رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

pryipsdp2uy8wgh1fwcy.jpg

 

امروزه در استرلیا برای ساختمان ها سیستم رتبه بندی به نام ستاره سبز وجود دارد. در استرلیا شش ستاره سبز بالاترین رتبه است.استفاده از آبگرمکن های خورشیدی و منابع ذخیره آب باران در ساختمان ها و استفاده از روش های تهویه داخل ساختمان به صورت طبیعی، از نخستین مواردی است که باید رعایت شود. ساختمان کاونسیل هاوس دو با شش ستاره سبز، با فناوری منحصر به فردش برنده ی جوایز متعددی در زمینه معماری، و معماری پایدار در استرلیا شده است. جدا سازی زباله ها در مبداء، لزوم اندازه گیری دمای داخل، کنترل میزان مصرف برق در طول شبانه روز، و تشویق کارمندان به استفاده از دوچرخه و وسایل حمل و نقل عمومی برای آلوده نکردن محیط زیست، از فعالیت های عادی به شمار می آید. تمام مواد و مصالحی که قرار است در نازک کاری ساختمان ها به کار روند دارای شناسنامه سبز هستند و باید نشان دهند این مواد چگونه تهیه شده و بعد از چند سال چگونه به چرخه طبیعت بر می گردند، این امر حتی شامل صندلی ها هم می شود. در غیر این صورت معماران مجاز به استفاده از آنها نیستند.

 

CH2 یک ساختمان آینده نگر است که می تواند راهی را که استرالیا، و البته دنیا به سوی معماری پایدار طی می کند، نمایش دهد. این ساختمان در اگوست 2006 به بهره برداری رسید. فن آوری پایدار در تمام جنبه های آن و در هر 10 طبقه ساختمان رعایت شده است. تاسیسات تصفیه آبهای زیر زمین، کاربرد مواد تغیییر حالت دهنده در سرمایش، پنجره های خود کار برای خارج کردن گرما در شب، آفتابگیرهایی که با حرکت خورشید تغییر جهت می دهند و حتی ظروف نگه داری گیاهان در نما، همگی نشان از تفکری نو دارند. گرچه بیشتر اصول به کار گرفته شده در این ساختمان جدید نیستند- مانند ذخیره گرما برای ایجاد سرمایش یا استفاده از گیاهان برای کنترل نور ورودی و...- ولی پیش از این در استرالیا سبکی چنین جامع و به هم پیوسته به کار گرفته نشده بود.CH2 استانداردهای جدیدی به ارمغان آورده که نشان می دهد چگونه یک ساختمان می تواند استاندارد های مالی، اجتماعی، و زیست محیطی را با هم رعایت کند.

 

llfin38ejutdg23e4cid.jpg

CH2 همانند بوم زیست کره ی زمینطراحی شده که مجموعه ی گسترده ای است از اجزای به هم پیوسته. همان گونه که در کره زمین بررسی نقش هر بخش بدون مراجعه به کل غیر ممکن است،CH2 هم از اجزای متعددی تشکیل شده که در کنارهم، برای ساختمان گرما، سرما، برق و آب تولید می کنند و در همان حال محیطیهماهنگ با هم می آفرینند . به طور مثال رنگ های تیره گرما را جذب می کنند و هوایگرم بالا می رود. بر اساس همین خاصیت، نمای شمالی CH2 شش دریچه ی تخلیه هوا با رنگ تیره دارد که از خورشید گرما جذب می کنند وهوای مانده ی داخل را به بالا رانده و از ساختمان بیرون می رانند (به علت قرارگرفتن استرلیا در نیمکره ی جنوبی، آفتاب در شمال ساختمان حرکت می کند).

 

 

دریچه هاینمای جنوبی رنگ روشن دارد که هوای تازه را از بام به سمت پایین توزیع می کنند.کارکنان این ساختمان می توانند جریان هوای تازه را در فضای کاری خود با دریچه هایتعبیه شده در کف هر طبقه تنظیم کنند. آفتابگیرهای ضلع غربی که از چوببازیافت شده ساخته شده اند، بر نما سایه می اندازند. انرژی حاصل از صفحات خورشیدیبام، برق مورد نیاز برای حرکت آفتابگیرها را تامین می کنند که با توجه به وضعیتخورشید در آسمان تغییر جهت می دهند. این اجزا دست به دست هم می دهند تا معیارهایمعماری پایدار، محیطی سالم و کنترل شده به وجود آورند.هر روزه در حدود صد هزارلیتر فاضلاب از کانال خیابان کالینز (در مجاورت CH2) گرفته می شود. یک کانال فاضلاب شهری معمولا 95% آب در خود داردکه این چیزی نیست جز هدر دادن آب و افزایش بار فاضلاب در شبکه. در CH2 این فاضلاب وارد تصفیه خانه ساختمانمی شود که آب را از آن جدا می کند و قسمت جامد را به شبکه فاضلاب می فرستد.

