رفتن به مطلب

جنگنده هندی تجاس


ارسال های توصیه شده

جنگنده ي تجاس

LCAPh1.jpg

 

دروازه ي ورود هند به صنعت هوانوردي

 

 

معرفي و تاريخچه :

 

هندوستان کار بر روي ساخت جنگنده ي تهاجمي سبک ( Light Combat Aircraft LCA ) را از سال 1983 آغاز نمود .

 

در سال 2003 اين هواپيما تجاس ( به معناي تششع و پرتو ) نام گذاري شد و اعلام گشت به عنوان جنگنده ي تهاجمي و چندمنظوره ي سبک و ارزان قيمت ، جايگزين ناوگان قديمي ميگ 21 ها مي شود .

صنايع هواپيماسازي هندوستان ( HAL ) و آژانس توسعه ي هوانوردي هندوستان ( ADA ) به عنوان مشارکت کنندگان اصلي ، طراحي و ساخت اين هواپيما را بر عهده گرفتند .

 

تجاس اولين پرواز رسمي خود را در 4 جولاي 2001 انجام داده و برنامه ريزي ورود به خدمت آن براي سال 2010 در نظر گرفته شده است .

 

 

برخي از قسمت هاي اصلي و ويژگي هاي طرح :

 

 

_ انتخاب بال دلتا

 

_ سيستم کنترل ديجيتالي پرواز با سيم fly by wire

 

_ اويونيک توسعه يافته

 

_ استفاده ي گسترده از مواد سبک کامپوزيتي

 

_ نمايشگر هاي ديجيتالي چند منظوره ي کابين

 

_ رادار چند حالته multi - mode

 

_ FLIR system , laser designator pod

 

_ سيستم هاي ناوبري اينرسيايي ring laser gyro

 

_ سيستم هاي ارتباطي مقاوم در برابر جمينگ

 

4-tejas-aircraft.jpg

 

روند آغاز طرح :

 

 

برنامه ي ساخت تجاس با تاخير هاي زيادي مواجه شد که باعث شد تکميل آن يک دهه ي ديگر تمديد شود .

اولين بار در سال 1990 مشکلات ناشي از نبود تکنولوژي ساخت برخي از قسمت هاي حساس هواپيما ، باعث توقف پروژه شد .

اينگونه شد که هندي ها به منظور به دست آوردن و تثبيت تکنولوژي هاي اوليه ي ساخت جنگنده ، شروع به ساخت 2 جنگنده ي ساده تر و در واقع تثبيت کننده ي توانايي اين کشور کردند

( همانند آنچه که نيروي هوايي ايران انجام داد که طي آن جنگنده هاي آذرخش و صاعقه تنها به جهت تثبيت تکنولوژي براي ساخت يک جنگنده ي پيشرفته در کلاس اف18 انجام داده است )

 

اولين نمونه از اين هواپيما در سال 1995 رونمايي شد ولي اندکي نگذشت که به دليل مشکلات ناشي از سيستم هاي کنترل پرواز و استفاده ي نامطلوب از مواد کامپوزيتي در بدنه ، هواپيما زمينگير شد .

 

مشکل بعدي سر راه اين هواپيما در سال 1998 رخ داد . در اين زمان بود که آزمايشات هسته اي هند ، آمريکا را وادار کرد تا مجازاتي را عليه هندوستان وضع کند و اين چنين شد که

موتور هاي جنرال الکتريک توربوفن انتخابي براي تجاس با نام F-404 به هند صادر نشد . همچنين شرکت لاکهيد مارتين هم از همکاري در رابطه با سيستم کنترل پرواز اين هواپيما منع شد .

اين تنبيه ها سبب شد هندي ها به جهت دستيابي به فناوري هاي مورد نياز و بومي سازي آن ها ، سرمايه گذاري هاي زيادي کنند و در نهايت تلاش ها به ساخت موتور داخلي kaveri انجاميد .

 

اولين نمونه از سري جنگنده هاي اثباتگر فناوري هند با نام ( TD-1 (Technology Demonstrator در سال 2001 به پرواز در آمد . مدل بعدي آن TD-2 و مدل هاي ديگر نظير PV-1 / 2 / 3 نيز پس از آن آزمايش شدند . آزمايشات ديگر به سرعت ادامه يافت و در نهايت نمونه ي درياپايه ( PV-4 ) و آموزشي( PV-5 ) نيز تست شدند .

 

قرار است آزمايشات تسليحات سري جنگنده هاي تجاس نيز امسال انجام پذيرد اما به نظر نمي رسد تجاس به طور کامل تا سال 2010 ، رسما وارد خدمت شود .

