رفتن به مطلب

ازدیاد تاک انگور


masi eng

ارسال های توصیه شده

در باغبانی ازدیاد تاک بیشتر توسط قلمه است لکن با خوابانیدن و پیوند و همچنین با کشت بذر می توان مو را زیاد کرد. خوابانیدن مو در بسیاری از کشور ما مرسوم است مخصوصا در مواقعی که در مجاورت بوته مو جای خالی باشد با خوابانیدن بوته جدیدی در آن محل بوجود می آیند . همچنین بعضی از واریته ها که توسط قلمه قدرت ریشه دهی خوبی ندارند بدینوسیله اقدام به ازدیاد آنها می نمایند. پیوند نیز در صورتی انجام می شود که بخواهیم نوع انگور را عوض کنیم. پیوند در کشورهایی که از پایه های حساس به آفت ریشه مو است زیاد استفاده می نماینداز جمله کشور فرانسه بنابراین ما در اینجا به طرز ازدیاد با قلمه که متداولترین طریقه ازدیاد مو است می پردازیم :

قلمه: انتخاب پایه مادر در قلمه اهمیت زیادی دارد. پایه ما در همان بوته ای است که می خواهیم از آن قلمه بگیریم این بوته باید سالم و قوی باشد. اگر تاکستان کشت درهمی دارد باید بوته نوع انگورش مشخص باشدو بازوی تولید شده روی بوته کاملا رسیده و قوی باشد فاصله بین گره ها طبیعی و قلمه صاف بدون لکه های سیاه و قهوه ای که علامت آلودگی با امراض قارچ است باشد.

پس از قطع آنها که معمولا طولشان از 35-75 سانتی متر متفاوت است از یک جهت آنها را در کنار هم قرار می دهیم قلمه را اگر همراه قسمتی از بازو بگیرند بهتر است در این صورت قلمه را پاشنه دار یا قنداقه دار گویند . حداقل تعداد جوانه ها روی ساقه باید سه عدد باشد لکن اگر تعداد بیشتر باشد مانعی ندارد.

قلمه را طوری انتخاب قطع می نمایند که از جهت فوقانی برش بالای جوانه و از جهت پایین نیز برش زیر جوانه باشد قلمه را برای احداث تاکستانهای دیم بلند تر می گیرند تا آن را در عمق بیشتری قرار دهند.

موقع گرفتن قلمه : قلمه را می توان از وقتی که مو به خواب می رود تا نزدیکیهای بیداری آن یعنی اوایل بهار از روی بوته مادر جدا کردلکن پاییز بهترین موقع گرفتن قلمه است در این موقع بازوها از سرمای زمستانی صدمه ندیده و دارای حداکثر مواد غذایی ذخیره هستند. قلمه ها را معمولا در عمق 70 سانتی متری خاک یا در ماسه یا خاک اره نگه می دارند. محل نگهداری آنها باید جای خنکی باشد.

خصوصیات یک قلمه خوب: قلمه خوب آنست که حتی المقدور از انتهای بازو و نزدیک به شاخه سال قل گرفته شده باشد و حتی اگر مقداری از شاخه سال قبل را به همراه داشته باشد بهتر است. قلمه باید صاف روشن و عاری از لکه های رنگین و فاصله گره ها طبیعی باشد.چنانچه احتمال آلودگی خاک به قارچ نباشد اگر قسمت تحتانی قلمه را با نوک چاقو چند شیار دهند بهتر است.

کاشتن قلمه در خزانه : قلمه هایی که به طرز فوق تهیه شده اند در فصل بهار در خزانه که زمین آنرا به خوبی شخم زده و مسطح کرده ایم در جویچه هایی به عمق 20-30 سانتی متر طوری قرار می دهیم که اولا مورب باشد و ثانیا یک الی دو جوانه قلمه بالای خاک قرار گیرند فاصله قلمه ها را از هم حدود 5 سانتی متر و فاصله ردیف ها را 40-50 سانتی متر می گیرند. قلمه ها پس از یکسال که در خزانه ریشه دار شدند از خزانه کنده به محل اصلی جهت کاشت می برند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...