 

 

آباستخراج شده با سیستم میکرو ***** تصفیه می شود که آبی با درجه A را تهیه می کند که برای استفاده غیرآشامیدنی مناسب است.بخشی از آب بازیافت شده برای تامین آب شبکه سرمایش، موتورخانه،سیفون توالت ها و سامانه ی آب فشان اطفای حریق استفاده می شود. مابقی در دیگرساختمان های شهرداری، فواره ها و تاسیسات شهری استفاده می شود. حجم آب قابل ملاحظهای هم با جمع آوری آب باران در این ساختمان ذخیره می شود.

ijldht1alc801wof450h.jpg

لینک به دیدگاه

باغ های عمودی

 

بخشی از آب بازیافت شده برای آبیاری باغ های عمودی به کار می روند که در سرتا سر نمای شمالی ساختمان وجود دارند. این باغها برای کمک به سایه افکنی و جلوگیری از نور شدید خورشید و همچنین طروات بخشیدن به هوای داخل طراحی شده اند. گیاهان در گلدان های مخصوصی هستند که در بالکن های هر طبقه ثابت شده اند. پیچکهای بالا رونده را شبکه ای ساخته شده از فولاد ضد زنگ نگه داری می کنند. پیچک های هر طبقه قد می کشند و پیجک های طبقه بالاتر راه آن ها را ادامه می دهند.

qx5iix5ualwmi76qjnlh.jpg

 

پنجره های خود کار برای تهویه شبانه

 

این ساختمان شب هنگام با تهویه طبیعی خنک می شود. پنجره های ضلع شمالی و جنوبی به صورت خودکار باز می شوند تا اجازه دهد هوای تازه و خنک وارد اتاق ها شود، هوای گرم را خارج کند و در نتیجه ساختمان خنک شود. این فرآیند تخلیه شبانه یا تخلیه هوا در شب نامیده می شود. حسگرهای باد، باران و دما پنجره ها را به صورت خودکار باز و بسته می کنند. هوای خارج ساختمان در فرآیند تخلیه شبانه، سقف های بتنی 180 میلی متری پیش ساخته را خنک می کند و سقف، با توجه به ظرفیت حرارتی بالای بتن ، سرمای زیادی را در خود ذخیره می کنند، سرمای ذخیره شده در بتن در طول روز به اتاقها پس داده می شود و به سرمایش آنها کمک می کند و در نتیجه بار برودتی موتورخانه را در تابستان تا 14% کاهش می دهد.

 

pryipsdp2uy8wgh1fwcy.jpg

لینک به دیدگاه

برج های آب فشان و مخازن سرد کننده

 

در سیستم سرمایش ساختمان، در مقایسه با سیستم گرمایش آن، هزینه ی بیشتری صرف شده است، به این دلیل که فعالیت های انسانی و لوازم الکترونیکی داخل ساختمان گرمای قابل ملاحظه ای ایجاد می کنند. سامانه ی تولید هوای گرم این ساختمان چنان طراحی شده که از این گرما استفاده کند. در نتیجه بخش عمده انرژی برای سرمایش ساختمان استفاده می شود. در CH2 هوای تازه خارج ساختمان از ارتفاع حدود 17 متری سطح خیابان به داخل آب فشان های ضلع شمالی ساختمان هدایت می شود. در همان حال که هوا در داخل برج ها پایین می آید، در اثر تبخیر آب پاشیده شده با دوش، خنک می شود.

 

هوای خنک به مغازه های طبقه همکف و آب خنک به مخزن مواد تغییر حالت دهنده در زیر زمین رسانده می شود. این مخزن سرما را در خود ذخیره می کند. آب خنک شده در برج ها در مخزن حرکت می کند و باعث یخ زدن مواد درون آن می شود. جریان آب جداگانه ای هم که در صفحات و لوله های سرد کننده در طبقات در جریان است، از داخل مخزن می گذرد و خنک می شود.

 

آب سردی که در صفحات سقفی و لوله های جلوی پنجره ها جریان می یابد، سرمای ملایمی ایجاد می کند که با دمای حدود 18 درجه سانتی گراد بر فضای کاری فرود می آید. این روش، جایگزین روش سنتی استفاده از فن برای دمیدن هوای سرد بر افراد ساختمان است.

tl2gi7cr2lpvfupqhrgb.jpg

 

برآوردها

 

برآورد شده است که صرفه جویی ناشی از ویژگی زیست محیطی CH2، در مقایسه با ساختمان های متداول، بتوانند هزینه های اضافی ساخت آن را در 10 سال جبران کند، اگرچه بیشترین ارزش CH2 در این است که همچون الگویی قابل نسخه برداری است. انتظار می رود 85% برق کمتر و 87% گاز کمتر در مقایسه با ساختمان پنج ستاره ی ABGR مصرف کند. این بدین معنی است که CH2 فقط 13 تا 15 درصد از انرژی ای را که ساختمان سابق شهرداری استفاده می کرد به کار می برد. برآورد می شود CH2 60% کمتر از بهترین ساختمان پنج ستاره، و یک پنجم ساختمان سابق شهرداری ملبورن گاز های آلاینده تولید کند. مجموعه ی جامع بازرسی بوم زیست شناختی مصالح ساختمان، همه جنبه های تولید و حمل آنها را در ارتباط با تاثیر بر محیط و افراد استفاده کنند از ساختمان مورد ارزیابی قرار داده است.

 

با وجود کاهش چشمگیر هزینه های ناشی از مصرف انرژی، سود اقتصادی این پروژه بیشتر در افزایش بهره وری نیروی انسانی، کاهش غیبت کارمندان و جایگزینی آنها (به خاطر ایجاد محیطی مطبوع و سالم) است که سالانه میلیون ها دلار به کارفرمایان ضرر می رساند. بررسی ها نشان می دهند بهینه سازی هوای داخل ساختمان در سامانه ی تهویه ی پروژه باعث کاهش 4.9 درصدی غیبت کارمندان شد. پیش بینی می شود این موضوع بتواند باعث ذخیره 1.2 میلیون دلار برای شهر ملبورن شود."

n907huxx4qla1sh3ub26.jpg

 

 

mau1mpxm204r8n0hrmn.jpg

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...