رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

مدیریت پارکینگ

 

پارکینگ یکی از ارکان سیستم حمل و نقل است و خودرو در هر مبدا و مقصدی نیاز به آن دارد.

بطور کلی هر خودرو بیش از 20 ساعت در شبانه روز از فضای مختلف پارک استفاده می کند.

تجربه نشان داده است که مدیریت منابع و امکانات موجود بیشتر از برنامه های توسعه پاسخگوی نیاز هر منطقه می باشد.

 

اهميت مديريت پاركينگ

سیاست گذاران بخش حمل و نقل در سالهای اخیر به پارکینگ توجه بیشتری کرده و از آن به عنوان یک مکانیزم بالقوه برای رفع مشکلات ترافیک موجود و تراکم شهری نام می برند. همین امر باعث شده که تحقیقات گسترده ای در جنبه های مختلف پارکینگ و تقاضای پارکینگ انجام شود.

نکات مهمی که باعث افزایش توجه آنان شده است عبارتند از :

اثر پارکینگ بر جریان تردد خودروها

اثر قابل توجه قیمت گذاری پارکینگ

اثر تغییر سیاست های مرتبط با پارکینگ بر تعداد بسیار زیاد رانندگان

 

اصول مدیریت پارکینگ

- انتخاب استفاده کنندگان

- اطلاعات و مشخصات کاربران

- تقسیم منابع

- بازده منابع

- انعطاف پذیری

- اولویت بندی

- قیمت

- مدیریت ساعت پیک

- کیفیت و کمیت

- آنالیز جامع

 

مزایای مدیریت پارکینگ

- صرفه جویی در هزینه ها

- افزایش کیفیت خدمات

- تنوع طراحی و ساختار

- تولید درآمد

- کاهش استفاده از زمین

- افزایش بازدهی در مدیریت پویای حمل و نقل

- افزایش بازدهی استفاده از فضا

- تشویق مردم به پیاده روی

- افزایش بازدهی روشهای حمل و نقل

- حفاظت از محیط زیست

- افزایش کیفیت زندگی

مسائل مدیریت پارکینگ در گذشته

مشکلات پارکینگ ناشی از عدم وجود پارکینگ کافی است.

هرچه تعداد پارکینگ بیشتر باشد بهتر است.

پارکینگ ها بطور معمول رایگان باشند و هزینه آنها از روشهای غیر مستقیم ( مالیات یا اجاره )تامین شود.

پارکینگ ها در دسترس باشد.

مقررات پارکینگ ها بطور پیوسته و بدون استثنا یا تغییر اجرا شود .

 

مسائل مدیریت پارکینگ در حال حاضر

مشکلات پارکینگ ناشی از عدم وجود پارکینگ کافی – عدم مدیریت مناسب – ناکارآمدی اطلاعات و ارائه خدمات می باشد .

ظرفیت زیاد به همان میزان کمبود ظرفیت مشکل آفرین است.

استفاده از پارکینگ برای بالاترین اولویت نیاز مدیریت شود.

مقررات پارکینگ با توجه به شرایط انعطاف پذیر باشد.

 

راهکارهای مديريت پارکینگ

1- افزایش پارکینگ

2- استفاده بهینه از پارکینگ های موجود

3- توجه به تقاضای متغیر

4- کاهش تقاضای پارکینگ

افزایش پارکینگ

- حداقل الزامات پارکینگ

- افزایش میزان پارک حاشیه ای

- کمک هزینه دادن به پارکینگ ها

- طراحی مجدد امکانات موجود

استفاده بهینه از پارکینگ های موجود

- ارتقا اطلاع رسانی به استفاده کنندگان

- قانونمند کردن پارکینگ

- توسعه مسير پياده روي

- پارکینگ اشتراکی

- پارکینگ عمومی

- مدیریت دسترسی

- مقررات دقیقتر پارکینگ

- کنترل عبور و مرو پارکینگ

توجه به تقاضای متغیر

- خدمات دلالی پارکینگ

- قیمت گذاری متغیر

 

کاهش تقاضای پارکینگ

- دريافت هزينه پاركينگ

- دريافت عوارض پارکینگ

- توسعه روشهای دیگر حمل و نقل

- کاهش فضای پارک

- ايجاد پارکینگ دوچرخه سواری

لینک به دیدگاه

مديريت تقاضاي پاركينگ

 

modiriat_p_1.JPG

 

پارکینگ در هر مقصدی مورد نیاز بوده و اولین خدمتی است که در بسیاری از مراکز ارائه می شود بنابراین جلب رضایت مردم اهمیت زیادی پیدا می کند.

عدم وجود فضای پارک کافی هم برای استفاده کنندگان و هم برای سایرین مشکلاتی را بوجود می آورد.

وجود تعداد زیادی فضای پارک هم مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد. ساخت پارکینگ هزینه بالای داشته و آثار و هزینه های زیست محیطی نیز ایجاد می کند.

 

افزايش پاركينگ

میزان افزایش پارکینگ بر اساس سیاستهای کلی زیر انجام می شود:

قوانین مربوط به کاربری اراضی

توسعه اقتصادی

مدیریت تقاضای سفر

اهداف زیست محیطی

افزايش پاركينگ

درهر منطقه با توجه به سياستها و كاربري منطقه تعداد متفاوتي فضاي پارك ايجاد مي شود :

چنانچه تمام پارکینگ های موجود در مناطق تجاری لوس آنجلس را به سطح تبدیل کرده و با مساحت این مناطقمقایسه کنیم مشاهده خواهیم کرد که 81 درصد از مساحت این مناطق خواهد بود که بالاترین مقدار ممکن است.

