رفتن به مطلب

محلۀ هیسان در هنگ کنگ


ارسال های توصیه شده

ساختمان بلندمرتبۀ حفره دار هنگ کنگ طراحی شده توسط کان پدرسن فاکس، باغ‌ها و جریان هوایی تازه برای خط آسمانی شلوغ به ارمغان می‌‌آورد.

پروژه‌: محلۀ هیسان در هنگ کنگ

کارفرما: شرکت توسعه هیسان

معماران: کان پدرسن فاکس (KPF) و همکاران، نیویورک و ربرت ویت لاک، AIA, ویلیام لویی، FAIA, پول کتز، بروس خیشه، چارلز ایپولیتو، نتان وانگ، فرناندو فلورس، فلورانس چان، دنیل دادویان، رولند کنگ

معماران همکار: دنیس لاو و مهندسین و معماران ان جی‌ چان

طراحی داخلی‌ : بنوی

مهندس تأسیسات و انتقالات عمودی: پارسوتر برنیکرهوف آسیا

مهندس سازه: مینهاردت

مهندس پایداری: آروپ

طراحی منظر: اوربیس

طراح روشنائی: شرکت روشنائی و همکاران

دیوارهای خارجی‌: طراح و نماکار ALT, جوزف گارتز

مشاور آکوستیک: شن میلسم و یلکه

مشاور علائم: گرافیا برندز

نقشه بردار: دیوید لنگدون

پیمانکار کلّ: ساخت و ساز گمن

ارائه دهندگان: خانه ویژوال

نرم افزار: اتوکد و راینو

ابعاد: ۶۶۵۱۱ متر مربع (۷۱۵۰۹۱۷ فوت مربع)

مصالح و منابع:

چسب، پوشش‌ها و درزگیرها: پوشش آلومینیومی PPG

دیوار پرده ای: Permasteelisa

درب ها:dorma

شیشه: شیشه‌های جنوب چین (csg)

 

memarinews-B91D-01.jpg

 

ساختمان بلندمرتبۀ حفره دار هنگ کنگ طراحی شده توسط کان پدرسن فاکس، باغ‌ها و جریان هوایی تازه برای خط آسمانی شلوغ به ارمغان می‌‌آورد.

 

در محلۀ هیسان، باغ‌های آسمانی، فضای سبز مورد نیاز را به بندر گذرگاهی سایت می‌‌رساند. پشت بغل‌های متحرک در دیوار تیغه‌ای پرمیس تیلیسا، جریان هوایی را نه تنها از میان وُیدهای ساختمان بلکه در طراحی داخلی‌ هم تضمین می‌‌کند.

 

memarinews-B91D-02.jpg

 

در دنیای طراحی که دستاورد‌ها و پیشرفت‌های معماری به صورتی فعال جریان دارد، طرح نامتداول محلۀ هیسان، نتیجۀ حرکتی‌ معمارانه الهام گرفته از دست‌نوشته هایی در یک دفتر یاداشت میان فیلم‌های پخش شده در پروازی به سوی آسیا می‌‌باشد.

 

باغ‌های بلندمرتبه در حجمی با ۷۱۶ هزار فوت مربع و ۳۶ طبقه آسمانخراش نفوذ کرده است؛ در حالی‌ که بلوک‌های اداری و فروشگاه‌ها در یک الگوی بلندمرتبۀ جدید، از اولین نمونه‌های ساخته شده به این شکل در هنگ کنگ و شاید جهان را جا به جا می‌‌کند.

 

معماران در دفتر کان پدرسن فاکس بیشتر بر اساس خدمات فعالیّت می‌‌کنند تا اصول نبوغ و رواج توجه به پیشنهادات کارفرما؛ معمار می‌‌شنود و جذب می‌‌کند پاسخی در یک فرآیند طراحی پویا از بازگوی‌های متعدد.

