رفتن به مطلب

جنگنده هندی hal hf-24marut


ارسال های توصیه شده

جنگنده هندی HAL HF-24MARUT روح توفان

 

bild016.jpg

 

جنگنده HAL HF-24MARUT ساخت شرکت HAL اولین( HINDUSTAN AERONAUTICS LIMITED ) نخستین تلاش هند برای تولید جنگنده بومی بعد از رهایی از استعمار بریتانیا بود.طراحی MARUT یا روح توفان که اولین بار برای نیروی هوایی هند ارائه شد یک توسعه پرهزینه و با موفقیت حاشیه ای بود که تعداد محدودی از ان تولید شد. با گذشت سالها از پایان جنگ جهانی دوم و کسب استقلال از بریتانیا هند و کارمندان نیروی هوایی شروع به کار بر روی یک طرح جنگنده جت کردند که اجازه میداد شکل جدیدی از استقلال در تولید محصولات دفاعی بدون نیاز به سفارش از خارج یا کمک کشورهای خارجی. با توجه به نداشتن تجربه درتوسعه موتورهای توربوجت طراح المانی شرکت معروف FOKE WULF (کورت تانک) استخدام شد تا عصر جدیدی از طراحی جنگنده جت برای نیروی هوایی هند اغاز شود.TANK دانسته های خود را در طول سالهای قبل و بعد جنگ جهانی بدست اورده بود مخصوصا در طراحی بالها و فناوری موتور توربوجت.و حدود 10 مهندس المانی به هند نقل مکان کردند برای کمک به هند در طرح چالش برانگیزش.

 

9321561.jpg

 

کار طراحی در 1956 اغاز شد و اولین نمونه در17زوئن 1961 پرواز کرد.جنگنده ای که تصور میشد به 2 ماخ سرعت برسد به دلیل نداشتن موتور مناسب در واقعیت به سختی به سرعت 1 ماخ رسید. بعد ازاولین ازمایش هسته ای فشارهای بین المللی مانع ورود موتورهای بهتر و حتی قطعات یدکی موتورهای اورفئوس شد.این می تواند یکی از دلایل اصلی برای شکست زودهنگام این هواپیما باشد.از 147 فروند ساخته شده 18 فروند دونفره بود. موتوران موتور توربوجت رولزرویس بودکه دارای تراست (Ibs 5000)بودند.جت تک سرنشین بود و تسلیحات قابل حمل ان 4 توپ 30 میلیمتری بود و توانایی حمل راکتها و بمب های هوا به سطح را داشت.موتور ان BRISTOL ORPHEUS 703 تحت لیسانس شرکت رولزرویس در هند تولید میشد.بعد از توسعه و تست های پروازی این جنگنده در سال 1967 وارد خدمت شد.بطورکلی این هواپیما انتظارات را براورده نکرد در برابر انچه که همان زمان در غرب تولید میشد.این سامانه در جنگ هند و پاکستان مورد استفاده قرار گرفت اما فراتر از اقدامات نظامی این هواپیما در بهترین حالت یک پایه بود.دستکم این سامانه معرفی یک ملت مستقل جدید به دنیای طراحی هوانوردی نظامی بود.سرانجام این هواپیماها تا سال 1990 از رده خارج شدند.

 

normal_HAL-HF-24-Marut.jpg

 

مشخصات کلی:

انواع:Marut Mk.1 تک سرنشین وMarut Mk.1T دو سرنشین

طول:15.87 متر

عرض:9 متر

ارتفاع:3.6 متر

حداکثر سرعت:1112 کیلومتر در ساعت

حداکثر برد:997 کیلومتر

نرخ صعود:1355 متر در دقیقه

سقف پرواز:12192 متر

سرنشین:1 نفر

جایگاه حمل سلاح:4 مقر

وزن خالی:6195 کیلوگرم

حداکثر وزن هنگام برخواست:10908 کیلوگرم

موتور:2 عدد موتور BRISTOL ORPHEUS 703

تسلیحات:

4توپ 30 میلیمتری

انواع بمب و راکت

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...