رفتن به مطلب

انتخاب صحیح نوع الیاف شیشه در قطعات frp


ارسال های توصیه شده

چگونه باید تشخیص دهیم که در ساخت قطعه، چه نوع الیاف شیشه ای باید استفاده نمود؟ این اتتخاب همانند انتخاب مناسب رزین در بعضی از محیط های شیمیایی است، اتتخاب نوع صحیح الیاف شیشه در قطعات FRP بایستی طوری باشد که بتوانند در برابر خوردگی مقاوم باشد

شرکت اونز کرنینگ (Owen Corning) به مهندسان و تولیدکنندگان در انتخاب نوع مناسب الیاف شیشه در محیطهای شیمیایی کمک میکند.

طبق مقیاس فریک کلرید :(Ferric chloride) در محیطهای خوردگی، الیاف شیشه نوع ادونتکس (Advantex) مقاومت خوبی از خود نشان میدهد. طبق مقیاس فریک کلرید، استاندارد الیاف شیشه نوع E برای هیچ یک از بخش های کاربردی انتخاب خوبی نیست چراکه با کاهش 37 درصد وزن آن مقاومت خوردگی آن نیز کاهشمی یابد (به نمودار ذیل توجه فرمائید).

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

اسید هیدروکلرویک: طبق آزمایشاتی که شرکت اون کرن انجام داده است، الیاف شیشه نوع C، الیاف شیشه نوع Advantexمیتوانند در معرض محیط خوردگی اسیدهیدروکلرویک قرار گیرند و در برابر این محیط مقاومت نشان دهند ولیکن الیاف شیشه نوع E در این محیط به خوبی نمی تواند مقاومت داشته باشد. (به نمودار ذیل توجه فرمائید)

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

الیاف شیشه Advantex نمونه ای از عنصر برن (Boron) (عنصر شیمیایی قوی)

الیاف شیشه Advantex نمونه ای از عنصر برن است که مقاومت خوردگی الیاف شیشه نوع E-CR و نوع E را دارد این الیاف با مشخصات ذیل توسعه یافته است: افزایش ویژگی های مکانیکی در مقایسه با استانداردهای الیاف شیشه نوع E و E-CRو بهبود مقاومت خوردگی در مقایسه با استاندارد الیاف شیشه نوع E است و همچنین پاسخگوی استاندارد ASTM D 578 4.24 و استاندارد ISO 2078 میباشد.

شرکت اونز کرنینگ الیاف شیشه Advantex را در سال 1996 تولید نمود و ثابت کرد که بهترین نوع الیاف شیشه برای قطعات FRP در محیط های خوردگی است این نوع الیاف شیشه در تمامی مناطق دنیا برای تامین مشتریها تولید میشوند.

چندین استانداردهای صنعتی وجود دارد که استفاده از انواع الیاف شیشه در ساخت قطعات FRP در محیطهای خوردگی را پیشنهاد شدند. یکی از این استانداردها ASTM D 578 میباشد که استاندارد تعیین مشخصات و وِیژگی های الیاف شیشه است و برای بهبود مقاومت به خوردگی با اسید استفاده میشود. استاندارد بین المللی ISO 2078 جدولی با نشانه های کلی و عمومی برای انواع الیاف شیشه ارائه میدهد که در محیط های خاص استفاده میشوند. (جدول شماره 2)

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

استاندارد مشخضات قطعات FRP

بسیاری از کاربران و مهندسان استاندارد مشخصات قطعات FRP که تولید خودشان است و با محیطهای خوردگی روبرو هستند را با استاندارد الیاف شیشه نوع E و Advantex و E-CR مطابقت مینمایند. مفاومت قطعات FRP به نوع الیاف شیشه مورد استفاده در آنها بستگی دارد استفاده از الیاف شیشه که مقاومت شیمیایی بهتری دارد در بسیاری از محیطها، خطر خوردگی را کاهش میدهد و میتواند عملکرد کل سازه را بهبود دهد. الیاف شیشه E-CR/ Advantex اغلب در معادن، بخشهای Flue Gas Desulphurization، فرایندهای شیمیایی، فاضلاب ها و سایر فرایندهای صنعتی استفاده میشود.

 

 

ترجمه و تالیف: م. تقی زاده- انجمن کامپوزیت ایران

منبع: نشریه JEC Composites

 

منبع: انجمن کامپوزیت ایران

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...