 

memarinews-B91D-03.jpg

 

تحت تاثیر یک طرح پیشنهادی قبلی‌، کارفرماهایشان، ریاست قبلی‌ هیسان، پتر لی‌، می‌‌گوید که خواستار پایدارترین ساختمان در هنگ کنگ می‌‌باشد. آیا راهکاری وجود دارد که هوا را از میان ساختمان حرکت داده تا خیابان‌های محصور اطراف را تازه کرده و طراوت دهد؟ او می‌‌خواست نسیم‌های شمالی در فصول سبز را زمانی‌ که بندرگاه گذرگاهی در همسایگی که امروزه به صورت حجیمی توسط فروشگاه‌ها و دفاتر پر شده، باغ‌ را فرا خواند.

 

memarinews-B91D-04.jpg

 

در تلاشی مشترک، مدیریت KPF بیل لویی، FAIA, پاول کتز و رعب ویتلاک و AIA, باغ‌های آسمانی را که در ساختمان پلاتینی LEED در طبقات متعدد رسوخ می‌‌کند، ارائه داد. نسبت طبقه به محوطه به صورت ثابت باقی‌ می‌‌ماند ولی‌ ساختمان در بعد Z ارتفاع بیشتری پیدا کرده در حالی‌ که با مکعب هایی از فروشگاه‌های جزء، دفاتر و فضای باز بر روی هم انباشته شده اند.

 

تمامی بلوک‌ها توسط فضاهای خارجی‌ که به هرکدام از بلوک‌ها شخصیت جداگانه می‌‌دهد، به کار گرفته می‌‌شود. کاربران می‌‌توانند از دفاتر یا فروشگاه‌ها برای خوش گذرانی‌ و تفریح به یک باغ شهری دارای نسیمی ملایم و دیدی زیبا رهایی یابند. این ساختمان تنها یک بنای سنگی‌ یکپارچۀ تک کاربری حفره دار شده توسط تعدادی سوراخ نمی‌‌باشد.

 

memarinews-B91D-06.jpg

 

هنگ کنگ به خودی خود آفرینشی مستعمراتی در قرن ۱۹ می‌‌باشد ولی‌ پدیده‌ای جدید به عنوان یک چراغ خوراک پزی تجاری پرفشار، می‌‌باشد و توسعۀ شهری زیاد از محیطی‌ نیمه روستایی تا فوق شهرسازی، گونه‌های ساختمانی جدیدی را تولید کرده است. با بالا رفتن ارزش‌های زمین، تکامل معمارانه و شهرسازیِ شهر تسریع شده است.

 

ارزش‌های حقیقی‌ بالای ملک، توسعه دهندگان را به ساخت و ساز تحریک می‌‌کند در حالی‌ که شهری عمودی را به صورتی مسلط به همراه فروشگاه‌های جزء ایجاد می‌‌کند. به گفته‌ لویی، مراکز فروشگاهی در هنگ کنگ عمد‌تاً مربوط به ورزش می‌‌باشند.

 

یک شبکۀ جدید از پل‌های ارتباطی‌ میان ساختمان تازه احداث شده به طبقات فوقانی ارزش بیشتری را افزوده و فرصت هایی برای فروشگاه‌های خرد جایی که هرگز قبلاً به آنجا نرفته، می‌‌دهد.

 

memarinews-B91D-08.jpg

 

این برج توسط وُیدهایی که جریان هوا را از میان جرم ساختمان افزایش می‌‌دهند، سوراخ شده و در پوششی از شیشۀ ساخت جنوب چین می‌‌باشد که یک مرکز فروشگاهی جزء چند طبقه را به همراه دفاتر در بالایش نگه می‌‌دارد.

 

یک عامل در ایجاد مراکز فروشگاهی جزء چند طبقه، مانند محلۀ هیسان، در هنگ کنگ، نیاز به فضاهای عمومی دارای تهویۀ هوا برای فرار از مسکن‌های مدرن آپارتمان نشین می‌‌باشد.

 

در درجۀ اول به دلیل ارزش فضای فروشگاهی جزء در طبقات بالا، معماری در هنگ کنگ، موضوع پیچیدگی‌ در بعد عمودی می‌‌باشد و نه تنها موضوع بالاروی از یک پلان همکف، ویت لاک، کسی‌ که معمار پروژه می‌‌باشد، می‌‌گوید: مردم در هنگ کنگ خط سیرهای عمودی پیچیده را می‌‌پذیرند.