 

lca_schem_01.gif

 

انواع مدل هاي تجاس :

 

_ LCA-TD-1:اولين پيش نمونه ي توليدي با موتور جنرال الکتريک F404-F2J3

 

_ LCA-TD-2:دومين پيش نمونه ي اثباتگر فناوري

 

_ LCA-PV-1 and PV-2:مدل اوليه ي تک سرنشينه

 

_ LCA-PV-3:نمونه ي بسيار شبيه به مدل اصلي که قابليت سوخت گيري هوا به هوا را دارد .

 

_ LCA-PV-4:نوع درياپايه ي تک سرنشينه

 

_ LCA-PV-5:پيش نمونه ي دو سرنشينه و آموزشي

 

_ Tejas:مدل اصلي ساخته شده براي نيروي هوايي هند

 

_ Navy model:مدل دريايي با بهينه سازي هايي مثل تقويت ارابه ي فرود و طراحي مجدد بدنه به جهت انطباق با ناوهواپيمابر

 

_ MCA:طرح ابتدايي ساخت جنگنده ميان وزن با قابليت هاي پنهانکاري و داراي موتور مجهز به تغيير دهنده هاي بردار رانش

 

1-tejas.jpg

 

مشخصات اصلي :

 

خدمه : يک نفر

قيمت پايه : 21 ميليون دلار

طول : 13.20 متر

عرض : 8.20 متر

ارتفاع : 4.40 متر

مساحت بال : 38.4 متر مربع

وزن خالي : 5500 کيلوگرم

وزن معمولي : 8500 کيلوگرم

وزن حداکثر هنگام برخاست : 12500 کيلوگرم

وزن سوخت : 3000 ليتر ( داخلي ) 4000 ليتر ( خارجي )

حداکثر وزن تسليحات در هنگام بارگذاري : 4000 کيلوگرم

 

نيروي محرکه :

 

يک دستگاه موتور General Electric F404-F2J3 يا F404-IN20 turbofan ( مدل اوليه )

GTRE GTX-35VS Kaveri turbofan ( مدل اصلي )

 

کشش :

 

(F404-F2J3 : 18,100 lb (80.50 kN

 

(F404-IN20 : 18,700 lb (83.18 kN

 

(GTX-35VS : 20,200 lb (89.86 kN

 

حداکثر سرعت : 1.8 ماخ در ارتفاع 11 کيلومتري

سقف پرواز : 15250 متر

برد : 850 کيلومتر

نرخ اوجگيري : نامعلوم

آستانه ي محدوديت g جي : 9+ / 3.5-

 

تسليحات :

 

يک عدد مسلسل 23 ميليمتري GSh-23 داراي 220 تير فشنگ

موشک هاي هوا به هوا شامل R-77/AA-12 Adder, R-73/AA-11 Archer, BVRAAM

موشک هاي هوا به زمين شامل بيش از 2 موشک کروز يا موشک ضد کشتي

بمب ها شامل انواع بمب هاي هدايت ليزري ، سقوط آزاد ، سنگر شکن

داراي 8 مقر خارجي براي نصب انواع موارد فوق

 

کاربران : نيروي هوايي هند / اسکادران دريايي نيروي هوايي هند

 

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

نجف47

لینک به دیدگاه

جنگنده تجاس یک جنگنده تک سرنشین و یک موتوره ساخت صنایع هوایی هندوستان است که برنامه اصلی طراحی و ساخت آن به اوایل دهه 80 میلادی به منظور جایگزینی جنگنده های میگ 21 نیروی هوایی هند برمی گردد.

این جنگنده از یک دستگاه موتور f-404 ساخت شرکت جنرال الکتریک نیرو می گیرد که قدرتی در حدود 53.9 کیلونات در حال عادی و 85 کیلونات در حالت پس سوز برای این جنگنده فراهم می کند. این موتور روی هواپیماهایی چون اف 117 نیز به کار گرفته شده است. بیشترین سرعت این جنگنده 1.8 ماخ (2376 کیلومتر بر ساعت) و ارتفاع پروازی در حدود 16500 متر می باشد.

در زمینه رادار، هندوستان با مشارکت برخی کشورها دست به تولید مدلی از رادار با برد کشف اهداف هوایی و زمینی در حدود 150 کیلومتر و برای اهداف دریایی در حدود 300 کیلومتر ، زده است. در بخش سیستم های هشداردهنده نیز صنایع دفاعی و الکترونیکی هندوستان تعدادی سیستم‌های هشداردهنده نزدیک شدن موشک و هشداردهنده در زمینه رادارهای موشکهای سام را برای این جنگنده طراحی و ساخته است.

