رفتن به مطلب

طراحی سامانه پردازش داده های کروماتوگرافی (کرومانا) در البرز


z.b

ارسال های توصیه شده

فردیس-ایرنا:

محقق پژوهشگاه مواد وانرژی ایران گفت: نرم افزار جمع آوری و پردازش داده های کروماتوگرافی (کرومانا) در مرکز رشد این پژوهشگاه طراحی و راه اندازی شد.

 

 

IMAGE635044986514538697.jpg

دکتر ˈعلی خانلرخانی ˈ در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: کارکرد سامانه کرومانا این پژوهشگاه مورد تائید مراکز تحقیقاتی بین المللی و معتبر داخلی قرار گرفته و درزمینه فعالیت های آزمایشگاهی دربخش های صنایع نفت ،بهداشت و استاندارد سازی کاربرد دارد.

 

وی به کاربردهای تخصصی این سامانه اشاره کرد وگفت: قابلیت اتصال به تمام دستگاه های کروماتوگرافی ( (GC, HPLC, TLC Scanner، قابل اجرا بر روی تمام نسخه های 32 بیتی ویندوز (Win9x, WinMe, Win2K, WinNT, WinXP) ، کنترل و جمع آوری داده از چهار سیستم کروماتوگرافی بطور همزمان، برخورداری ازامکانات متنوع برای مقایسه کروماتوگرام ها، پردازش داده با قابلیت تنظیم کلیه پارامترها، امکان تغییر کروماتوگرام ها از طریق پارامترهای متد از ویژگی های این سامانه الکترونیکی است.

 

وی ادامه داد: همچنین نمایش همزمان چندین کروماتوگرام و امکان نمایش ترکیب های متنوع ریاضی از آنها، نمایش تمام متغییرهای سخت افزاری کروماتوگراف بر حسب زمان به انتخاب کاربر، انتخاب نمایش اطلاعات مربوط به پیک بر روی کروماتوگرام توسط کاربرو محاسبه پارامترهای مربوط به کارایی ستون از دیگر ویژگی های این سامانه است.

 

این محقق و مجری طرح مذکور گفت: گزارش های مکتوب و چاپی قابل انتقال به نرم افزارهای نشر رومیزی، امکان انتخاب پارامتر اندازه گیری برای محاسبات کالیبراسیون از بین: سطح زیر پیک، ارتفاع پیک یا ریشه دوم ارتفاع پیک، قابلیت اتصال به سیستم مدیریتی بانک های اطلاعاتی رابطه ای، امکان تعریف لیست نمونه با امکان ذخیره سازی و بازیافت ( مناسب برای کار آزمایشگاهی روتین در حجم بالا)، گزارش خطاها وارایه اخطارهای مناسب در حین عمل پردازش جهت آگاه کردن یا راهنمایی کاربر و طبقه بندی و نگهداری کروماتوگرام ها به صورت پروژه ای و به تفکیک کانال (دتکتور) دریافت داده، جهت دسترسی سریع کاربر به آنها، از کاربردهای این نرم افزار می باشد.

 

خانلرخانی با اشاره به راه اندازی و بهره برداری دوباره از بیش از 30 دستگاه کروماتوگرافی قدیمی درپژوهشگاه مواد وانرژی ایران گفت: کروماتوگرافی قدرتمند ترین و متنوع ترین تکنیک در یک آزمایشگاه مدرن تجزیه ای است و به دلیـل اهمیت فوق العاده صنعت نفت و پتروشیمی در کشور و نقش ممتاز این تکنیک در این صنایع می توان گفت دستیابی به دانش پردازش و گزارش داده های کروماتوگرافی یکی از نیازهای پایه این بخش به حساب می آید.

 

وی افزود: بومی کردن نرم افزار کروماتوگرافی و قابلیت استفاده از ماژول های آن در سایر پروژه ها همانند پروژه های فعلی در دست انجام یعنی نرم افزار کروماتوگرافی گازی دو بعدی و کاپیلاری الکتروفورز و مجهز کردن دستگاه های کروماتوگرافی ساخت داخل به نرم افزار بومی از دستاوردهای ویژه این طرح است.

 

مجری طرح کرومانا در خصوص اهمیت طرح نیز خاطر نشان کرد: ظهور ویروس های نسل جدید و هوشمند همانند “استاکس نت” در سال اخیر به خوبی نشان می دهد که وابستگی نرم افزاری به سازکارهای غربی نظیر SCADA و همینطور نرم افزارهایی همچون LabView تا چه پایه می تواند خطرناک باشد و دستاوردهای پژوهشی و صنعتی کشور را در معرض سرقت یا از کار اندازی قرار دهد به همین دلیل جایگزینی آنها با نرم افزار های بومی نقش به سزایی در کاهش این گونه آسیب ها دارد.

 

وی افزود: این سیستم نرم افزاری نمونه مشابه داخلی ندارد و اکنون با توجه به تحریم های بین المللی بومی سازی نرم افزار های علمی-صنعتی که زیر بنای مطالعات در این حوزه ها هستند از اهمیت بالایی برخورداراست .

 

این پژوهشگر با اشاره به سابقه این طرح در ایران و دیگر کشورها گفت: در ایران سابقه نرم افزار پردازشی با جامعیت نرم افزار مورد نظر این طرح وجود ندارد، کارهای صورت پذیرفته توسط مهندسان الکترونیک بوده که صرفا شامل جمع آوری داده از دستگاه های کروماتوگرافی بوده است.

 

منبع: ایرنا

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...