رفتن به مطلب

مسلسل دستی hk - ump


FARHUD

ارسال های توصیه شده

6_ump.jpg

در سال 1990 طرحی از سوی شرکت هکلر کخ ارائه شد مبنی بر ساخت یک مسلسل دستی سبک وزن و پر قدرت و ارزان قیمت که بتواند جایگزین خوبی برای مسلسلهای MP5 گردد. طراحی مسلسل دستی HK – UMP در سال 1990 یعنی در همان سالی که تپانچه معروف USP در حال ساخت بود، توسط شرکت هکلر کخ آغاز شد. (Universal Machinen Pistol ) یکی از اهداف هکلر کخ در ساخت این سلاح افزایش کارایی اسلحه در کنار تپانچه USP میباشد.( در حال حاضر اکثر کشورها USP و UMP را در کنار هم استفاده میکنند.مثل دو اسلحه FN – P90 و FN - fiveseveN) نخستین نمونه ها در سال 1993 با کالیبر 45ACP تولید و تحویل نیروهای پلیس شد. و تا سال 1995 این مسلسل در کالیبرهای MM9 و S&W 40 ساخته و روانه بازار گردید. فروش بین المللی این مسلسل از سال 1999 آغاز شد و ایالات متحده اولین کشور خارجی استفاده کننده از این مسلسل بود که در سال 1999 این مسلسل را جایگزین مسلسلهای MP5 کرد.

 

 

UMP با کالیبر 45ACP

 

 

1_ump_45.jpg

 

 

UMP با کالیبر 40 S&W

 

 

2_ump_40.jpg

 

 

UMP با کالیبر 9mm

 

 

3_ump_9.jpg

 

 

مکانیسم مسلح شدن UMP فشار غیر مستقیم گاز است. جنس فریم و قاب اسلحه از پلیمر مخصوصی که در تپانچه USP به کار رفته است ، ساخته شده است. UMP دارای چهار وضعیت آتش است: رگبار ، تک تیر ، دو تیر و سه تیر. همچنین این اسلحه از نوع Bolt Hold – Open می باشد. یعنی پس از شلیک آخرین گلوله و جازدن خشاب بعدی ، اسلحه به طور خودکار آماده شلیک میشود و دیگر احتیاجی به عقب کشیدن گلنگدن نیست. در قسمت بالای اسلحه و همچنین در قسمت پایین اسلحه ریل های مخصوصی برای نصب تجهیزات کمکی تعبیه شده است. بر ریل بالا طیف وسیعی از سایتهای اپتیکی نشانه روی مثل Red Dot و یا Reflex Sight قابل نصب است. همچنین در ریل زیر لوله نیز تجهیزاتی مثل نورافکن تاکتیکی ، قبضه جلو و ... قابل نصب است. این اسلحه قابلیت نصب صدا خفه کن نیز دارد. وزن خالی اسلحه 2 KG است. طول اسلحه نیز در حالت باز بودن قنداق 60CM و در حالت بسته بودن قنداق 42CM میباشد. طول لوله اسلحه نیز 200 MM میباشد. مهمات این اسلحه دقیقا مشابه تپانچه USP است. یعنی هر نوع مهماتی که از USP قابل شلیک است از این اسلحه نیز قابل شلیک میباشد. نوع خاصی از مهمات برای این مسلسل دستی طراحی شده است که توان نفوذ در جلیقه های ضد گلوله را نیز دارد. ظرفیت خشاب در کالیبر 45 معادل 25 فشنگ و در کالیبر 40 و 9 میلیمتر معادل 30 فشنگ میباشد. البته این اسلحه از خشابهای 10 تیر نیز استفاده میکند. جنس خشابها نیز از پلیمر بوده و در کاهش وزن کلی اسلحه نقش مهمی را ایفا میکند. حجم آتش UMP در کالیبر 45 معادل 550 گلوله در دقیقه و در کالیبر 9MM معادل 700 گلوله در دقیقه میباشد. برد مفید UMP نیز در حدود 100 متر میباشد.

 

از دارندگان این مسلسل دستی (مثل همیشه) عربستان است که در سال 2005 با مسلسلهای دستی MP5 تعویض شدند. کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز از این مسلسل دستی برای نیروهای پلیس خود استفاده میکنند.

آمریکا در سال 1999 امتیاز ساخت این مسلسل دستی را از آلمان خریداری کرد. هم اکنون در ایالات متحده درنیروهای ویژه پلیسی این کشور از UMP استفاده میشود. همینطور در نیروهای عملیات ویژه USMC. هرچند که نیروهای عادی پلیس در آمریکا هنوز هم از MP5 استفاده میکنند.

 

 

مشخصات کلی مسلسل دستی UMP

 

 

کشور / کارخانه : آلمان / هکلر کخ

سال شروع ساخت : 1990

کالیبر : 45ACP / 40 S&W / 9mm

ظرفیت خشاب : 10 – 25 – 30 فشنگ

طول اسلحه با قنداق بسته و باز : 42CM / 60CM

طول لوله اسلحه : 200 mm

حجم آتش : 550 الی 700 گلوله در دقیقه

برد مفید : 100 متر

کشورهای دارنده : اکثر کشورهایی که از USP استفاده میکنند از استفاده کنندگان این مسلسل دستی میباشند.

 

تهیه و تدوین ترجمه :علی محمدی

منبع: میلیتاری

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...