 

memarinews-B91D-09.jpg

 

با جذب پیشنهاد کارفرما، معماران پروژه‌ حجم بسته و سخت برج‌های تیپ مانند را شکست در حالی‌ که به ساختمان نوعی از فضای مکث سوئیسی می‌‌بخشد. برنامۀ سادة یک برج اداری که بر روی پایه‌ای تجاری نشسته سابقه‌ای طولانی‌ در هنگ کنگ دارد که تقریباً در منطقه بندی شهر نوشته شده است. در بندر گذرگاهی، این زمینه است که دارای پیچیدگی‌ می‌‌باشد و درخواستهای چند گانه را به طرح اعمال می‌‌کند.

 

این سایت ذوزنقه‌ای با خیابان هنسی به سمت شمال و پر شده از ساختمان‌های بلندمرتبۀ تجاری می‌‌باشد و با کوچه‌ای باریک مملو از ساختمان‌های کم ارتفاع ساخته شده در دهۀ ۳۰ به سمت جنوب مواجه می‌‌شود.

 

این سایت در میان دو ایستگاه شلوغ از خطوط متروی هنگ کنگ که مرتباً این محدوده را از مردم سرشار می‌‌کند، واقع شده است.

 

ساختمان نیاز به دسترسی‌ راحت و سریع به هرکدام از ایستگاه‌ها به مانند مسیری آشکار و در دسترس میانشان دارد. به گفته‌ ویت لاک، ۹۰ درصد مردم از مترو بالا می‌‌آیند. معماران می‌‌بایست از باز بودن، روان بودن و مستقیم بودن دسترسی‌ به مترو‌ها اطمینان حاصل می‌‌کردند تا این که سیل جمعیت بتواند به داخل ساختمان موج زند و طبقات پایین را توسط خریداران برنگیزاند.

 

memarinews-B91D-10.jpg

 

اولین محدوده فضایی قابل بررسی‌، جدایی ظریف کارکنان که به برج اداری هدایت می‌‌شوند از خریداران که به سمت نه طبقه از فضاهای فروشگاهی جزء در طبقة پایینی حرکت می‌‌کنند، بود. این رفت و آمد به دفاتر از آسانسورهای اختصاصی واقع در لبۀ صفحۀ طبقه شروع شده و به یک لابی در طبقات فوقانی بالا می‌‌رود که به عنوان طبقۀ انتقال به برج اداری عمل می‌‌کند.

 

memarinews-B91D-11.jpg

 

خریداران که از مترو وارد محوطه می‌‌شوند، فوراً با پله برقی‌‌ها در حیاط داخلی‌ در زیرزمین مواجه می‌‌شوند که آن‌ها را به طبقات فروشگاه‌های جزء هدایت می‌‌کند. خریداران همچنین می‌‌توانند از آسانسورها یا پله برقی‌‌های سریع السیر که بر نمای جلویی ساختمان اضافه شده، مانند مرکز ژرژپمپیدو در پاریس، استفاده کنند.

 

memarinews-B91D-11.jpg

 

طبقۀ فروشگاه‌های جزء، تخلخل و حفره هایی اسفنج مانند را دارا می‌‌باشد. طراحان مرکز خرید را به دو بخش نه طبقه در طبقۀ پایینی (شامل دو طبقۀ زیرزمین) و نه طبقه در مکعب بالایی تقسیم کرده اند.

 

در یکی‌ از رنجش‌های فضایی بزرگ در مراکز خرید مدرن، پله‌های برقی‌ در میان سکوهایی با صفحه‌ای منحنی و ارگانیک اطراف آتریوم‌های مرکزی طراحی شده بالا می‌‌روند تا از یکنواختی طبقات انباشته شده روی هم جلوگیری کند.

 

معماران این طبقات فروشگاه‌های جزء را تغییر مکان داده و تراس هایی که مشرف به ویدی با مقطعی عمودی با جلوه‌های ویژه را خلق می‌‌کند و به گفته‌ کتز، در کیفیتی پر پیچ و خم که چیزی شبیه به پیرانسین (نام کوهی در یونان مختص الهه شعر) را نتیجه می‌‌دهد.