در ساخت بدنه از طراحی بال مثلثی بدون دم شبیه به میراژ 2000 فرانسوی الگوبرداری شده و جنس بدنه این هواپیما ترکیبی از آلومینیوم ، تیتانیوم و کامپوزیت و کربن فیبریک است. تجاس قابلیت حمل 4000 کیلوگرم انواع بمب و موشک را دارد که از جمله این تسلیحات می توان به موشک هدایت گرمایی روسی آر- 73 و موشک هدایت راداری آر-77 و موشکهای هوا به سطح کا اچ 59 و کا اچ 31 اشاره کرد.

برد این جنگنده بدون سوختگیری هوایی 3000 کیلومتر می باشد.

لینک به دیدگاه

65.jpeg

یک جنگنده سبک چند منظوره است که توسط هند ساخته شده است. این جت که بدون دم ساخته شده است ، از طرح بال دلتا استفاده می کند . نیروی پیشران این جنگنده به وسیله یک موتور تامین می شود. طراحی این جت به دهه 80 میلادی بر می گردد ، جایی که هند برنامه ای برای ساخت جنگنده ای سبک وزن برای جایگزینی میگ 21 هایش تدوین کرد ، که این پروژه بعد ها نام تجاس (Tejas) را از آن خود کرد. معنای این اسم ، "درخشندگی " است .

این جنگنده از طرح بال دلتایی بدون کانارد و یا دم عقبی (tailplane) است و تنها از یک باله پشتی بهره می گیرد . طراحی این پرنده از در هم ریختن تکنولوژی هایی نظیر relaxed static stability ، کنترل سیمی ، رادار چند حالته ، سیستم های آوینیک دیجیتالی ، بدنه کامپوزیتی و flat rated engine حاصل شده است .

تجاس دومین جنگنده ما فوق صوت بومی صنایع هوایی هندوستان پس از هال ماروت HAL Marut است . نیروی هوایی هند گزارشی مبنی بر نیاز به 200 جنگنده آموزشی تک صندلی و 20 جنگنده آموزشی 2 صندلی را در گذشته ارائه داده بود ، در حالیکه نیروی دریایی هند به 40 فروند تک سرنشین برای جایگزین کردن FRS.51 ها و T60 نیاز داشت . زمان استفاده این جنگنده توسط خلبانان هندی سال 2011 عنوان شده بود ، البته زمان نهایی عملیاتی شدن این پرنده سال 2013 خواهد بود.

270px-HAL_Tejas_AeroIndia-2009.JPG

 

 

تسلیحات و اقدامات متقابل جنگنده چایک تک موتوره ی تجاس.

این جنگنده دارای هشت جایگاه خارجی حمل سلاح است،سه جایگاه زیر هر بال ، یکی در مکز بدنه و دیگری زیر ورودی هوای سمت چپ.این هواپیما دارای توپ خودکار دوقلوی GSH-23 است که سرعت دهانه ی آن برابر است با 750 متر بر ثانیه و سرعت شلیک آن 50 تیر در دقیقه است.این توپ زیر ورودی هوای سمت راست نصب شده است.

این هواپیما میتواند به موشک های هوا به هوا،هوا به زمین،ضد کشتی،مهمات هدایت شونده دقیق،راکت ها و بمب های سقوط آزاد مسلح شود.میتوان غلاف های جنگ الکترونیک،هدفگذاری،شناسایی و آموزشی را نیز در جایگاه های حمل سلاح وصل نمود.در صورت نیاز تانک های حمل سوخت را هم میتواند استفاده کند.

در اکتبر سال 2007 جنگنده ی تجاس موشک R-73 را با موفقیت تست کرد.موشک R-73 (با نام ناتوAA-11 Archer) موشکی کوتاه برد حرارتی است و قادر به رهگیری هدفی با ارتفاع 0.02 KM الی 20 KM و سرعتی برابر با 2500 کیلومتر بر ساعت را رهگیری کند،این موشک قادر به تحمل 12G فشار است.

دولت هند موشک برد متوسط DERBY ساخت شرکت رافائل اسرائیل را برای 200 جنگنده ی تجاس تهیه کرده است.همچنین در نظر دارند موشک ASTRA را جایگزین موشک DERBY کنند و برای سرعت بخشیدن به این پرژه در تاریخ سپتامبر 2011 آن را بر روی جنگنده تجاس تست کردند.