این نسبت برای سانفرانسیسکو 31 درصد و نیویورک 18 درصد می باشد.

 

ميزان تقاضا

بعد از برآورد میزان تقاضای پارکینگ معمولا 10 درصد اضافه شده و در طراحی در نظر گرفته می شود. البته لزوما نباید برای رفع این تقاضا اقدام به ساخت پارکینگ نمود و با اتخاذ روشهایی می توان این تقاضا را کاهش داده و با اتصال منطقه به ایستگاههای حمل و نقل عمومی جریان تردد را کنترل نمود.

در صورت عدم ساخت پارکینگ ضمن صرفه جویی در بودجه به میزان قابل توجهی از انتشار گازهای آلاینده کاسته می شود.

 

مدیریت تقاضا در پارکینگ اداری

modiriat_p_2.JPG

برای کارمندان ادارات که اشتراکی از یک وسیله نقلیه برای رسیدن به محل کار خود استفاده می کنند طبق قوانین از مالیات حمل و نقل معاف شده و در مواردی نیز از پارکینگ رایگان می تواننند استفاده کنند.

براساس تحقیقات انجام شده ، پارکینگ رایگان برای خودروهای اشتراکی باعث کاهش سفرهای خودروهای تک سرنشین به میزان 60 تا 76 درصد شده و تقاضای پارکینگ را تا 19 درصد کاهش می هد.

 

عوامل موثر در تقاضای پارکینگ

1- موقعیت جغرافیایی

(در هر منطقه با توجه به شرایط اقتصادی ومیزان توسعه میزان مالکیت و نرخ استفاده از خودرو در تقاضای پارکینگ موثر است.)

2- تعداد ساکنین در منطقه ( چگالی )

( تعداد ساکنین یا تعداد واحدهای مسکونی در هر جریب یا هکتار )

3- تعداد کارمندان در منطقه ( چگالی)

( تعداد کارمندان در هر جریب )

4- کاربری مختلف اراضی

( تنوع کاربری اراضی در منطقه )

 

عوامل موثر در تقاضای پارکینگ

5- دسترسی تردد

( نزدیکی خدمات حمل و نقل و کیفیت و کمیت تردد )

6- استفاده اشتراکی خودرو Carsharing

( میزان دسترسی و استفاده از این سرویس )

7- قابلیت پیاده روی

( کیفیت مناسب منطقه برای پیاده روی )

8- نوع تصرف خانه ها

( اجاره کردن خانه و یا مالکیت داشتن )

 

عوامل موثر در تقاضای پارکینگ

9- قیمت گذاری

( مکانیزم قیمت گذاری و تنوع قیمت )

10-Unbundling parking

( فضای پارک فروخته شده و یا اجاره داده شده بصورت جداگانه از ساختمانها )

11- مدیریت پارکینگ

( مدیریت جابجایی و پارکینگ )

 

Davis-downtown parking map / Timed parking zones

 

modiriat_p_3.JPG

لینک به دیدگاه

سيستم اطلاع رساني پاركينگ و تکنولوژی پارکینگ هوشمند

 

p_1.JPG

این سیستم اطلاع رسانی پویا به رانندگان کمک می کند تا جدیدترین اطلاعات را از جاهای خالی در نزدیکترین پارکینگ بدست آورده و زمان جستجوی مکان پارک و تراکم خودرو در یک منطقه را به حداقل میرساند

 

Parking guidance and information (PGI)

p_2.JPG

این سیستم با بررسی ترافیک موجود و تکنولوژی ارسال اطلاعات لحظه ای در سطح شهر ، جدیدترین اطلاعات را به رانندگان اعلام می کند. این سیستم با پیشرفت سیستم های هوشمند توسعه زیادی یافته است.

 

مزایای سیستم اطلاع رسانی پارکینگ

- کاهش زمان جستجوی مکان پارک

- هدایت خودرو و تعیین مقصد خودرو به پارکینگ های خا لی

- افزایش بازدهی پارکینگ ها و افزایش کارایی پارک حاشیه ای

- کاهش آلودگی هوا بدلیل کاهش زمان تردد

- کاهش میزان تصادفات بدلیل آرامش رانندگان و کاهش زمان جستجو

- توسعه منطقه و افزایش درآمد بدلیل مکانیزه شدن تردد

 

تکنولوژی پارکینگ هوشمند

p_3.JPG

با این سیستم اطلاعات مورد نیاز از جای خالی انواع پارکینگ از طریق موبایل به رانندگان در مکانهای مختلف شهر ارسال می گردد.

 

امکانات پارکینگ هوشمند

1- استفاده از سیستم های جدید اطلاع رسانی

2- استفاده از تابلوهاي متغير الكترونيكي

3- سيستم دريافت و پرداخت الكترونيك

4- سيستم ثبت وقايع و پايگاه اطلاعات خودروهاي ورودي -خروجي

5- سیستم های مديريت پاركينگ

6- سيستمهاي تعيين محل پارك

7- سیستم های هوشمند ورود و خروج

8- سيستمهاي ایمنی و امنیتی هوشمند

 

پارکینگ های هوشمند

p_4.JPG

 

 

 

p_5.JPG

 

 

p_6.JPG

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...