 

بازدیدکنندگان در میان فضا از طریق پله‌های برقی‌ که به موقعیت دیگری در پلان و در وسط طبقه منتقل می‌‌شوند، حرکت می‌‌کنند؛ در حالی‌ که تجربۀ خود را مجدداً تنظیم می‌‌کنند و خریداران دوباره و دوباره شروع به بالا رفتن می‌‌کنند.

 

memarinews-B91D-13.jpg

 

هر کدام از سطوح خرید در پلان به همراه فروشگاه‌های گران تر و کوچک تر در بلوک پایینی منحصر به فرد می‌‌باشند. یک فروشگاه کتاب دو طبقۀ ۲۴ ساعته مانند یک آهن ربا در طبقۀ بالایی عمل می‌‌کند.

 

ولی‌ آخرین جاذبه، رستوران‌ها در سه‌ طبقۀ بالایی می‌‌باشند و یک حیاط تغذیه یک طبقه پایین تر که به دو روش کار می‌‌کند: رستوران‌ها مردم را از طریق فروشگاه‌های جزء به بالا و کارکنان دفاتر را به پایین از دفاتر بالا جذب می‌‌کنند.

 

لویی می‌‌گوید: "خوردن در خرده فروشی‌های هنگ کنگ همه‌چیز می‌‌باشد." بازدیدکنندگان می‌‌توانند توسط باغ‌های آسمانی در همسایگی فروشگاه‌ها از ساختمان خارج شوند و در محیط پارک مانند اطراف بنشینند.

 

توسعه دهندگان خواهان قابلیت برنامه ریزی برای طبقۀ بالایی بودند که اکنون برای فروشگاه‌های جزء و همچنین برای دفاتر با توجه به فرصت‌های بازار به کار برده می‌‌شود. معماران این طبقه را به مانند فضایی آونگ مانند و قابل تغییر طراحی می‌‌کردند.

 

برج اداری بالایی با قابلیت انعطاف مشابه، ساخته شد تا اگر که توسعه‌ دهندگان قادر به دستیابی حقوق هوایی از ساختمان‌های همسایه شدند، طبقات بیشتری به راحتی‌ توسط امتداد هستۀ آسانسور بتوان به آن اضافه نمود. ویت لاک می‌‌گوید:"ایدۀ مربوط به پایداری، تغییرشکل در طول زمان می‌‌باشد تا در نتیجۀ آن نیازی به بازسازی وجود نداشته باشد."

 

memarinews-B91D-14.jpg

 

KPF اغلب از هنر اختلاط رنگ‌ها به عنوان یک استراتژی برای ایجاد انعطاف پذیری در ساختمان‌هایش استفاده می‌‌کند و احجام یکپارچه را به بخش‌های مختلف می‌‌شکند تا این که عملکردهای داخلی‌ بتوانند جداگانه و هرکدام دارای هویت باشند. در محلۀ هیسان، طبقۀ پایینی، مراکز خرید و برج اداری را مشخص می‌‌کند ولی‌ بخش‌های بالایی طبقه می‌‌توانند هر کاربری‌ای را به خود بگیرند.

 

این ساختمان شبیه به یک پیستون می‌‌باشد که می‌‌تواند با توجه به فروشگاه‌های مربوط به خرده فروشان و دفاتر به بالا و پایین حرکت کند.

 

memarinews-B91D-15.jpg

 

این نشانۀ موفقیت ساختمان می‌‌باشد که شرکت اپل با گرایش خود به موقعیت‌های مناسب، در حال حاضر برجسته‌ترین گوشه مکعب در مجاورت خیابان را اشغال کرده است.

 

ویت لاک می‌‌گوید:"بسیاری از مردم خواستار آمدن به محلۀ هیسان در زمانی‌ که باز می‌‌باشد، هستند تا بلیت‌ها را خریداری کنند. این یک رویداد است." در شهری با ۷تا۸ میلیون جمعیت، نیم میلیون نفر برای بازدید از اولین روز بازگشایی محلۀ هیسان آمدند. تمام ساختمان به یک مکان اجتماعی تبدیل شد.

 

memarinews-B91D-15%281%29.jpg

 

منبع: معماری نیوز

  • Like 1
لینک به دیدگاه
×
×
  • اضافه کردن...