تجهیزات جنگ الکترونیک این هواپیما توسط شرکت ASIEO واقع در شهر بنگلور ساخته شده است که شامل گیرنده هشدار راداری و جمر،هشدار دهنده لیزری،هشدار دهنده نزدیک شدن موشک و چف و فلیر است.

 

سفارشات

 

  • برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    40 LCA MK 1 هواپیما بر اساس سفارش. برنامه ای برای سفارش LCA MK هواپیما 2 برای 10 اسکادران (حدود 180 هواپیما کل) پس از اتمام تولید از LCA MK 1
  • برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    :سفارش برای شش LCAS دریایی در هزینه تقریبی 31.09 میلیون دلار در هواپیما امضا
    برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    نیروی دریایی هند یک نیاز برای 50 Tejas هواپیما

 

مدل ها:

 

 

_ LCA-TD-1:اولین پیش نمونه ی تولیدی با موتور جنرال الکتریک F404-F2J3

_ LCA-TD-2:دومین پیش نمونه ی اثباتگر فناوری

_ LCA-PV-1 and PV-2:مدل اولیه ی تک سرنشینه

_ LCA-PV-3:نمونه ی بسیار شبیه به مدل اصلی که قابلیت سوخت گیری هوا به هوا را دارد .

_ LCA-PV-4:نوع دریاپایه ی تک سرنشینه

_ LCA-PV-5:پیش نمونه ی دو سرنشینه و آموزشی

_ Tejas:مدل اصلی ساخته شده برای نیروی هوایی هند

_ Navy model:مدل دریایی با بهینه سازی هایی مثل تقویت ارابه ی فرود و طراحی مجدد بدنه به جهت انطباق با ناوهواپیمابر

_ MCA:طرح ابتدایی ساخت جنگنده میان وزن با قابلیت های پنهانکاری و دارای موتور مجهز به تغییر دهنده های بردار رانش

 

 

مشخصات

 

نقش: جنگنده چند منظوره

خدمه:1

کشور سازنده: هندوستان

توسعه دهنده: صنعت هوانوردی هندوستان (hal)

طراح: ازانس توسعه هوانوردی

اولین پرواز: 4 ژانویه 2001

وضعیعت: در حال تولید

کاربران : نیروی هوایی و دریایی هند

تعداد ساخته شده: 13 نمونه

هزینه برنامه : 1.2 میلیارد دلار امریکا

قیمت: 31 میلیون دلار

طول:13.20 متر

عرض :8.20

ارتفاع:4.40

مساحت بال ها: 38.4

وزن خالی:5680

وزن پر:9500

حداکثر وزن برخواست: 13500

پیشرانه : 1 ×

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

رانش خشک: 53.9 کیلونیوتن (12،100 پوند)

رانش با

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
: 85 کیلونیوتن (19،000 پوند)

ظرفیت سوخت داخلی: 2،458 کیلوگرم

ظرفیت سوخت خارجی: 2 * 1،200 لیتر مخزن قطره در داخل کشتی، 1 عدد قطره مخزن 725 لیتری در زیر بدنه

کارایی

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
: 1.8 ماخ (1،920 کیلومتر / ساعت)؛ (CAS) در ارتفاع بالا

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
: 850 کیلومتر (530 مایل) بدون سوخت گیری

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
: 300 کیلومتر (186 مایل)

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
: 3،000 کیلومتر (1،840 مایل)

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
: 15،250 متر (50،000 فوت)

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
: 247 کیلوگرم / متر مربع (50.7 پوند / فوت مربع)

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
: 1.07

گرم محدودیت: +8 / -3.5 گرم

جنگ افزار

 

اسلحه: 1 × 23 میلی متر دو بشکه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
توپ با 220 فشنگ نصب شده .

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
: 8 کل بازدید ها: 1 × زیر سمت پورت تنه مصرف برای هدف قرار دادن غلاف، 6 × زیر بال و 1 × زیر بدنه با ظرفیت 4،000 کیلوگرم سوخت خارجی و مهمات

موشک:

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
ME (موشک هدایت بن بست تلویزیون)

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
MK (هدایت لیزری بن بست موشکی)

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

بمب:

 

بمب های هدایت لیزری KAB-1500L

GBU-16 Paveway II

FAB-250

مواد منفجره هوا به سوخت را ODAB 500PM

ZAB-250/350 بمب آتش زا

BetAB 500Shp با قدرت بمب های بتن پر سر و صدا

بمب گنگ

 

