رفتن به مطلب

حضور عناصر تزیینی ایرانی در روند شکل گیری تزیینات معماری سلجوقیان روم در آسیای صغیر


ارسال های توصیه شده

چکیده:

 

با شکست سلجوقیان ایران به دست خوارزمشاهیان در سال 536 هجری،گر چه دولت خوارزمشاهیان (470-628 هجری)گسترش یافت اما به زودی با شروع حملات مغول ها ناپایدار گردید.اولین حملات مغول ها در سال 616 هجری به قلمرو خوارزمشاهیان منجر به بی ثباتی خراسان و دیگر مناطق ایران گردید.در این حملات خراسان - مهم ترین مرکز علم و ادب و هنر - بیش از هر جای دیگری آسیب دید و همین امر سبب کوچ بسیاری از ادبا و هنرمندان ایرانی به سرزمین آسیای صغیر شد.آسیای صغیر در آن دوره تحت حکومت شاخه ای از سلوجقیان به "سلجوقیان روم"(470-700 هجری) بود.حضور هنرمندان ایرانی باعث شد تا شاکله ی هنری آن ها براساس هنری و فرهنگی ایران به خصوص سبک خراسان،در شهرهای قونیه،قیصریه،ارض روم و...شکل بگیرد و شاهد شکوفایی و گسترش این سرزمین در تمام ابعاد فرهنگی و تداوم سبک هنری تزیینی خراسان باشیم.

 

به همین منظور در این مقاله برای نمونه تعدادی از نقوش ایرانی که در شکل گیری نقوش تزیینی آثار معماری سلجوقیان روم نقش مهمی داشته،مورد بررسی قرار می گیرد.

 

 

مشخصات مقاله:مقاله در 5 صفحه به قلم دکتر محمد خزائی(دانشیار دانشکده هنر،دانشگاه تربیت مدرس)،منبع کتاب ماه هنر فروردین و اردیبهشت ماه 1386

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...