنگ های قرمز، نارنجی ، زرد ، سبز و ارغوانی رنگ های گرم هستند . رنگ های سرد رنگ های سرد رنگ های آرامش بخش هستند و هارمونی آن ها در محیط های مختلف بیش تر است و زیاد درچشم نیستند . رنگ های آبی ، نیلی ، سبز از جمله رنگ های سرد هستند.

كاربرد رنگ در ارگونومی رنگ‌ها بخشی ‌از زندگی ‌ما هستند. تاثير رنگ بر زندگی بيش‌از حد تصورانسان است، تنها گوشه‌ای ازاثر آن را در روحيات، كار، خستگی، حوادث، هنر و ادراك انسان مشاهده‌می ‌كنيم. باتوجه به اثرات بسياررنگ در سيستم‌های مختلف و نقش آن در طراحی و توسعه‌ سيستم‌های انسانی، ارگونومی، مطالعه‌ ی ويژگی‌های رنگ‌ها، اثرات آن بر انسان و روانشناسی او و فرآيند دريافت و تحليل رنگ‌ها، برای مهندسان‌صنايع و طراحان سيستم‌های صنعتي- خدماتي لازم‌است. پژوهش دانشمندان نشان می‌دهد، رنگ‌ها همانگونه كه بر روح و روان آدمی تاثيرات گوناگونی می‌گذارند، جسم او را نيز تحت تاثير قرار می دهند.

 

رنگ و زندگی حرفه ای

 

الف ) رنگ و لباسهای اداری لباسی به رنگ خاکستری تیره، مشکی یا آبی سیر بپوشید تا شخصی موفق، آگاه و جدی بنظر برسید. پیراهن سفید و ساده احترام و رسمیت را برای شما به ارمغان خواهد آورد. پیراهن بژ و یا غیر سفید ، چهره محافظه کارانه ملایمتری را از شما ارائه خواهد نمود.

ب ) رنگ و دفتر کار دیوارهای آبی کمرنگ نسبت به سفید بیشتر تولید آرامش نموده و بیشتر جلب توجه می کند. اسباب اثاثیه زرشکی یا ارغوانی تیره محیط کارشما رامجلل جلوه خواهد داد.

ج ) ارتباط و وابستگی اگر دقت کرده باشید لباس افراد پلیس و نظامی معمولاً برنگ آبی یا سبز تیره انتخاب می شود چون این رنگها نشانه قدرت و ابهت میباشند. در بیمارستانها معمولا" از ملافه و البسه سبز کمرنگ استفاده می شود چراکه این رنگ اثری تسکین دهنده و آرامش بخش دارد.

د ) مزایای تبلیغاتی رستورانها و اغذیه فروشیها اغلب برای جلب توجه بیشتر از رنگهای قرمز و زرد استفاده می کنند. این گونه رنگها بوضوح دیده می شوند و بیشتر به یاد مردم می مانند. رنگ و طراحی معمولاً دکمه های حساس و اعلان خطر و یا اهرم های توقف اضطراری برنگ قرمز می باشند برعکس رنگ سبز نشانه عبور و امنیت است.

در طراحی بسیاری از وسایل بکاربردن رنگهای مختلف در قسمت‌های گوناگون برای گویاتر ساختن وظایف، امری اجتناب ناپذیر است رنگ و ساختمان بکاربردن رنگهای سرد برای اجزای اتاق خواب مکانی بدور از تنش و آرامش بخش را برای خوابی شیرین برای شما فراهم می کند. دیوارهای اتاق خواب را برای ایجاد آرامش به رنگهای سرد و ملایم مانند آبی رنگ آمیزی کنید. رنگ سفید و یا کرمی برای قسمت پذیرایی و نشیمن می تواند موجب راحتی اعصاب گردد . - در نمای بیرونی ساختمان ها اگر از دو رنگ متضاد ( روشن و تیره) استفاده شود موجب زیبا تر شدن نما می شود. - درساختمان های تجاری و اداری استفاده از رنگ سفید ، قرمز تیره و نارنجی توصیه می شود . رنگ و خودرو اتومبیل مشکی نشانه تمایل به گمنامی است. برخی رنگهای به خصوص، به ویژه آبی و قرمز حاکی از خودنما بودن راننده است. انتخاب رنگ نقره ای یا طلایی می تواند بیانگر ثروت و دارایی باشد. رنگ سفید نشانه ی صلح و آرامش و شادی است و رنگ سبز نشانه ی آرامش و احتیاط شما می باشد.

 

رنگ و زنان

 

خانم ها همواره درهر زمینه ای به دنبال فانتزی ترین رنگ هستند : خودروی آلبالویی قرمز، جعبه کادوی صورتی ، عروسک سفید و .... زنان نسبت به افرادی که به رنگ آبی لباس می پوشند احساس راحتی و اعتماد بیشتری می کنند. به خانم ها یک شاخه رز قرمز به نشانه عشق و علاقه بدهید تا بهترین تاثیر را از لحاظ عاطفی بر آنان بگذارید .

رنگ در طراحی وب

يك صفحه وب نيز بايد بتواند علاوه بر انتقال مطالب ، احساس طراح وب آن صفحه را نيز بيان كند . اين كاررا رنگ ها در طراحي وب انجام میدهند .

 

آراستگی ظاهری جسم

 

اكثر اجسام در معرض عوامل مخرب محيطي، نظير شرايط‌ جوی و آلودگی هوا، مواد ساينده، روغن و گرد وغبار، هستند . دراغلب موارد نمی ‌توان از آلودگی سطح‌اجسام جلوگيری ‌كرد، در اين شرايط می ‌توان با بهره‌ گيری از تركيب مناسب رنگ‌ها ، اثر آلودگی وكثيفی را در جسم كم‌ كرد. سه روش برخورد با رنگ دراين مواقع وجود دارد:

1- رنگی را انتخاب‌ كنيم كه با رنگ عوامل آلوده‌ كننده ، سازگارباشد؛ در اين روش، هدف اين‌است تا جسم مستعمل به ‌نظرنيايد.

2- رنگی انتخاب ‌شود كه حتی درصورت اختلاط جسم با عوامل آلود ه‌كننده، همچنان ظاهری قابل‌ قبول داشته‌ باشد. رنگ‌های يشمی و خاكستری از اين دسته رنگ‌ها هستند.

3- رنگی انتخاب‌ شود كه به‌محض آلوده ‌شدن ، ظاهری ناخوشايند پيدا كند و استفاده‌ كننده را مجبوركند كه جسم را به ‌سرعت تميزكند. هويت و شناسايی اجسام خاصي تنها با برخی رنگ‌ها شناخته‌ می ‌شوند ؛ مثلاً درخودروها ، رنگ زرد اغلب تداعی ‌كننده‌ی تاكسی، در ذهن بيننده است.

در طراحي اجسام اين مورد بسيارمهم است. رنگ درمانی رنگ درمانی يا درمان دردها به وسيله رنگها مقوله ايست كه به علم پزشكی پيشرفته امروزی مربوط می شود ، درد در بدن انسان ايجاد می شود و و درمانش نيز در خود انسان و در جهان هستی است .لذا تأثير پذيری از رنگها برای درمان مشكلات فيزيكی وروانی مقوله ايست كه امروزه درميان روانشناسان تثبيت شده و ازاين طريق بسياری از مشكلات را درك می نمايند و تلاش وافری در رفع آن می كنند و از طرفی شخصيت فرد و قابليت های آن نيز به وسيله رنگها مشخص می شود .

 

احمد بخشنده ( مهندس صنايع )

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...