رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

دانلود فیلمنامه ده فرمان کریستف کیشلوفسکی

 

کتاب ده فرمان اثر بی بدیل فیلمساز فقید لهستانی کریستف کیشلوفسکی، فیلمنامهٔ اپیزودهای سریالیست که در سال ۱۹۸۹ به نمایش عموم درآمد. کیشلوفسکی این فیلمنامه ها را با مشارکت "کریستف پیسیویچ"به نگارش در آورد. مجموعه "ده فرمان" جدای نقل ماجرای تاریخی ده فرمان حضرت موسی بوده و وجه تسمیه آن برگرفته از ده دستور آن پیامبر است که به صورت امروزی درآمده اند و به بازتاب آن فرامین در زندگی روزمره پرداخته است.

 

ویژگی‌های کتاب و فیلم

 

داستان‌ها الزاما دینی نیستند و مذهب نقش مهمی در داستان پردازی ایفا نکرده است.

یافتن ارتباط میان نام‌های فرامین و موضوع اپیزودها بسیار مشکل بوده و گاهی نمی‌توان منطق حاکم بر نام‌گذاری فیلم و فرمان‌های حضرت موسی را یافت.

لحن کتاب، بسیار زیبا بوده و در عین سلاست بیان، بسیار پخته است و تخیل خواننده به سادگی راه به منظور نویسنده خواهد برد.

کتاب دیالوگ محور است و البته این تعدد دیالوگ‌ها لطمه‌ای به روند داستان نزده است.

در هر داستان، اشاراتی هرچند کوتاه به سایر قسمت‌ها شده است و دقیق شدن در داستان این رازها و ارتباطات را آشکار می‌کند. گرچه الزامی به درک این روابط برای خواننده وجود ندارد و تنها بازی نویسنده با هوش خواننده است.

این فیلم، هفتمین فیلم برتر دنیا از منظر سینمای معناگراست.

به اذعان کیشلوفسکی در مقدمهٔ کتاب، نگارش فیلم‌نامه‌ها با همفکری پیسیویچ، یک‌سال به طول انجامیده که بیان وی از چگونگی خلق اثر عینا نقل خواهد شد:

"نگارش فیلم‌نامه یک‌سال به طول انجامید، آن‌ها را یکی پس از دیگری نوشتیم. شب‌های زیادی را در کنار یکدیگر در آشپزخانهٔ منزل پیسیویچ در اتاق کوچک پر از دود سیگار من گذراندیم. ساختن فیلم‌ها یک سال و دو ماه طول کشید. ولی از آن زمان مدت زیادی می‌گذرد. حالا فقط فیلم‌ها باقی مانده‌اند، که بیشتر از حد تصور ما با استقبال روبرو شده‌اند، گرچه واقعا دلیل این استقبال را نمی‌دانیم!".

بیان کتاب محاوره‌ای و شکسته بوده و در عین حال به هنگام فضاسازی رنگ و بو عوض کرده و کتاب به زبان اصیل داستان نویسی پایبند می‌ماند.

بیان خاص کیشلوفسکی از این سریال جلب توجه می کند: "با شروع این کار دیگر از پیرامون آدم‌ها دل کندم و آمدم به درون آدم ها.".

کیشلوفسکی و پیسویچ فیلمنامه‌نویسان مجموعه بودند و قرار بود ده کارگردان مختلف این ده قسمت را بسازند. اما کیشلوفسکی خود را ناتوان از کنترل همه پروژه یافت و سرانجام تمام قسمت‌ها را او کارگردانی کرد و تنها مدیران فیلمبرداری متفاوت بودند.

برگردان روان و زیبای عرفان ثابتی به فهم ساده‌تر این کتاب کمک شایانی کرده است.

 

برای دانلود فیلمنامه ده فرمان کریستف کیشلوفسکی به لینک زیر مراجعه فرمایید :

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

پسورد : www.readbook.ir

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...