OFAB-250-270 بمب های گنگ

OFAB-100-120 بمب های گنگ

RBK-500 سهام بمب خوشه ای

جایگاه حمل تسلیحات:

6 عدد زیر بال ها و 2 تا زیر بدنه

 

 

 

220px-AeroIndia-09_HAL_Tejas.jpg

index%7E1.jpeg

 

 

مترجمین:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

سالار اسلامی

منابع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

.http://en.wikipedia.org/wiki/HAL_LCA

لینک به دیدگاه

سنسورها و رادار توسعه داده شده توسط شرکت علوم هوانوردی هندوستان (با مسئولیت محدود) (HAL)

موسسه تحقیق و توسعه الکترونیک (ERDE) و HAL رادار چند حالته هواپیما را به کمک یکدیگر توسعه داده اند. این رادار دارای قابلیت TWS بوده و قادر به جستجو و جستجو همزمان با ردیابی (قفل کردن) چند هدف است (به عبارت دیگر این یک رادار آرایه فازی است.م. ). علاوه بر این قادر به نمایش عوارض اصلی جغرافیایی نظیر ارتفاعات و رودخانه ها و ... بر روی صفحه خود می باشد. این رادار دارای قابلیت رادارهای پالس داپلر و شکل دهی پرتو داپلر(تصحیح داپلر برای حذف کلاتر زمینه هنگامی که رادار بر روی نقاطی با زاویه بیش از 15 درجه نسبت به ساعت 12 هواپیما تنظیم شده باشد

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
) ، تشخیص هدف متحرک و توانایی نگاه به پایین و بالا است. رادار درون یک رادوم از جنس کولار (نوعی الیاف فیبری مقاوم که در لباسهای ضد گلوله و کلاه خود نظامی ها هم استفاده می شود) نصب شده است.

موتورهای توربوفن و کارایی Tejas جنگنده سبک نیروی هوایی هندوستان

نمونه مهندسی جنگنده ازموتورهای توربوفن F404-GE-F2J3 ساخت جنرال الکتریک استفاده می کرد اما نمونه تولیدی قرار است از موتور های توربوفن F404-GE-IN20 جنرال الکتریک با قدرت 85KN استفاده بکند و HAL سپارش 24 دستگاه از این موتورها را در سال 2007 به GE داده است. جنگنده با شماره LSP-2 (به معنی نسخه دوم تولید محدود) نخستین جنگنده ای بود که با این موتور تجهیز شده و پروازهای آزمایشی خود را از سال 2008 شروع کرده است.

در طرح اولیه قرار بود که برای جنگنده تولیدی از موتورهای توربوفن تولید داخل با نام کاوری GTX-35VS که توسط موسسه تحقیق و توسعه توربینهای گازی (GTRE) استفاده شود که به دلیل تاخیر در ساخت آنها خرید از GE در دستور کار قرار گرفت.

(البته پژوهشگاهها معمولا با تاخیر بیشتری در پروژه ها نسبت به شرکتها عمل می کنند اما دلیل دیگر استفاده نشدن از کاوری وزن زیاد آن و تراست کم بوده است .م.)

شرکت Snecma-Larzac به عنوان همکار صنعتی در توسعه موتور انتخاب شده است.

کاوری 52کیلو نیوتن را بدون پس سوز و 80.5 کیلو نیوتن را با پس سوز تامین می کند این موتور از قابلیت جهت دهی به بردار گازهای خروجی در چند محور و مسیر هوای ورودی Y شکل برای تامین هوای مورد نیاز استفاده می کند.

این جنگنده دارای مخزن سوخت درون بال و بدنه و دارای قابلیت سوخت گیری هوا به هوا از صندلی جلو بوده و پراب سوخت گیری در سمت راست قرار دارد همچنین قادر به نصب مخازن اضافی سوخت 4000 پوندی (قابل رها شدن) در نقاط مستحکم زیر بدنه و داخلی و میانه بال است. جنگنده به سیستم راه انداز توربین گازی مدل GTSU-100 مجهز شده است.

حد اکثر سرعت این جنگنده 2205 کیلومتر در ساعت و در ارتفاع ماکزیمم 15200 متر است. برد این جنگنده 3000 کیلومتر است. سقف پرواز خدمتی این جنگنده 16500 متر است (Service Ceiling) و وزن آن حدود 5450 کیلو و بیشینه وزن آن هنگام کنده شدن از زمین، 13500 کیلو گرم است.

 

 

مترجم:

EMP

لینک به دیدگاه
  • 9 ماه بعد...

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...